Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi tapa saada lapsi tottelemaan?

Vierailija
18.08.2010 |

Miten te toimitte omien lastenne kanssa?

Esim. lapsi lähtee juoksemaan leikkipuistosta tahallaan ja naureskellen kiellettyyn suuntaan. Tämän olen kieltänyt jo monta kertaa sen takia että siellä on mahdollista kun pidemmälle pusikoiden taakse vilahtaa, että autot ja pyörät tulee talon kulman takaa ja ajaa päälle.

a) Huudatteko lapselle että "Petteri, takaisinpäin. Sinne suuntaan ei saa mennä!" Ja jos lapsi ei tottele ja joudut juoksemaan monta kertaa perään selittäen miksi sinne ei saa mennä ja sanoen jos vielä menee niin sitten jäähylle/kotiin.

vai

b) Huudatte lapsen perään " Petteri, tulepa katsomaan mitä jännää täällä on??!! " Eli saatte lapsen mielenkiinnon toisaalle ja tutkitte sitten muka jotain jännää ja hän unohtaa siksi aikaa tämän äidin ärsytysleikin juosta kiellettyyn suuntaan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kirjottaja nro 13, olen täysin samanlainen ja samaa mieltä.

t.ap

Vierailija
2/10 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi a-vaihtoehdossa leikki loppuisi yhteen hakukertaan, yhdestä hausta jo lähdettäisi pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei enää tepsi :)

Kiellän kerran ja sen jälkeen jos jatkuu mennään kotiin... en anna montaa kertaa liekaa...

Vierailija
4/10 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a vaihtoehdosta tulee helposti lapselle kiva leikki,kun mamma juoksee perään. tottakai tarpeen ja tilanteen vaatiessa on pakko joskus juostakin, mutta silloin täytyy keskittyä torujen jälkeen johonkin kivaan uuteen juttuun niin unohtuu tuo juoksu.

Vierailija
5/10 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä on tapahtunut aikaisemminkin sanot napakasti että "karkuun ei juosta. Se on vaarallista. Sinua on kielletty tästä aikaisemminkin ja kun et tottele niin lähdetään kotiin." Sitten myös menette kotiin. Ei varmasti tee monta kertaa samaa jos tykkää siellä puistossa olla.

Vierailija
6/10 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä muuten ole itseni tarvinnut sen yhden ainoan kerran perään juosta. Turvallisessa paikassa annoin mennä niin pitkälle kun meni. Olin kerran huutanut että takaisin ja kun ei tullut annoin. Näki hyvin pian että äiti ei juokse perässä se leikki loppui siihen.

Perässä juoksemalla annat vaan lapselle valtaa.

Vierailija
7/10 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti mun lapset on jostain syystä aina totelleet meitä vanhempia heti kun ollaan kodin ulkopuolella.

Ja toisaalta lapsille pieninä kerrattu aina ennen uloslähtöä mihin mennään ja miten siellä käyttäydytään.

Kotonakin pääsääntöiseti tottelevat.

Lapset nyt 10v 13v ja 15v.

Ja kyllä heiltä tästä huolimatta omaa tahtoa kiitettävästi löytyy.

Vierailija
8/10 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vanhemman on jo toteltava edes jonkin verran kieltoakin, joten komentaisin takaisin, haksin tarvittaessa, toruisinkin, mutta sen jälkeen yrittäisin keksiä jotain kiinnostavaa siellä puistossa. Jos lapsi (minkä ikäinen vain) karkailee monta kertaa, lähtisin joko pois tai istuttaisin tenavan tiukasti keinuun (isomman myös esim. rangaistuksena rattaisiin tai pnekille). Siis keinu tai rattaat vain siinä tapauskessa, että mukana on esim. toinen lapsi jolla leikit kesket puistossa.

Vierailija
9/10 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun laitoin aloitusviestiin otsikon "kumpi tapa saada tottelemaan?"

rupesin pohtimaan, että oppiiko b-vaihtoehdon tavalla tottelemaan??

Itse siis käytän tuossa esim. tapauksessa a)vaihtoehtoa, koska se nyt vaan tulee luonnostaan ja olen sellainen äiti. Tuttavani vaan kerran kommentoi että hän toimii b) vaihtoehdon tavoin vastaavissa tilanteissa. Se jäi askarruttamaan mieltäni ja mietin olenko liian jyrkkä ja ankara???

Lisäyksenä mainittakoon että kyllä minäkin välillä suuntaan lapsen mielenkiinnon toisaalle jollain jännällä jutulla ja käytän paljon muitakin keinoja kasvatuksessa. Niinkuin eka vastaaja sanoi eri tilanteissa eri tavoin.

Vierailija
10/10 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan pienille menee kyllä b, mutta en ole sitä käyttänyt ja teidän ,että jotkut pitävät minua ankarana ja jyrkkänä. Mutta esim. meillä on selvät säännöt mitä saa tehdä ja mitä ei, jos ei tottele kun sanotaan, loppuu kiva tekeminen. Esim. puistosta lähdetään pois, jos siellä ei tottele, kaupassa joutuu istumaan kärryyn, jos ei tottele. Anoppi ja äitini käyttäneet hyvin paljon vaihtoehtoa b ja nyt kun lapset 5 ja 3v eivät tottele mummojaan yhtään.

Nyt oikeastaan vuoteen ei ole tarvinnut lähteä puistosta tms. kun tietävät, että ei kannata pelleillä. Itsekin ajattelen joskus olevani ankara, mutta toisaalta uskon että tästä on hyötyä tulevaisuudessa ja kyllä me pidämme hauskaakin, enkä minä koko ajan kulje perässä kieltämässä. Hyvää käytöstä ja tottelemista vaadin ja pysyn johdonmukaisena, eli toteutan sen mitä sanon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi