Pitääkö opettajan antaa kännykkänumero oppilaiden vanhemmille?
Seiskaluokkalaisemme opettaja ei kuulemma anna omaa numeroaan, kun sitä pyysin. Aikaisemmin meillä on aina ollut luokanopettajan numero.
Kommentit (40)
oman kännykkänumeronsa vanhemmille tai oppilaille: juuri siksihän kouluihin on kustannettu kaikenmaailman Helmit ja Wilmat, että yhteydenpito voi tapahtua niiden kautta. Haluaisitko oikeasti, että opettaja puhuisi lastesi asioista kassajonossa tai metrossa tai ruokapöydässä oman perheensä kuullen?
Kaikki vanhemmat eivät edes pysty päivällä töistä soittamaan. Tai asiat tulevat mieleen illalla töistä palattua, kun näkee lapsensa. Ja jos vanhempi sattuu kiukustumaan jostain, haluan, että hän soittaa minulle, eikä suoraan rehtorille.
Minä haluan ehdottomasti, että vanhemmat voivat vaikka illallakin kysyä, jos on jotain tärkeää asiaa vaikka seuraavasta päivästä, retkestä, kokeesta tms.
Olen aina antanut numeroni, vanhemmat ovat soitelleet useimmiten ennen viittä, mutta välillä viiden jälkeen, eikä se tosiaan ole haitannut yhtään. Teen joka tapauksessa kouluhommia illallakin, niin kyllä ne puhelut siinä menee. Aika harvoin kukaan kuitenkaan soittelee, ei koskaan häiriöksi asti.
Olen tasan kerran soittanut siihen ja syy oli se että ope oli kirjoittanut väärän numeron todistukseen. Eikä ihan pikkuisen pieleen, vaan aika reippaasti. Meni sitten jopa 50 e stipendi väärään osoitteeseen virheen vuoksi.
Ope olisi seuraavan kerran ollut virka-aikaan tavattavissa n.2,5 kk myöhemmin, joten lapseni olisi surkutellut asiaa koko loman.
kuin aineopettaja, vaikkapa ruotsin ja enkun opettaja ala- ja yläkoulussa, jolla voi olla oppilaita hiukan yli 200. Siinä voi jo puhelin piristä jos numeron antaa.
Meillä ei siis ole käytössä mitään wilmaa tms. eikä edes reissuvihkoja. Kaikki yhteydenpito hoituu tekstarilla/soittamalla ja ei-niin-kiireiset asiat maililla.
minulla on jo kaksi yläasteen käynyttä lasta, enkä ole heidän 9-vuotisen koulunkäyntinsä aikana kertaakaan tarvinnut opettajan numeroa. Jonkun kerran minulla on ollut asiaa, niin olen laittanut sähköpostia, jotta perheellinen opettaja voi lukea sen sitten kun itselleen parhaiten sopii. Aina on vastaus tullut viimeistään seuraavana päivänä. En edes kehtaisi soitella mistään retkistä sun muista opettajalle, jos lapseni ei toisi tietoa kotiin asioista, kysyisin sitä kyllä luokkakaverin vanhemmilta ennenkuin opettajalle soittaisin. Ei ole hänen tehtävänsä antaa informaatiota moneen kertaan, suohan on loputon.
juuri tuosta edellämainitusta syystä, jonka joku mainitsi. En halua puhua oppilaiden henk.koht.asioista metrossa, enkä kotonani lasten kavereiden kuullen. Minulla on suuri perhe, eikä minulla ole aikaa iltaisin puhua puhelimessa keskeytyksettä. Olen kuitenkin koululla koko päivän klo 16 asti, joten siihen saakka voi soittaa koululle, ja sähköpostin luen vielä illalla viimeiseksi näihin aikoihin. Minusta se on jo melkoisen hyvää palvelua.
Kaikki vanhemmat eivät edes pysty päivällä töistä soittamaan. Tai asiat tulevat mieleen illalla töistä palattua, kun näkee lapsensa. Ja jos vanhempi sattuu kiukustumaan jostain, haluan, että hän soittaa minulle, eikä suoraan rehtorille. Minä haluan ehdottomasti, että vanhemmat voivat vaikka illallakin kysyä, jos on jotain tärkeää asiaa vaikka seuraavasta päivästä, retkestä, kokeesta tms. Olen aina antanut numeroni, vanhemmat ovat soitelleet useimmiten ennen viittä, mutta välillä viiden jälkeen, eikä se tosiaan ole haitannut yhtään. Teen joka tapauksessa kouluhommia illallakin, niin kyllä ne puhelut siinä menee. Aika harvoin kukaan kuitenkaan soittelee, ei koskaan häiriöksi asti.
En liiku metrolla enkä bussilla, omassa autossa on hyvä puhua kun on pitkät työmatkat. Oma lapsikin on niin pieni, ettei haittaa vaikka kuulee :) Ja mulla on mies, joka kyllä on lapsen kanssa silloin harvoin, kun joku vanhempi illalla soittaa.
Lapseni oli poissa koulusta enkä muistanut soittaa samana päivänä. Toisena päivänä opettajanhuoneesta ei vastattu puhelimeen. Selvittäisin sairauspoissaolot mieluiten kännykkään soittamalla eli helpoimmin. Minusta olisi hyvä, että opettaja antaisi yhteystietonsa vanhemmille. Sain sähköpostia että hän ei anna omaa numeroa ja ehdotti juuri koulun numeroa ja sähköpostia ja Wilmaa.
AP
Lapseni oli poissa koulusta enkä muistanut soittaa samana päivänä. Toisena päivänä opettajanhuoneesta ei vastattu puhelimeen. Selvittäisin sairauspoissaolot mieluiten kännykkään soittamalla eli helpoimmin. Minusta olisi hyvä, että opettaja antaisi yhteystietonsa vanhemmille. Sain sähköpostia että hän ei anna omaa numeroa ja ehdotti juuri koulun numeroa ja sähköpostia ja Wilmaa.
AP
tosiaanko ihmiset soittelee tuollaisia opettajille? Eipä ihme että suurin osa ei numeroaan anna. Vaihtoehtoja kun kuitenkin on vaikka mitä.
eivät anna enää numeroaan?
Osa vanhemmista laittaa siihen tekstareita pitkin yötä, osa purkaa omaa elämäänsä opelle, luullen hänen olevan terapeutti, osa vanhemmista soittaa räävittömiä kännipuheluita monta kertaa illassa kellonaikoihin katsomatta, osa ihan fiksuista "vanhemmista" aloittaa soittamisen aamulla klo 5.30, "kun nyt olen työmatkalla niin ajattelinpa pirauttaa opelle, saako retkelle ottaa karkkia mukaan..."
Tämä on yksi osa sitä opelle kuulumatonta työtä, mihin monet väsyvät!
eivät anna enää numeroaan?
Osa vanhemmista laittaa siihen tekstareita pitkin yötä, osa purkaa omaa elämäänsä opelle, luullen hänen olevan terapeutti, osa vanhemmista soittaa räävittömiä kännipuheluita monta kertaa illassa kellonaikoihin katsomatta, osa ihan fiksuista "vanhemmista" aloittaa soittamisen aamulla klo 5.30, "kun nyt olen työmatkalla niin ajattelinpa pirauttaa opelle, saako retkelle ottaa karkkia mukaan..."
Tämä on yksi osa sitä opelle kuulumatonta työtä, mihin monet väsyvät!
Ei ainakaan omalle kohdalle ole sattunut mitään tuollaista. Eikä tutuille eikä työkavereille.
Edelleen mulla tärkein syy numeron antamiseen on se, että jos vanhempi on jostain vihainen, niin mieluummin soittaa vihaisena minulle kuin suoraan rehtorille/koulutoimenjohtajalle. Mä en kestäisi, jos jonkun väärinymmärryksen takia minusta valitettaisiin reksille.
se nro 25
Lapseni oli poissa koulusta enkä muistanut soittaa samana päivänä.
Eli tämä oli oma mokasi: mitäs et muistanut!
Sain sähköpostia että hän ei anna omaa numeroa ja ehdotti juuri koulun numeroa ja sähköpostia ja Wilmaa. AP
No jos teillä kerran on Wilma käytössä, niin miksi ihmeessä et käytä sitä? Samalla saat yleensä muutakin tietoa lapsesi koulumenestyksestä (monet opettajat kirjoittavat joka tunti "huomioita" oppilaistaan esim. "Emma vaikutti tänään väsyneeltä" tai "Eetu on oppinut keskustelemaan mukavasti". Miksi pitää väkisin SOITTAA kun sähköpostilla asia selviää paljon helpommin. Nytkin roikut täällä kirjoittamassa Ap, miksi et saman tien soita meille kaikille LOL ;D
Ei ainakaan omalle kohdalle ole sattunut mitään tuollaista. Eikä tutuille eikä työkavereille. Edelleen mulla tärkein syy numeron antamiseen on se, että jos vanhempi on jostain vihainen, niin mieluummin soittaa vihaisena minulle kuin suoraan rehtorille/koulutoimenjohtajalle. Mä en kestäisi, jos jonkun väärinymmärryksen takia minusta valitettaisiin reksille. se nro 25
mieluummin kuulla haukut itse kuin että rehtori kuulisi ne ensin. Onko johtopäätös siis se, että suurin osa vanhempien puheluista HAUKKUU (valittaa/arvostelee/ojentaa) opettajaa? Niin kuin nyt tuokin, joka oli "yhden ainoan kerran" valittanut sivu suun menneestä 50 euron stipendistä..
suoraan rehtorille, rehtori osaa asian laittaa oikeaan kontekstiin ja puolustaa alaistaan. Suotta haukkuja ruveta itse kuuntelemaan. Lehtimyyjiä ei viitsi kuunnella kotona ja miksi työasioita? Kotona ollaan vapaalla. Minun työpaikassani, en ole ope, sai tunnin palkan jos asiakas soitti lomalla tai työkaveri kysyi jotain asiaa. Puheluja ei tullut.
muka opettajia pelottaa? Rehtorille saa valittaa ihan vapaasti minun puolestani, kyllä sillä on suhteellisuudentajua, enkä viitsisi olla edes töissä koulussa, jossa pelkäisin rehtoria.
t. ope
AP
jos haluat selvittää sairaspoissaolot soittamalla! :D Mikset voi olla niin kuin kaikki muutkin ja käyttää sitä Wilmaa?
Annatko sä töissä omille asiakkaillesi kotinumerosi? Vai olisiko niin, ettei sulla ole työtä vaan olet yleistyytymätön ja paljon valittava kotiäiti? Tyyppi tunnetaan, ja sun lapsesi ehkä jo osataan yhdistää tähän "vaikeaan" vanhempaan.
Mä en kestäisi, jos jonkun väärinymmärryksen takia minusta valitettaisiin reksille.
se nro 25
mutta nyt täytyy kysyä, että mikä siinä olisi niin kamalaa, ettet kestäisi, jos susta jonkun väärinymmärryksen takia valitettaisiin reksille? Väärinymmärrykset kun on yleensä helppo selvittää. Mä olen itsekin opettaja, enkä nyt ymmärrä tätä sun ajatusta alkuunkaan.
Minullakin on "virka"puhelin, johon asiakkaat voivat soittaa tai laittaa viestejä itse valitsemaansa aikaan ja minä ne puhelut ja viestit puran itse valitsemaani aikaan. Ja minä olen sentään vain pph.
Työajat itsekullakin, ei tulisi mieleenkään soitella lasteni opettajalle virka-ajan ulkopuolella..