Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tainut laiminlyödä 7kk vauvaa, itse sitä tietämättä.

Vierailija
16.08.2010 |

Tuntuu todella pahalta, en osaa edes kuvailla/sanoa miltä tuntuu. Vauva on tässä noin muutamisen kuukautta kiukutellut tuon rinnan kanssa. Siis aina kun häntä koitan imettää, niin tulee huutoa huutoa ja huutoa. Se on todellista painimista tuo imettäminen. Ellei vauva ole huolinut rintaa, olen tarjonut tietenkin vettä että saa nesteitä.

Ja kun/jos vauva huolii rintaa, niin sen jälkeenkin olen antanut vettä ja hän on juonut ja paljon.

Nyt edellis yönä, oli sama homma. Kiukuttelua, kiukuttelua ja kiukuttelua. En tiedä mikä siinä sitten oli, ottiko vauva rintaa vai ei, mutta ajattelin kokeilla sitten antaa korviketta ja vauva joi 100ml sitä. Sillon tajusin, että hän on ollut nälissään, koska korvike kelpasi.

Eikai lapselle ole tuosta tullut sellaista tunnetta että äiti olisi hyljännyt hänet. Tuntuu vaa niin kamalalta ajatella, että olen pitänyt pientä vauvaa nälissään. Eli tuo mun maito ei taida näköjään riittää vauvalle kunnolla. ÄH. * itkee samalla *

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutoinkin milloin vaan huolii. Imetysajat voi olla ihan erillisiäkin kiinteistä ruuista, jos silloin maitoa menee paremmin.

Tässä linkki maidon riittävyydestä Imetyksen tuki ry:n sivulle:

http://www.imetys.fi/itu/saako_tarpeeksi.pdf

Ja tässä linnki imetyksestä ja kiinteistä:

http://www.imetys.fi/itu/imetys_ja_muuruoka.pdf

Vierailija
22/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meneekö kiinteitä miten paljon?Määrittele onko yksi annos,jonka syö,esim. pienen pilttipurkin verran? Kokeile Nannia jos Tutteli ei kelpaa.Mutta mielestäni voisit ihan hyvin pumpata,jos lapsi ei huoli maitoa rinnasta,mutta pullosta kelpaa.Minä lopetin imetyksen,kun lapsi oli 3kk koska hän sai tolkuttomia rintaraivareita.Eli noita samoja,joita vauvasi saa.Siirryimme kokonaan Tutteliin,mutta sitten ilmeni lehmänmaitoallergia(iho-oireita,vihreää kakkaa ja päiväunet muuttui katkonaiseksi)Meillä rintaraivareihin ei auttanut mikään ja ne pahenivat ajan myötä.Ehkä vauva sai silloin jo allergia(esim.vatsa)oireita rintojen kautta.Tiedä häntä,mutta elämä helpottui kun saimme allergiakorvikkeen.kävin yksityisellä lastenlääkärillä,joka teki lähetteen maitoaltistukseen lastentautien polille ja kirjoitti kahta eri allergiamaitoa,joista toinen sopi.Neuvolasta emme saaneet lähetettä.Lääkärit eivät tunnistaneet allergiaa,jonka kyllä itse tiesin sitä olevan..Väittivät sitä kuivaksi talvi-ihoksi,hih.Mutta rahalla saa ja hevosella pääsee.Ja tosiaan maitoaltistuksessa sitten saatiinkin välitön reaktio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

21; Oloani helpotti hieman, kun sanoit ettei niin suurta huolta. Taisin tuossa alussa unohtaa tosiaan sen, että vauva syö kiinteitä; Aamupuuro, lämmin ateria, välipala,toinen lämmin ateria ja iltapuuro. Nokkamukia ollaan sillointällöin käytetty, mutta ei taida vielä oikein ymmärtää, kun menee pelleilyksi ja pureskelee sitä. Kannattaisiko minun suoraan siirtyä tuohon mukiin, enkä laittaisi maitoa pulloon?

22; Kiitos linkeistä, niistä on varmastikkin suurta apua minulle!

Entä jos vauva ei huoli maitoa rinnasta, pullosta tai mukista ? Onhan mun silloin annettava vettä sille. Tässä se ongelma onkin, kun ei välttämättä huoli maitoa vain sitä vettä.

ap

Vierailija
24/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot paljon, mutta mielestäni tuo desi korvikettakaan ei kuulostanut paljolta. Eli mikä on paljon?

Vierailija
25/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meneekö kiinteitä miten paljon?Määrittele onko yksi annos,jonka syö,esim. pienen pilttipurkin verran? Kokeile Nannia jos Tutteli ei kelpaa.Mutta mielestäni voisit ihan hyvin pumpata,jos lapsi ei huoli maitoa rinnasta,mutta pullosta kelpaa.Minä lopetin imetyksen,kun lapsi oli 3kk koska hän sai tolkuttomia rintaraivareita.Eli noita samoja,joita vauvasi saa.Siirryimme kokonaan Tutteliin,mutta sitten ilmeni lehmänmaitoallergia(iho-oireita,vihreää kakkaa ja päiväunet muuttui katkonaiseksi)Meillä rintaraivareihin ei auttanut mikään ja ne pahenivat ajan myötä.Ehkä vauva sai silloin jo allergia(esim.vatsa)oireita rintojen kautta.Tiedä häntä,mutta elämä helpottui kun saimme allergiakorvikkeen.kävin yksityisellä lastenlääkärillä,joka teki lähetteen maitoaltistukseen lastentautien polille ja kirjoitti kahta eri allergiamaitoa,joista toinen sopi.Neuvolasta emme saaneet lähetettä.Lääkärit eivät tunnistaneet allergiaa,jonka kyllä itse tiesin sitä olevan..Väittivät sitä kuivaksi talvi-ihoksi,hih.Mutta rahalla saa ja hevosella pääsee.Ja tosiaan maitoaltistuksessa sitten saatiinkin välitön reaktio.

Puuro on tuo muksun iltapuuro ( 2dl?) ja sitä saa noin puoli purkkia aamusin. Sitten saa kokonaisen piltti purkin, välipalaksi annan niin paljon kuin kelpaa, melkeen puolet hedelmäsoseesta( ei oikein välitä niistä ), taas kokonainen piltti purkki ja illalla loput puurosta mitä on jäljellä ja usein lisäilen sitten puuroa enemmän.

Vierailija
26/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllisyys aiheesta ja aiheetta on alituinen kaveri :). Itse saan aina vähän väliä hepuleita (ja varsinkin ekan vauva-aikana), että olenkohan toiminut lasteni kanssa oikein. Mä en usko, että sun vauvalla on mitään hätää. Ihan varmasti saa tarpeeksi ravintoa.

Vierailija
27/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä taitaa olla 125ml:iin asti. Sen pistän melkein täyteen vettä, ja siinä sitä sitten menee päiväs aikaan. Musta se tuntuu hurjalta määrältä. Ja kun antaa päivisin vauvalle vettä, niin silloinkin juo oikein antaumuksella, tuntuu että juo koko pullon.

Ennen kun meni nukkumaan, tarjosin rintaa-loppujen lopuksi otti. Sitten annoin vielä pullosta 80 ml äidinmaitoa, joi ne kaikki. Laitoin vielä 100ml tuttelia, muttei huolinut sitä vaan vettä.

ap

Vierailija
28/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllisyys aiheesta ja aiheetta on alituinen kaveri :). Itse saan aina vähän väliä hepuleita (ja varsinkin ekan vauva-aikana), että olenkohan toiminut lasteni kanssa oikein. Mä en usko, että sun vauvalla on mitään hätää. Ihan varmasti saa tarpeeksi ravintoa.

Ja tosiaan, esikoinen minulla kyseessä. Olen ennen raskautta/lasta pitänyt tätä vauvan hoitamista,vauvan kanssa olemisista helppona asiana. Sitä silloin ajatteli, että ei tässä mitään vaikeaa voi olla. Kuitenkin, kun lapsi syntyy niin huomaakin että on ihan puullalyötyjä, eikä tiedä mistään mitään ja jatkuvasti kauhea huoli. Ne, kenellä on lapsi/lapsia tietää oikeasti millaista on lapsen kanssa-ei se ole aina niin helppoa.

Vierailija
29/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja veden määrä ei kuulosta hurjalta, oliko sitä nyt noin reilu lasillinen päivässä??? 1,25 desin pullo ei nyt niin iso ole, jos siitä menee osa päivällä ja sitten uudesta pullosta osa illalla.

(Hedelmäsoseetkin sisältävät paljon vettä, hui kamalaa). :)

Mutta juttele neuvolassa asiasta. Siellä voidaan punnita ja tutkia käyriä. Onko siellä ensi kerralla teidän oma terveydenhoitaja paikalla? Voit pyytää myös extra-aikaa, jos olet huolestunut.

Vierailija
30/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kontrolli aika on, juuri tuon vauvan painon takia. " pitkä ja hoikka " luki viimeksi neuvola kortissa.

Ja on oma terveydenhoitaja paikalla, onneksi. Hänen kanssaan otan tämän asian puheeksi, jospas me keksisimmen jonkun hyvän keinon tähän.

Vierailija
31/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja imetyskertojen määrät yms. liikoja värittämättä (voitko kysyä vaikka, onko se vajaa pullo vettä tosi paljon vai ei).

Vierailija
32/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

21; Oloani helpotti hieman, kun sanoit ettei niin suurta huolta. Taisin tuossa alussa unohtaa tosiaan sen, että vauva syö kiinteitä; Aamupuuro, lämmin ateria, välipala,toinen lämmin ateria ja iltapuuro. Nokkamukia ollaan sillointällöin käytetty, mutta ei taida vielä oikein ymmärtää, kun menee pelleilyksi ja pureskelee sitä. Kannattaisiko minun suoraan siirtyä tuohon mukiin, enkä laittaisi maitoa pulloon?

22; Kiitos linkeistä, niistä on varmastikkin suurta apua minulle!

Entä jos vauva ei huoli maitoa rinnasta, pullosta tai mukista ? Onhan mun silloin annettava vettä sille. Tässä se ongelma onkin, kun ei välttämättä huoli maitoa vain sitä vettä.

ap

kieltäytyi rinnasta 8 kk iässä ja puri rinnat rikki, hampaita oli neljä. Siirryttiin suosiolla nokkamukiin jota puri, Tupperwaren nokkamukiin piti ostaa varakansia.

Suosittelen todellakin mukia koska vauva jo 7 kk eikä puolloon ole enää järkevää totuttaa, säästyt yhdeltä vierottamiselta.

Vierailija
33/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän ne meille 70-luvulla vettä juottivat, ellei jopa sokerivettä?

Mutta nykyään kai vesipulloja ei suositella.

7 kk vanha syö kai jo ihan kunnon sapuskaa, ei maidon tarvitse riittää evääksi enää. joten tuskin nälkään kuolee, jos saa liha ja perunasoseita. lisäksi rintamaitoa tai korviketta vielä muutama kuukausi, jolloin voi antaa tavallista lehmän maitoa.

Vierailija
34/40 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi. Mitä tuollainen kommentti antaa itsellesi?

Vierailija
35/40 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa ei aluksi tullut tarpeeksi rinnoista joten 11cm miehen piti juottaa tuttipullosta. Ja sitähän meni desitolkulla kuukausia. Myöhemmin rintani pääsivät mukaan maidon tuottoon. Ihan pirteä 2 vuotias on. Mitään käytöshäiriöitä ei ole toistaiseksi ilmentynyt. Välillä kyllä nykii päätään kuin robotti ja kävelee kuin ankka, mutta niin tekee isäkin :|

Hyvät naurut sain

Vierailija
36/40 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vauvasi ei vain enää huoli rintaa.. näin on käynyt monelle tuttavalleni, 6kk iän jälkeen. Meillä vauva ei huoli pulloa - voihan asia olla toisinki päin. Imetyksen lopettaminen on varmasti kova paikka mut ei vauva enää tarvii niin kipeästi juuri rintamaitoa. Korvikkeet ovat Suomessa erinomaista laatua, siitä ei tarvi tuntea syyllisyyttä. Pois tuollaiset itsensäsyyttelyt, aina on näitä syyllistäjiä joka keskustelussa!!

Vierailija
37/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Oma vauvani joi aina kerralla 1-1.5 desiä korviketta silloin kun siihen siirryttiin.Eli joskus kolmikuisena,kun hän lopetti imemisen.Joi nelikuiseksi noin litran korviketta/vrk ja kasvoi hurjasti.Mutta sen verran hän vaati.Sitten kun kiinteät meni hyvin.(alkoi heti maistua ja äkkiä myös menemään kunnon määriä)niin vähensimme maitoa.En muista minkä verran,mutta kun annoimme,niin kai sitä yleensä meni se 1.5 dl.Kun kiinteät oli se pääruoka,niin silloin annoimme allergiamaitoa aamulla,päiväunilla ja iltapuuron jälkeen tuon 1.5 dl.

Vierailija
38/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän esikoinen lopetti rintaruokinnan 5 kk ikäisenä. Yritin monta päivää, sitten totesin että jos se ei tahdo, niin ei se tahdo. Toiselle rinta kelpasi 10 kk ikään ja kolmannelle 8 kk. Anna lapselle suosiolla nokkamuki ja korviketta. Tuon ikäinen osaa jo juoda nokkamukista!

Vierailija
39/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys päättyi kuin seinään. Muuten huoli maitoa kyllä, mutta ei rinnasta. Syykin siihen selvisi, olin juuri alkanut odottaa taas ja siitä syystä ilmeisesti ei rintamaito kelvannut. Joku sanoi ja jostain luinkin, että uusi raskaus saattaa muuttaa rintamaidon makua ja herkät/tarkat vauvat ei välttämättä sitten sitä enää huoli.

Mitä jos teille onkin tulossa uusi vauva? :)

Vierailija
40/40 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys päättyi kuin seinään. Muuten huoli maitoa kyllä, mutta ei rinnasta. Syykin siihen selvisi, olin juuri alkanut odottaa taas ja siitä syystä ilmeisesti ei rintamaito kelvannut. Joku sanoi ja jostain luinkin, että uusi raskaus saattaa muuttaa rintamaidon makua ja herkät/tarkat vauvat ei välttämättä sitten sitä enää huoli.

Mitä jos teille onkin tulossa uusi vauva? :)

Kävimme neuvolassa, paino oli nousussa mutta kuitenkin käyrien alapuolella. Sanoivat, että maitoa pitäisi saada 5dl eli ei hätää. Jos muutaman viikon päästä imetys ei suju, niin rupean antamaan korviketta tai pumppaan omaa maitoani. Huh :) Sanoivat myös, että jos nyt käy niin, ettei lapsi huoli maitoa rinnoista, pullosta, mukista niin sitten on kalkkivalmisteita annettavaksi.

ap

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan