Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni muistaa saaneensa suppoja pienenä?

Vierailija
18.08.2010 |

Olen vm 1980 ja muistan että olen vielä alta kouluikäisenä saanut suppoja kipulääkkeeksi. Onko nykyään käytännöt muuttunut niin ettei enää isompia lapsia kuin pikkuvauvoja nöyryytetä supoilla?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja KYLLÄ, se oli nöyryyttävää.

vm. 83

Vierailija
2/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hoitotäti mittasi multa kuumetta pepusta, kun olin ehkä jotain 4-v. Se oli kamalaa ja järkytyin, koska kotona oli vauvaiän jälkeen mitattu kainalosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai 1vuotias vielä supon viime viikolla kun hampaita tuli ja mikstuurat ei auttanu.

näin ainakin neuvolassa ja apteekissa sanottiin, kun mietin kumpaa ostan vauvalle

Vierailija
4/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammaslääkärissä rauhoittavaa lääkettä suppona! Hyi hemmetti :(

Minä en nöyryytä EDES vauvoja supoilla. Exit only. Panadolin liuosta saa antaa jo vauvoille ja sitä käytettiin myöskin sairaalassa vastasyntyneille teho-osastolla.

T: vm-79

Vierailija
5/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuolloin ei kyllä lapsille muita kipulääkkeitä ollut. Aspiriinia ja disperiiniä taisi olla sitten muut vaihtoehdot.

Sukulaiseni on lastenlääkäri, ja on myöskin kehottanut antamaan muuta kuin suppoja, sillä supot imeytyvät vaihtelevasti, peräsuolesta imeytymisessä on suuria yksilöllisiä eroja. Joten nykysuositus on, että heti kun vauva osaa kunnolla niellä, annetaan nestemäistä kipulääkettä suun kautta.

Vierailija
6/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 vuoden ikää ainakin 20 kertaa (korvien putkitus). Muistan jopa ekan kerran, kun se tyly täti-ihminen vetäisi pöksyt kinttuun ja tunki sen kirvelevän supon peppuun. Olin tuolloin 3v.

Ja tuosta lähtien kammosin noita suppoja ja puristin pakaroita yhteen ja hoitaja joutui väkisen sen antamaan.. Ja muistan, että kaikki muutkin lapset pelkäsivät sitä yhtä paljon!

Muistan myös odottaaneeni, että täytän, olikos se nyt 8v, kun saa itse päättää ottaako tabletin vaiko tuon supon ja joka kerta vaadin tabua!

KARSEA kokemus ja tuonpa takia meidän huushollissa ei suppoja anneta lapsille, ei edes vauvoille!

Vierailija
7/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muistan kyllä joskus lääkärin mitanneen kuumeen pepusta. Ja se oli aika nöyryyttävä kokemus kun olin tottunut että kotona mitattiin kainalosta. Lähinnä se tuntui ikävältä siksi, ettei minua kohdeltu "isona tyttönä" vaan vauvana.

Vierailija
8/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen vm- 77. Ja olen antanut myös lapsilleni, jotka ovat nyt 7 ja 4. Me asumme Saksassa ja täällä se on ihan normaalia n. alle 2-vuotiaalle. Meillä ainakin nuorempi sylkäisee kaiken suuhun annettavan ulos, onneksi ei olla kipulääkkeitä pariin vuoteen tarvittu.

Lastenlääkärin mukaan suppo tehoaa jopa nopeammin kuin muut muodot. Ja kun nuorimmaisella oli monia kurkunpääntulehduskohtauksia pienenä ja henki ei kulkenut, kortisonikin annettiin suppoina. Vaikuttaa muutamassa minuutissa.

Täällä muuten lastenlääkärit käskee aina mitata lämmön pyllystä, koska se antaa oikean lämmön. Kainalosta se on kyllä usein ihan eri.

Vierailija
9/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta luultavasti olen saanut. Minäkin syntynyt -80

Vierailija
10/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista, kun omasta lapsuudesta on niin paljon aikaa. Viimeisen supponi olen kuitenkin "ottanut" 90-luvun alkuvuosina, kun oli niin hirveä krapula, ettei mikään pysynyt sisällä. :)

Vierailija
11/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ole vanhemmista kiinni. Olen jopa tänä kesänä nähnyt äidin laittavan pakolla suppoa kirkuvalle 5-vuotiaalle.

Miksi niitä pitäisi käyttää ylipäätään? Jo ihan vauvoille voi suun kautta antaa mixtuuraa (mm. panadol, pronaxen).

Vierailija
12/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakka meinannut tulla.

Vierailija
13/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v on kehitysvammainen ja 10v lääkekammoinen, haluaa kuumelääkkeeksi ennemmin supon kuin mitään suun kautta.

On olemassa myös lääkkeitä, jotka pitää antaa juuri suppona.

Vierailija
14/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos noin vanhoille lapsille laitat suppoja? Minusta siinä on jotain perverssiä. Muista nöyryyttävänä sen kun olen itse saanut suppoa joskus 5-vuotiaana vielä.

8v on kehitysvammainen ja 10v lääkekammoinen, haluaa kuumelääkkeeksi ennemmin supon kuin mitään suun kautta.

Vierailija
15/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksen jälkeen tokkuraisena eivät sairaalassa suun kautta antaneet mitään vaan supon

Vierailija
16/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos noin vanhoille lapsille laitat suppoja? Minusta siinä on jotain perverssiä. Muista nöyryyttävänä sen kun olen itse saanut suppoa joskus 5-vuotiaana vielä.

Vierailija
17/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitetaan suppo, jos vaikka epilepsiakohtauksesta kyse, tässä ei ap tainnut kuitenkaan sitä tarkoittaa. Itse ei tod näk ole kehitysvammainen koskapa muistaa supon saaneensa ja fiilikset siitä.

Vierailija
18/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vm 1980 ja muistan että olen vielä alta kouluikäisenä saanut suppoja kipulääkkeeksi. Onko nykyään käytännöt muuttunut niin ettei enää isompia lapsia kuin pikkuvauvoja nöyryytetä supoilla?

vaan nestemäistä

Vierailija
19/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspiriinia silloin sai särkylääkkeeksi lapsetkin. Itse en ole lapsillani koskaan käyttänyt suppoja.

Vierailija
20/26 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan vaan yksi tapa antaa lääke ja tietyissä tapauksissa täysin perusteltu tapa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä