sairasloma
mitäs täs nyt tekis.rv 29+5 sairaslomalla jo neljättä viikkoa alaselän kipujen vuoksi.tunnen itseni hyvin hyödyttömäksi ja laiskaksi kun en ole töissä. kipu johtuu rasituksesta ja kotona ollessa ei ilmoita itsestään juurikaan heti vain kun jotain raskaampaa tekee.kellään samanlaisia tuntemuksia? pitäiskö sitä vaan hammasta purren töihin mennä vai jäädä suosiolla kotiin. :/
Kommentit (14)
Itse jäin myös samaisesta syystä edellisessä raskaudessa sairaslomalle. Viikkoja oli silloin 27-28 (en ihan tarkkaan muista, en jaksa nyt tarkistaa). Töissä oleminen ihan mahdotonta, selkä oli todella kipeä ja illalla ei pystyny enää kotona liikkumaan. Aamusin oli todella hankala päästä sängystä ylös. Selkäkipu helpotti, kun jäin sairaslomalle, tosin vaivasi, jos teki jotain raskasta kotona. Joo, olihan se kotona olo turhauttavaa välillä. Mutta en ois pystyny töissä olemaan ja myöhemmin ajatellen, ois pitäny mennä jo aiemmin lääkäriin eikä vaan sinnitellä. Muista, että tärkein olet sinä ja vauva! Ja sairasloma ei todellakaan ole määrätty, että laiskottelet.
Nyt toinen raskaus menossa ja olen kotona hoitovapaalla (rv 23) ja nyt jännitän että, miten selän kanssa käy, kun kotona paljon nostelen ja kantelen tyttöä... Ja nyt ei sairasloma auta!
Mitens siellä jaksellaan? Voisitko kertoa lisää tästä sinun sairaslomasta ja selkäkivuista?
Miten neuvolassa reagoitiin kipuihisi? Oliko puhetta mistä kipu on peräisin? onko sairaslomasi pätkissä vai kerralla pitemmän aikaa?
Itse olen rv 24+5 ja ilmeisesti samassa tilanteessa. Alaselkäkivut on niin kuviliaita että liikkuminen on hankalaa, yöt levottomia ja kivuliaita supistuksiakin on ilmaantunut. Lääkäri kehotti vaan napsimaan särkylääkkeitä, epäillessään että kipu on lihasperäistä. Supistuksiin tuumas että "kivuliaita supistuksiakin voi toki ilmaantua.. ainakin kaksi särkylääkettä pitää taskussa ulottuvilla..! Asenteella vaan, ei se lapsi tiiä mitään sinun kivuista ja säryistä, äityislomaankin on vielä aikaa 3,5kk!" ööö, no 3,5 kk lapsi on tulla tupashtanu tähän maailmaan. Hämmästyttää ja hämmentää.. o_O
itsellä on myös huono fiilis kun jouduin nyt jo sairaslomalle raskauviikkoja on 8+2 kun saikku kirjotettiin. Verenvuodon vuoksi olen saikulla. edellisessä raskaudessan pääsin vähän pidemmälle kun jäin saikulle rv 12. Nyt toivon että pääsen töihin takaisin 2 viikon päästä,mutta jos vuoto jatkuu aion pyytää lisää saikkua,koska vauvan parhaaksi se on.
Kannattaa sielä sinun lepäillä mielummin kuin että lapsi syntyy keskosena. Jos sinulle on saikku kirjoitettu niin silloin et saa edes töihin mennä koska jos töissä sattuu jotain niin työpaikan vakuutus ei sitä korvaa. Yleensä saikulla oleva työntekijä passitetaan kotiin töistä :)
jaksuja kaikille saikkulaisille
Sinuna pyytäisin toisen lääkärin lausuntoa tilastasi. Kyllä supparit tuossa vaiheessa on sen verran vakava asia,että siitä pitäisi saikku saada. Mene vaikka yksityiselle jos muuten ei saikkua heru.
alaselkäkivuista minäkin. Lisäksi töissä tuli issias- tyyppistä hermokipua tuonne vasempaan reiteen ja jalkaan. Jonkin verran sitten supistelikin, ja melko kivuliailta ne tuntuivat, kun koko alakroppa on muutenkin kipeä. Olen siis ollut sairaslomalla n. 3 viikkoa, nyt rv 25+6 menossa, ja lomailua jäljellä vielä 2 viikkoa.
Sama homma minulla, kotona pystyn jotenkin olemaan, mutta kyllä tuo isompi rasitus tuntuu alakropassa helposti. Samoin esim pidemmän matkan kävely. Työni hoitoalalla on melko fyysistä.
Kävin gynellä tuossa viimeviikolla, ja hän sanoi näiden vaivojen suureksi osaksi johtuvan siitä, että liitokset löystyy ja antaa periksi hormonien vaikutuksesta. Ja samaan aikaan tuohon keskivartalolle on kertynyt omituisesti painoa ;) Ainoa hoito kuulemma on synnytys. Omaa oloa voi tukivyöllä auttaa (se minulla onkin ollut jo käytössä n. kuukauden) Mitään muutoksia kohdun suulla ei ole tapahtunut, eikä noita supistuksia ole kotioloissa ollutkaan. Työterveyslääkäri määräsi minulle ihan hyvät särkylääkkeet, tosin Buranaa ei voi enää loppuraskaudessa ottaa. Panacodia en ole vielä uskaltanut koteilla, jos kotona pärjäisi ilmankin?
Joten pakko tässä on vaan hyväksyä ajatus että sairaslomalla ollaan hamaan äitiysloman alkuun. Minulla tuohon työhönpalaamattomuuteen liittyy kyllä sekin, että JOS töissä tapahtuu jotain, esim potilas kaatuu/ horjahtaa, tai tulee elvytystilanne, en pysty auttamaan täysipainoisesti. Joten olen vaarana potilaille siinä mielessä, sitä riskiä en ota.
ötökkää komppaan ja kannustan ehdottomasti pyytämään toisen lääkärin näkökantaa asiaan!! Itse olen rv 21 sairaslomalla juuri supistusten vuoksi ja vieläpä kivuttomien sellaisten! Lääkäri tyrmäsi täysin ajatuksen työhön yrittämisestä ennen marraskuuta... hän on kokenut alan erikoislääkäri, joten luotan hänen sanaansa 100%.
Andrea: Buranaa tai Panacodia? Onko joku syy, mikset kokeile Panadolia? Sehän on turvallinen koko raskausajan, Buranaahan ei yleensä suositella raskaana oleville...
Työterveyslääkärit ei ole raskausasioiden asiantuntijoita. Välillä työterveyshuolto jopa tykkää kyttyrää, että raskaana edes heidän puoleen käännytään.. Ihan raskauteen liittymättömissäkin asioissa sanovat, että ei me sua hoideta kun nämä raskausasiat ei kuulu meille. :(
Jos neuvolalääkäri tai gyne on laittanut sairaslomalle niin se on silloin ainakin vauvan ja äidin terveyden- ja hengenpitimiksi. Ei mitään syytä potea omatunnontuskaa. Jos selkäkin pääsee pahaan jamaan niin lapsen synnyttyä hoitaminen kipeällä selällä ei liene herkkua.
Tuota Panacodia ihmettelen, sehän on melko jytky myrkky, turvallisen parasetamolin ja opiaatteihin kuuluvan kodeiinin yhdistelmä. Panadolissa ei ole kodeiinia ja sitähän saa turvallisesti raskaana käyttää, mutta nimet on kieltämättä hämmentävän hämäävän samanlaiset. Ja lisäksi, jos sitä Panacodia kuitenkin on lääkäri määrännyt ja sanonut että se on raskausaikana turvallinen, niin varoituksen sanana sen verran, että se voi tehdä kerrassaan hirvittävän pahan ummetuksen. Kun siitä tässä raskausaikana muutenkin voi kärsiä. Lisäksi jos on jotain sappivaivaa ollut niin se ei sovi, siinä oleva kodeiini aiheuttaa sappikipuja. Minä olen kerran elämässäni sitä leikkauksen jälkeen käyttänyt enkä ota toista kertaa, sain itse ainakin kaikki yllämainitsemani haitat.
Juuri eilen keskusteltiin työkaverin kanssa tästä, minulle neuvolalääkäri kertoi ettei ole vielä yhtään vuodeosastotyössä hoitajana työskentelevää nähnyt menevän loppuun asti vaan ennen äitiyslomaa on jäätävä sairaslomalle. Työkaverini oli kuitenkin kuullut että jotkut olisivat myös hoitotyössä pystyneet hyvinkin olemaan äitiysloman alkuun asti. Lienee yksilöllistä ja työnkuvastakin riippuvaa suuresti, mutta pidän sitä melko mahdottomana ajatuksena ainakin omalle kohdalleni.
No niin! Kävin eilen tapaamassa yksityistä synnytyksen erikoislääkäriä. Lääkäri oli erittäin perusteellinen sekä asiallinen, kerrassaan loistavaa palvelua! Laitto minut sairaslomalle aina äityislomaan saakka. Supistusten tullen leputtaa, jos jatkuu puolen tunnin ajan säännöllisenä sitten sairaalaan. Selkä todennäköisesti tokenee kun tässä rauhottuu.
Oon ollu hieman pettynyt muutenkin tähän saakka omalta osaltani neuvolapalveluihin. Minulla on ollut joka kerta eri neuvolatäti, ja äkkiseltään laskettuna viisi eri (neuvola/ terveysasema) lääkäriä. Palautetta olen kyllä antanut asian tiimoilta. On ollu turhauttavaa selittää aina kaikki alusta, mitä tapatunu, missä nyt mennään ja sitäkin turhauttavampaa kuulla kaikki ne eriävät mielipiteet..! Lääkärit ovat myös arvostelleet toistensa lausuntoja ja blaa blaa.. huh huh.. on siinä pää ollu pökkyrällä että mitä sitä ajatella. Esikoinen kun vielä tuloillaan niin on ollut haasteensa tulkita itseään, eri näkemyksiä, jne. ymmärtänette..
Vaan nyt, HELPOTUS!! Uskon että tässä tullaan sormia pyöritteleen että mitä sitä tekisi,jotta saisi kaiken ajan kulumaan seuraavana kahtena kuukautena. Turhauttavampaa olisi kuitenkin ollut jatkaa töissä, selkä rikki, supistuksia huohottaen, jatkuvassa pelossa jos jotain tapahtuisi..
Tuntuu hyvälle tuketua ja luottaa erikoislääkärin lausuntoon, tietää itekki missä mennään ja miten toimia. Sain myös paljon uutta hyödyllistä tietoa.
Nyt nautin raskaudestani ja valmistun pienokaisen tulemiseen, konkereettisesti laittamalla vauvan tarvikkeita sekä henkisesti(enkä vain selvitäkseni tuskallisesta työpäivästä, ainoana lohdutuksena panadoli..)
Lapseni eka koti on kroppani, haluan tarjota ehjän kodin senkin osalta :)
(rv 27)
Hyvä, että kävit yksityisellä! Kyllä sitä tärkeään asiaan vaan kannattaa hieman rahallakin panostaa. Saa varmasti oikeaa tietoa eikä tarvi arvailla, että kukahan lääkäri nyt oikeasti tajuaa näistä jutuista ja kuka ei...
Itsekin saikkulaisena olen lukenut kaikki lukematta jääneet lehdet ja päässyt lehtipinkasta eroon, siivonnut kaapeista turhaa tavaraa pois vauvan tavaroiden tieltä ja levännyt! Päikkärit alkaa kuulua päivittäisiin rutiineihin... :) Haaveissa on kutoa itse pikkuruiset villasukat, täytyy vaan netistä etsiä joku rautalangasta väännetty ohje. Ja sellainen on olemassa! Olen muutama vuosi sitten ystävän vauvalle sukat kutonut ja nätit tuli, vaikka itse sanonkin, enkä ole peruskoulun jälkeen kaulaliinaa kummempaa kutonut, joten suuria taitoja ei tarvittu. :D
TOSI HYVÄ ETTÄ KÄVIT LÄÄKÄRISSÄ!
Nyt vain otat iisisti ja lepäilet.Hyvä että pääsit toiselle lääkärille ja sinua ohjeistettiin. Kohta olet jo turvallisella puolella.
Itse sain lisää saikkua siihen asti että pääsen tutkimuksiin. Työterveyslääkäri halusi alan erikoislääkärin lausunnon siitä olenko työkykyinen ja kirjoitti lisää sairaslomaa,varasi ajan yksityiselle erikoislääkärille ja sanoi että nyt lepäilet siihen asti. Eli odotellaan erikoislääkärinkäyntiä.
Jaksuja meille saikkulaisille
ötökkä rv 10+1
http://www.novita.fi/index.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=91633
http://www.novita.fi/index.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=92880
Itse kundon myös vauvalle ajankuluksi tumput, sukat, kypärälakin ja kaulahuivin.
Kiitos kommenteistanne ja vertaistuesta! :)
Tässähän ihan herkistyy kaikessa "hormooni pöllyissä".
Sulla on ollu Ötökkä fiksu työterveyslääkäri kun on passittanut erikoislääkärille. Varmasti osaa olla avuksi. Toivon että kaikki menee hyvin.
Ite oon raivannu lapsoselle kaappi tilaa, pessyt vaatteita, lueskellu ja lauleskellu lastenlauluja :)
Tuntuu taas niin paljon todellisemmalta tämä pieni ihme.
Innostuin leipomaan pulliakin vuosien jälkeen, kivaa oli! Mieheltänikin ropisi vaimo pisteitä :D Kaikkia jänniä piirteitä sitä tuleekin esille tässä äidin rooliin totutellessa. Mietin kans tuota neulomista, mutta katsotaan vielä miten sitä innostuu.. :D
Ihanaista syksyä kaikille!
hyvä että voit paremmin.
Oma tilanne sitten selkiytyi jouduttani sairaalaan rajun verenvuodon vuoksi. Löytyi toinen pusukka täynnä verta. Joka vuoti tosi rajusti. Sain siihen verenvuodon tyrehdyttävää lääkitystä. Toisella vauvalla ei ollut mitään hätää. Iloisesti sielä polskutteli.Niin ja saikkua lisää äippäpolin np-ultraan asti.
Nyt kun on tuo lähete yksityiselle niin menen sinne koska se on kirjoitettu. Juu meillä on harvinaisen hyvä työterveyshuolto :)
vertaistuki on tosi hyväksi.
Jaksuja sinne muille saikkulaisille
ötökkä ja masuasukki 11+0
Muista, että oman hyvinvointisi lisäksi on kyseessä vauvasi hyvinvointi!! Ja se menee todellakin töiden edelle! Töissä ehdit kyllä olla myöhemminkin.
Itsekin olen sairaslomalla (rv 14+5) vuodon takia. Oma vointi on moitteeton, mutta vauvelin takia on levättävä. Jos kyseessä olisi jokin muu syy kuin vauvan hyvinvointi, tuntisin varmasti itseni myöskin laiskaksi tässä kotona lorvaillessa, mutta en ikinä, ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos omalla toiminnallani haittaisin vauvan hyvinvointia.
Eli lepäillään nyt hyvällä omalla tunnolla! Lääkärihän sairasloman on molemmille katsonut tarpeelliseksi, joten uskotaan viisaampia ja painutaan taihoillamme vaikka päikkäreille!! Hyvää vointia loppuraskauteen!! =)