Miten sairaan lapsen hoito järjestyy? Neuvoja kaivataan
Poikani on ollut kuumeessa viime torstaista lähtien.
Kuume ja muut oireet jatkuvat edelleen. Labrakokeiden perusteella kyseessa virustauti.
Nyt esimies ei enää myönnä minulle lupaa olla pois töistä, ei edes palkatonta eikä vuosilomaa. Onko joku pykälä johon voisin vielä vedota?
Äkillisesti sairaan lapsen hoitovapaa 3pv. on jo käytetty.
Mummut ovat vielä työelämässä. Isä ei ole lapsen elämässä mukana millään tavoin. Joten sieltä ei apua saatavissa
Yksit.hoitajan palkkaaminen meksaa minulle lähes saman verran kuin päivän palkkani on.
Vinkkejä?
Kommentit (18)
se kolme päivää on tarkoittettu lapsen hoidon järjestämistä varten muuten..
Eihän siinä muu auta kuin ottaa hoitaja esim. MLL:ltä. Pitäisikö yrityksen maksaa siitä, että sinun perhetilanteesi on ongelmallinen?
Olit valmis ottamaan palkatonta eli ihan sama tilanne on, jos otat hoitajan kotiin ja maksat siitä sen päiväpalkan.
Ai niin, mutta sinunhan pitäisi päästä helpolla ja sinulle pitäisi maksaa siitä, että olet kotona, etkä töissä..
Mun lapsella oli keuhkokuume, mä sain pitää vuosilomaa silloin, mulla oli niitä säästössä. Eiks löytyis ketään tuttua, joka voisi tulla hoitamaan?
jäädä lastaan hoitamaan palkattomasti.Täällä meilläpäin ei ole mll-hoitajia tai muita vastaavia.Jos ei ole tuttuja hoitajiksi ,niin itsenihän se lapsi pitää hoitaa.Mulla oli joskus silleen,että käytin 3päivää palkallista ja sit oli 2vapaata ja poika edelleen kipeä,niin soitin töihin ja kysyin että saisinko vaikka lomapäiviä tai palkatonta,onneksi sain lomapäivän :)
Mun mielestä on aika surullista, että vanhempi ei saa olla sairaan lapsensa hoitajana kotona :( Ymmärrän toki ettei siitä loputtomasti voi maksaa palkkaa eli 3-4pv on ok pituus, mutta pitäisihän sitä olla mahdollisuus jäädä palkattomalla vapaalle. Jos vaikka lapselta katkeaa jalka niin onhan se aivan selvää ettei siitä selviä parin päivän poissaololla.
Ota hänet töihin mukaan. Joku matkasänky tai patja ja sille köllöttämään.
Voit myös soittaa kunnan kotipalveluun ja kysyä kodinhoitajan apua. Sellaisen saaminen on nykyään tosin hyvin vaikeaa ainakaan nopeasti, sen verran vähiin kunnat ovat kodinhoitajien määrän karsineet (1990-luvun alun laman jälkeen määrä putosi kolmannekseen!) ja heitä riittää yleensä vain vanhusten ja pitkäaikaissairaiden avuksi. Mutta tuossa ON kuntakohtaisia eroja.
Muistakaa hyvät siskot, että jos olette yksinhuoltajia, tuollaiset hätätilanteet PITÄÄ MIETTIÄ ETUKÄTEEN. Aika harva tautikaan paranee täysin kolmessa, neljässä päivässä!
Ja kuten sanottua, vanhemmilla on oikeus lain mukaan olla palkallisella vapaalla lapsen sairastuessa nimenomaan LAPSEN HOIDON JÄRJESTÄMISEN AJAN eli korkeintaan 3-4 päivää (alakohtaisia eroja on).
Ei siis hoitaakseen lapsen kokonaan terveeksi, vaan sen tähden, että sinä aikana ehtii järjestää lapselle hoidon.
Ai niin, mutta sinunhan pitäisi päästä helpolla ja sinulle pitäisi maksaa siitä, että olet kotona, etkä töissä..
[/quote]
Olen siis täysin valmis ottamaan palkatonta/ käyttämään vuosilomaani. Hoidan sairaan lapsen mieluummin itse kuin hoidatan hänet vierailla ihmisillä. Ainakin viimeeksi hoitaja vaihtui 3 päivän sairauden aikana.
Myönnän toki senkin että olen lapsen sairaudesta johtuvien yövalvomisten vuoksi aika väsynyt.
Olen siis täysin valmis ottamaan palkatonta/ käyttämään vuosilomaani. Hoidan sairaan lapsen mieluummin itse kuin hoidatan hänet vierailla ihmisillä. Ainakin viimeeksi hoitaja vaihtui 3 päivän sairauden aikana. Myönnän toki senkin että olen lapsen sairaudesta johtuvien yövalvomisten vuoksi aika väsynyt.
kerran ET saa pitää palkatonta tai vuosilomaa?
Ymmärrän työnantajaasikin. Nyt on vielä kesälomakausi monessa firmassa, eli ei voida noin vain päästää jotakuta kotiin moneksi ylimääräiseksi päiväksi - jos ei siihen ole voitu etukäteen varautua esim. kesäsijaisten määrässä.
Kyllä mä mieluummin hoidin lasta itse. Keuhkokuume ei ruvennut paranemaan, joten jouduimme käymään uudestaan lääkärissä ja verikokeissa yms. Samoin apteekissa, ja jouduin ottamaan yhteyttä lääkäriin, koska lääkkeiden annostus oli välillä vaikeaa lapsen oksentamisen vuoksi. Vieraan hoitajan olis ollut vaikea hoitaa tätä kaikkea ( tämä 6-7 päivää lapsen sairastumisen jälkeen)
Olen itse hoitoalalla, joten lapsen mukaan ottaminen töihin ei onnnistu.
ja olen vaikka palkattomalla.
Viimeksi 3 sairauspäivän aikana meillä oli kaksi eri lapselle vierasta hoitajaa.
Lapseni on allerginen ja toinen hoitajista oli antanut vahingossa lapselleni maitoa ruoan seassa. Hoitaja oli koulutettu. Ohjeet annoin sekä suullisena että kirjallisena. Kastikkeen olin tehnyt valmiiksi, hoitajan piti keittää perunat lisäksi. Hoitaja oli tehnyt perunamuusin kun lapset siitä niin kovasti tykkäävät
Lapsi on 4v.
AP
Yksinkertaista. Ei sulle kukaan lapsenhoitoa ilmaiseksi tee.
palkattoman hoitovapaan tai mikä nimike hyvänsä käy
Sama kai se on, otatko palkatonta vai palkkaatko hoitajan, jos sama raha siihen menee. Jos et kerran palkatonta enää saa, niin sit palkkaat hoitajan.
Voit toki tarkistaa vielä vaikka liitosta, että olisiko sulla kuitenkin oikeus pakottaviin perhesyihin vedoten jäädä palkattomalle.