Lapsen sairaus ja poissaolo työpaikalta
Onko oikeasti niin, että lapsen sairauden takia palkkatyössä käyvä ei voi olla pois töistä, jos toinen lapsen vanhemmista on opiskelija?
Juu, niin meni tämäkin tentti varmaan tosi hyvin.
Kommentit (17)
Se tuntee vain ansiotyötä tekevän vanhemman
toisella vanhemmalla ollut tosiasiallinen syy olla hoitamatta lasta. Jos vaikka olisi tentti koulussa, niin musta se on tosiasiallinen syy ja ainakin meillä voisi työssäkäyvä olla silloin poissa. Työpaikallani kyllä on hoidettu henkilöstöasiat poikkeuksellisen hyvin, joten varmasti on muunkinlaisia paikkoja. Mutta käsittääkseni kukaan ei ole velvollinen tekemään yksityiskohtaista tiliä työnantajalle puolison tekemisistä tai töistä tai opiskeluista, joten ei kukaan pysty noita asioita oikeasti tarkastamaan.
Eri asia on sitten, että kertooko se työssäkäyvä tätä työnantajalle, jos ei ta itse kysy ja vaadi selvitystä.
pyydettäessä todistaa puolison työvuoron olevan juuri silloin...
työajoista työntekijän puolison työnantajaa varten???? Epäilen!
Joissakin paikoissa ovat tosi tarkkoja poissaoloista ja vaativat ties mitä selvityksiä (esim. pätkätyötä tekevän puolison ajankohtaisesta työtilanteesta).
Toisessa ääripäässä ovat ne työpaikat, joista voi omalla ilmoituksella jäädä hoitamaan kipeää lasta riippumatta puolison tilanteesta.
Omassa ja miehen työpaikassa oma ilmoitus poissaolosta riittää. Onneksi.
Tentti ei ole tänään, mutta olisin halunnut keskittyä lukemiseen esim. kirjastossa. Kotona on vaikea keskittyä lukemaan. Muutenkin lapsilla todella lyhyet koulupäivät.
Minun opiskelijan status on ilmeisesti aivan sama kuin äidin status. Minä olen ensisijaisesti äiti ja holhooja ja lastenhoitaja.
Opiskelu on ilmeisesti toissijaista. Myöskään viime vuonna mies ei ollut kertaakaan pois.
miehen työnantaja kysele mitään, jos mies on poissa lasten sairastelujen takia. Tosin on ollut tässä viimeisen kahden vuoden aikana tasan kerran pois. Minä siis olen ollut pääasiallisesti kotiäitinä ja omaishoitajana ja tehnyt muuta palkkatyötä vain satunnaisina tuntitöinä. Tuo yksi kerta oli sellainen, kun yksi lapsista sai mahataudin ja minun piti olla toisen kanssa sairaalan poliklinikalla. Aikaa ei voinut enää siirtää, kun toinen lapsi alkoi just aamulla oksentaa, kun piti lähteä. Neuvolasta vaan lappu työpaikalle ja mies oli saman tien kaksi päivää poissa.
puoliso on sairaseläkkeellä ja on päihdeongelmainen jolle ei voi luottaa lasta hoidettavaksi?
Onko oikeus jäädä pois töistä lasta hoitamaan?
Eli jos lapsisairaspäivä, on todistettava, ettei mies ole iltavuorossa.
tekee vuorotyötä ja kenen ei? Millä todistatte puolison työvuoron työnantajalle?
puoliso on sairaseläkkeellä ja on päihdeongelmainen jolle ei voi luottaa lasta hoidettavaksi? Onko oikeus jäädä pois töistä lasta hoitamaan?
niin tilannehan on ihan selkeä, pakkohan silloin on jäädä kotiin lasta hoitamaan.
Mistä työnantaja edes tietää, kenen puoliso tekee vuorotyötä ja kenen ei? Millä todistatte puolison työvuoron työnantajalle?
Lomakkeessa meillä on kohta, jossa pitää itse vakuuttaa että puoliso on ollut työvuorossa oman poissaolon aikaan. Lisäksi pitää olla lomakkeessa puolison työnantajan nimi ja puhelinnumero. Jos työnantajallani on syytä epäillä että olen valehdellut lomakkeessa saattaa palkanlaskija soittaa miehen työpaikalle ja kysyä onko mies ollut siihen aikaan töissä.
Palkattomasti saa toki olla pois töistä "pakottavan perhetilanteen" vuoksi muutenkin kuin puolison ollessa töissä.
työntekijää antamaan tuollaisia tietoja työnantajalle. Mitäs jos puoliso on vaikka yrittäjä, kenelle työntantaja sitten soittelee?
työntekijää antamaan tuollaisia tietoja työnantajalle. Mitäs jos puoliso on vaikka yrittäjä, kenelle työntantaja sitten soittelee?
Molemmat vanhemmat ei saa olla yhtä aikaa kotona hoitamassa samaa lasta palkallisesti!
kyllä ta:lla on oikeus varmistaa ko tieto.
Meidän tessissä lukee ihan selvästi, että pyynnöst todistettava, siis mikäli ta haluaa varmennuksen. Meillä ei ole vielä halunnut.
sellanen pykälä jossa asia on muotoiltu niin että työtekijä saa olla pois jos toinen vanhempi ei pysty.Mutta riippuu varmaan mitä tes:siä käytetään...