Olen pettynyt kätilön toimintaan synnytyksessäni.
Edellinen synnytykseni oli raju. Kalvot puhkaistiin 3 sentissä ja olin pyytänyt epiduraalia jo sitä ennen, mutta sitä ei suostuttu antamaan syystä, että avautuminen voi pysähtyä. Kävikin niin, että avauduin tunnissa 3 sentistä 10:neen ja epiduraali ei tehonnut vaikka se laitettiin kahteen kertaan.
Sitten alkoi lähestyä toinen synnytys. Lääkäri kirjoitti papereihini, että epiduraali pitää laittaa ennen kalvojen puhkaisua jos vaikka auttaisi paremmin. Itse täyttämässäni paperissa ei ollut muita toiveita kuin kissan kokoisin kirjaimin, että EPIDURAALI ENNEN KALVOJEN PUHKAISUA!.
Noh synnytys koitti ja olin salissa 3 senttiä auki ja melko kipeä jo. Pyysin epiduraalia. Kätilö sanoi, että hän laittaa anturin lapsen päähän ensin ja, että kalvot puhkeavat. Sanoin, että papereissani lukee, että epiduraali ensin.
Kätilö vaan siihen, että kyllä sinä sen kerkiät saamaan, ei ollut siis edes pyytänyt vielä anestesialääkäriä paikalle. Tuikkasi kalvot puhki ja taas sitä mentiin. Olin melkein tajuton kivusta, spinaalia ei ehditty antaa kun lapsi syntyi puolen tunnin päästä vesien menosta. eli aukesin puolessa tunnissa 3 sentistä kymmenneen.
Kätilön kommentti oli synnytyksen jälkeen: Ei se epiduraali taida sinulle sitten tehota, ollaan viisaampia ENSI KERRALLA.
Kiitos jos joku jaksoi lukea. Onko tämä ammattitaitoista toimintaa?
Kommentit (10)
Lopputulos oli kuitenkin terve ihana vauva vaikka melkein syöksynä tulikin, mutta kyllä pieni murunen jäi hampaan koloon.
AP
Luin jostain että vaikuttaisi nopeammin ja auttaisi myös ponnistusvaiheessa. Nimenomaan sopisi tuollaiseen nopeaan synnytykseen, miksi sellaista ei tarjottu? Muutenkaan en muista kuulleeni yhdenkään tuttuni kertoneen että olisi sen saanut...
Mulla kanssa meni eka sellaista vauhtia etten oikeen kokenut epiduraalin auttavan...eipä kukaan tuota spinaalia ehdottanut enkä ensisynnyttäjänä sitä osannut kysyäkkään...
On se nyt helvetti, jos synnyttävää ei kuunnella, vaikka on selkeät määräykset ja merkinnät!
Pistää vihaksi sun puolesta tommonen.
Nykytiedon mukaan repeämä myös paranee epparia paremmin
Olen itse saanut sen jo neljässä synnytyksessä, ja on toivepaperissa edelleen "vaatimuksena".
Yhdelle sain sen 9 sentissä, toiselle 10 sentissä ponnistutti jo), mutta jos siis haluavat antaa, se TAKUULLA ehditään antaa. (jos anestesialääkäri on paikalla).
Tehoaa heti, välittömästi, viidessä sekunnissa. Eikä itse ponnistuksesta tunne mitään.
Täällä päin Suomea spinaali tunnetaan ja sitä tosiaan sitten tarjotaankin, etenkin meille uudelleen synnyttäjille, joille epiduraali ei sovi noepiden synnytysten takia.
pyysin että eppari leikattaisiin jos näyttää siltä että repeää, niin kätilö totesi vaan että hän ei leikkaa vaan antaa revetä, koska hän sen joutuu ompelemaankin. Tämä jäi vaivaamaan, koska pelkäsin sitten ihan hulluna sitä repeämistä koko ajan. no, en onneksi revennyt, mutta huusin kuin syötävä, ihan varmuuden vuoksi.
ollut, jos kerran vauva syntyi puolessa tunnissa kalvojen puhkaisusta? Epiduraalihan sopii juuri hitaammin eteneviin synnytyksiin. Spinaali olisi ehkä ollut paikallaan.
Minä sain kakkosesta spinaalin, koska synnytys eteni niin vauhdilla. Olin 4cm auki ja 15 minuuttia odoteltiin anestesialääkäriä antamaan epiduraali ja olinkin jo 7cm auki. Päätyivät lennosta spinaaliin. Oli oikein hyvä. Ei vienyt niin tunnottomaksi kuin epiduraali esikoisesta, mutta pahimmat kivut lähti + ponnistusvaihe oli helppo. Edes imukuppi ei tuntunut mahdottomalta vaan kokonaisuudessaan jäi ponnistusvaiheesta tosi helppo ja vain vähän kivulias tunne. Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla, joten en ollut aiemmin synnyttänyt alakautta!
VOI toki olla niinkin että jostain syystä (sydänäänten takia tai vihertävä l-vesi) kätilö on halunnut hyvän kontaktin ensin. Kun on se anturi kiinni kone tulkitsee vauvan vointia erilailla. Tämä tuli mieleen.
Tehoaa heti, välittömästi, viidessä sekunnissa. Eikä itse ponnistuksesta tunne mitään.
Mulla viime synnytyksessä spinaali vei ponnistustarpeen täysin. Vei tosin kivutkin jotka olivat siihen asti aika helvetilliset. Musta spinaali oli kuin taivas kun kivut hellittivät niin äkkiä. Sivuoireena tajuton kutina, joka puolelta ihoa piti rapsutella ja pyytää miestäkin raapimaan, mutta se oli pientä. :)
Mut tosiaan ponnistamista piti sitten odotella tunti, kun spinaalin vaikutus on sen 2 tuntia eikä ponnistamistarvetta tullut ennen kuin spinaali lakkasi vaikuttamasta. Ponnistusvaihe sattui sitten tietysti taas, mutta ei onneksi kestänyt kauaa.
kans toiveena epiduraalipuudutus. mut en kerinny saamaan mitään. ekasta lapsesta sain sen. sairaalassa oli tokasta 1h 18min. pyysin sit et leikkais epparin etten repeä. sano et katsotaan nyt.. mut ei sitten leikannu. repesin kunnolla.. ja kotona yllätykseks sit irtos tikit.. ja nyt on häpyhuuli kahdessa osassa:/ kyl harmitti kun ei voinu leikata vaikka pyysin.