SYNNYTYS TAMPEREELLA, SELVENTÄKÄÄ MINULLE!
Yritin jo ottaa eräässä kesksutelussa selvää näistä Tampereen käytännöistä.
Eli onko mahdollista, että synnytyssalissa on muitakin synnyttäjiä samaan aikaan?
Eikö jokaiselle synnyttäjälle ole omaa huonetta?
Kommentit (26)
Muuten olot riippuvat siitä, satutko ruuhka-aikaan paikalle vai hiljaisempana päivänä. Itse kun olin, ei ollut ruuhkia, mutta edeltäneellä viikolla oli ollut niin täyttä, että oli vauvoja syntynyt lähes käytävälle, koska kaikki salit olivat varattu. Samoin synnyttäneiden vuodeosastolla ei ollut ollut kaikille huonepaikkoja, vaan osa oli joutunut nukkumaan ainakin osan osastollaoloajasta käytävässä. Eli tuuripeliä.
että synnytysvastaanotossa voi tietenkin olla muita samaan aikaan. Tutkimukset jne. tehdään verholla eristetyssä tilassa tutkimushuoneessa, jossa on kolme-neljä vuodepaikkaa (jokainen paikka eristetty verholla muista). Isät eivät pääse tähän tilaan, vaan he odottavat käyrillä olon ajan käytävällä.
vähintäänkin yhden äidin kanssa. Synnytyssalia ei tarvitse jakaa.
ei siis tarvitse salia kenenkään kanssa jakaa. Itse kun olin kolme viikkoa sitten synnyttämässä Tays:issa, sain olla osastollakin huoneessa yksin, koska oli sen verran väljää. Aivan luksusta ja muutenkaan en kyseisestä paikasta synnyttäjänä voi pahaa sanaa sanoa. Loistavaa hoitoa saimme niin synnärillä kuin osastolla.
Itse olen kolme siellä synnyttänyt ja ei voi kuin kiittää ihanaa henkilökuntaa.
Kiitoksia vastuaksista.
Noissa muissa ketjuissa annettiin ymmärtää, että synnytyssalissa voi olla muitakin samaan aikaan. Itsekin vähän ihmettelin.
Toivottavasti syksyllä tulee olemaan väljää, ettie käytävällä sentään tarvitse nukkua.
Ja eihän tuo syksy yleensä ainakaan ole sitä kiireisintä aikaa? Lokakuu tarkemmin ottaen.
Onko muuten siellä joku remontti nyt menossa? Sellaista olen kuullut.
Ja jos on, niin vaikuttaako jotenkin käytäntöihin?
synnytysvastaanotto. Siellä tehdään aluksi tutkimukset ja katsotaan tilanne. Se on valitettavan pieni tila, jossa siis useampi sänky verhoilla erotettuna. (Olisiko 3-4) Isät eivät pääse tuonne, mutta ovat heti oven takana käytävän odotustilassa.
Jotkut päätyvät sieltä suoraan synnytyssaliin, toiset odottelevat tuolla. Siellä on lisäksi tuon "odotuskäytävän" päässä jotain lepotiloja niille, jotka syystä tai toisesta joutuvat odottelemaan ennen kuin synnytyssaliin pääsevät. (Kai tilanteissa, joissa ei ole vielä synnytys käynnissä, mutta kotiinkaan ei lähetetä.) Noihin huoneisiin käsittääkseni isät pääsevät. Itsellä ei ole kokemusta, mutta siellä näytti olevan sänkyjä toisessa tilassa ja toisessa ainakin jumppapallo. Eli kivunlievitystä tms. ei ole vielä synnytysvastaanotolla tarjolla, mutta voi liikkua ja on jotain apuvälineitä. Suihkujakin on yksi tai kaksi (tarkkailuhuoneesta pääsee.)
Synnytyssalit ovat kaikille omansa. Mulla ainakin oli kylpyhuone ja vessa yhteinen toisen huoneen kanssa huoneiden välissä, mutta ainakin itse pääsin sinne aina heti kun tarvitsi, enkä edes olisi huomannut toisen huoneen olemassaoloa ilman sinne vievää ovea. Sairaalamainen huone, mutta mun mielestäni oli ihan sellaiseksi ihan ok ja jopa hieman viihtyisä. Keinutuoli, jumppapallo ja cd-soitin löytyivät.
Synnytyksen jälkeen sitten suurin osa päätyy 2 hengen huoneisiin, mutta yhdellä osastolla on vielä 3 tai 4 hengen huoneitakin. Kerran olen nähnyt jonkun yhden hengen huoneessa, mutta en tiedä oliko se joku "erikoishuone" vai sattui olemaan väljää. 2 hengen huoneet ovat hiljattain remontoituja. Vähän ahtaita, mutta ihan viihtyisiä. Kylppäri tuollakin kahdelle huoneelle yhteinen. Ruuhka-aikoina voi joutua käytäväpaikoille tai lepohuoneeseen, joka on ikävämpää, onneksi ei itsellä kokemusta.
Meidät erotettiin sellasella kannettavalla verholla. Yhdessä sitten puuskuteltiin. Kätilö juoksi meidän kolmen välillä.
Meidät erotettiin sellasella kannettavalla verholla. Yhdessä sitten puuskuteltiin. Kätilö juoksi meidän kolmen välillä.
Tämähän nyt ei sitten pidä ollenkaan paikkaansa! Salissa on yksi synnytyspöytä, eikä toista edes mahtuisi! Ja lisäksi pöydät ovat kiinteitä...
Eli ole ap huoletta, salia ei jaeta ja piste.
että suomessa pitäisi ponnistaa toisen synnyttäjän kanssa samassa salissa. Supistusten aikana toki saattaa olla enemmänkin ihmisiä samalla osastolla. Mutta ponnistusvaiheessa, johon kuuluu mahdollisia toimenpiteitä, lääkäreitä, vastasyntyneen ensihoitoa, yllätyksiä, jopa hengenlähtöä....
Itse odottelin osastolla saliin pääsyä ja ponnistusvaiheessa lähes vasta pääsin. Tosin myös omasta halustani, sillä halusin kävellä ja liikuskella kunnessa vauvaa aloin ponnistamaan. Sitten tulikin rytäkällä. Salissa ehdin olla vain puolituntia ja vauva oli pihalla.
Taysin ympäristössä on hyvät ulkoilumaastot, jossa kävin kävelemässä kolmeen otteeseen ennen saliin menoa. Kannattaa hyödyntää. Mies pitää huolta ja itse voi puuskutella metsän siimeksessä. Raitis ilma auttaa.
voi sattua niin, että jonain yönä synnyttäjiä onkin 20, normaalin muutaman sijaan. Silloin ei huoneita ja kätilöitä riitä kaikille.
Mutta harvemmin onneksi niin.
mutta ei ne kaikki 20 synny samalla minuutilla. Kyllä siinä ehditään salista ulos edellistä kärrätä ja uudet lakanat vaihtaa.
Siis Miten aakeita laakeita huoneita ne synnytyssalit voi olla, jos sinne muka mahtuu 3 ihmsitä yhtä aikaa ponnistamaan? Epäilyttävää
usein synnytyssalit ja odotustilat ja osastot puheissa sekaisin...
Kerran olen nähnyt jonkun yhden hengen huoneessa, mutta en tiedä oliko se joku "erikoishuone" vai sattui olemaan väljää.
Viimeisimmästä synnytyksestä on jo muutama vuosi aikaa, mutta minä pääsin TAYSissa yhden hengen huoneeseen, koska synnytyksessä kaikki ei mennyt niinkuin yleensä. Alatiesynnytyksen jälkeen päädyin leikkaussaliin ja sieltä teho-osastolle.
Synnyttäneiden osastolla sain sitten pyytämättä yhden hengen huoneen, jotta sain rauhassa toipua ja pystyimme miehen kanssa yhdessä keskustelemaan tapahtuneesta.
Yhden hengen huoneessa kipupummpuni ei myöskään estänyt muiden potilaiden kännykän käyttöä.
mahdu kuin yksi synnyttäjä kerrallaan. lisäksi salissa on isä ja kätilö, lääkäri tai kaksi tarvittaessa ja tuplakätilö ponnistusvaiheessa. Laitteiston ja toimenpiteiden takia, turvallisuuden ja vastasyntyneen hoidon takaamiseksi olisi mahdotonta mahduttaa samaan saliin enempää kuin yksi synnyttäjä kerrallaan. Uskokaa nyt.
kertoo myös se, että esimerkiksi lapsensa synnytyksessä menettäneille ei voida järjestää osastopaikkaa omassa huoneessa tai poissa muiden vastasyntyneiden luota.
kertoo myös se, että esimerkiksi lapsensa synnytyksessä menettäneille ei voida järjestää osastopaikkaa omassa huoneessa tai poissa muiden vastasyntyneiden luota.
Kertokaa siis kokemuksia:)