MIKSI ette toimita lääkärintodistuksia tarhaan/kouluun
lapsenne allergioista?
osa teistä luulee olevansa jotain kuninkaita,joiden lapsilla olisi etuoikeus nauttia kaupungin maksamaa erityisruokavaliota ilman,että teidän tarvitsee lääkärintodistusta tuoda samoin kuin muiden. miksi?
kysyy keittiöntäti taas näin syksyn alettua.
Kommentit (23)
varata aika ja käydä lääkärillä että tuo lääkäri kirjoittaa todistuksen laktoosittomasta ruokavaliosta. terveydenhoitajan kirjoittaman pitäisi mielestäni riittää.
Ja jos tulee oleellisia muutoksia, niin sitten myös silloin.
Mutta periaatteessa olen sitä mieltä, että jos kunta sellaisen todistuksen haluaa, niin kunnan pitäisi se myös maksaa. Meillä kyllä kunta ei ole tähän asti velvoittanut toimittamaan lääkärintodistuksia, mutta olen ne kuitenkin laittanut, koska allergiat ovat aika vakavia ja jos lapsi saa vääriä ruoka-aineita, niin haluan, että minulla on oikeasti perusteita valitukselle.
Meillä lääkäri kirjoittaa todistuksen kyllä ilman ongelmia, laitan hänelle sähköpostia ja kerron mitkä ruoka-aineet ei käy ja lääkäri sitten kirjoittaa niistä todistuksen.
Ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Ja lapseni ovat siis oikeasti aika allergisia (ja toinen saa hengenvaarallisia oireita). Joskus on ollut ongelmia, kun opettaja ei ole halunnut rajoituksia noudattaa (ei kai uskonut allergioihin tai jotain). Selitti, että oikeasti ei voi karsia noin paljoa ruokia, kun sitten lapsi ei saa tarpeeksi ravinteita. Sanoin vaan, että kyllä voi ja täytyy. Tai sitten ette kyllä lähetä sitä ripuloivaa ja kivusta huutavaa lasta kesken päivää kotiin, vaan hoidatte siellä koulussa. No hetken mietittyään tuli sitten kumminkin siihen tulokseen, että ehkä lastenlääkärin ja ravintoterapeutin seuranta riittää ja ruokavaliota voidaan noudattaa myös koulussa.
ja se voi tulla aiemmin hyvin lievänkin allergian pohjalta ihan yhtä-äkkiä...eli ei tarvi olla "niin vaarallinen" allergia, että se riski olisi olemassa!