Minä kyllä vähän loukkaannuin noista kommenteista
joita lapsettomalle syydetään. Minä olen vapaaehtoisesti lapseton, avioliitossa olen ollut yli 10 vuotta. Olen 37 vuotias.
Ei minun elämä ole yksinäistä, surkeaa. En minä ole kateellinen lapsellisille.
Enemmän ihmetyttää lapsellisten halu arvostella, lähes haukkua lapsettomia. Mitä tämä elämäntapa heiltä on pois?
Kommentit (63)
...meidän lapsellisten ihmisten itsepetoksesta... ei suostuta näkemään niitä lasten mukanaan tuomia rajoitteita elämään, joten halutaan korostaa muille, ja erityisesti itselle sitä miten "luonnotonta" on olla saamatta lapsia. Mukana tietysti aimo ripaus kateutta.
t. kolmen lapsen äiti, jonka mielestä lapset eivät matkustellessa ole mukana "siinä sivussa" vaan vaikuttaa ja rajoittaa huomattavasti matkakohteen valinnassa.
Raittiille perheelle ei ole ongelmia. Lapset seuraavat mukana. Lapset osaavat ilmoittaa itse jos jokin ei ole kunnossa esim nälkä tai pahoinvointia. Nämäkään eivät ole ongelma.
Kiinnostaisi kuulla millaisia ongelmia teidän poikasilla on, kun matkustatte?
T: 5 lapsisen perheen pirtsakka äiti
Kyseessä on ilmeisesti kerran vuodessa thaimaassa käyvä perhe. Ei se tarvitse enempää perusteluja :D Lapset eivät ole vain tottuneet matkailuun kuten teidän lapset.
Minusta on aivan luonnollinen reaktio, että tulee paha mieli, kun haukutaan.
Sanat pystyy sivuuttamaan - nehän voivat olla ihan tuulesta temmattuja - edes mutta tieto siitä, että jotain on sanotuu ihan selvästi loukkaamistarkoituksessa, on pahempi juttu. Se useammin kirpaisee.
Minäkin olen miettinyt samaa ja sitten aloinkin miettimään muita asioita.
Numerolla 26 on pakko sanoa, että ihan yhtä lailla perheelliset julkkikset korostavat lasten tuomaa elämänmuutosta ja perhe-elämän auvoa ja ihanuutta. Miksi se on sallitumpaa?
Esimerkkejä tai linkkejä kyseisiin julkisuuden henkilöihin.
Vaikea uskoa.
Kyseessä on ilmeisesti kerran vuodessa thaimaassa käyvä perhe. Ei se tarvitse enempää perusteluja :D Lapset eivät ole vain tottuneet matkailuun kuten teidän lapset.
mutta tää kuulostaa siltä, että on jotenkin junttia/väärin/mautonta tms. matkustaa se kerran vuodessa.
Tää kertoo just tästä järjettömästä elintasosta ja sen tavoittelusta. Perheellä kuin perheellä, niin lapsellisilla kuin lapsettomilla, pitäisi olla varaa matkustaa useita kertoja vuodessa. Luontokin vedet silmissä kiittelee.
En voi kuin ihmetellä tätä maailman menoa.
olla tekemättä tai tehdä lapsia.... vaikka itse olenkin nyt raskaana niin enemmän ihmettelen ihmisiä jotka tekevät kymmeniä lapsia, kuin niitä jotka eivät tee lapsia ollenkaan. Eikä lapsettomuuden syynä aina ole edes se, etti pitäisi lapsista..monet ystäväni rakastavat lapsia,mutta he eivät niitä halua koska ne rajoittavat elämää. Itse taas en pidä muitten lapsista eikä minua kiinnosta kakka- ja muutkaan lapsiin liittyvät jutut.. Joten eiköhän jätetä yleistys ja anneta ihmisten elää niin kuin he tahtovat.
...Vaikkakin sitten ne vapaaehtoisesti lapsettomat, joita tunnen hyvinkin, ovat kyllä niin jollain tapaa kylmiä ja tylyjäkin lapsia kohtaan, eivät todellakaan osaa käsitellä lapsia. Siitä sen sitten huomaa, että he eivät vain ole millään tapaa lapsirakkaita.
Just tällainen itssekeskeisyys ja ajattelemattomuus saa mut ärsyyntymään. Ei osata tai edes yritetä ajatella asioita muusta kuin omasta näkökulmasta, ja ollaan valmiit tuomitsemaan muut pikku nirppanokkanenu ylväästi pystyssä.
Mä olen lapseton. En vapaaehtoisesti, vaan taustalla on pitkäaikainen vakava sairaus, joka ei näy ulospäin. En puhu siitä koskaan julkisesti, joten asiasta ei tiedä juuri kukaan tuttavistani.
Myönnän, että en ole kovinkaan hyvä käsittelemään lapsia. Mitä pienempiä ne ovat, sitä enemmän arastelen, koska tottumusta ei ole. En ole koskaan saanut tilaisuutta käsitellä vauvoja. Pelkään satuttavani. Myös lapsi vaistoaa epävarmuuteni, ja alkaa kohta kitistä äitiä paikalle. Tämä ei silti todellakaan tarkoita, ettenkö olisi lapsirakas. Mulla on kopa kummilapsia, joiden kanssa ollaan ylimpiä ystäviä. On typerää ajatella, että lasten kömpelö käsittely tarkoittaisi lasten vihaamista. Eikö tottumattomuus olisi loogisempi syy? Äly hoi?
Nämä kaikitiettävät supermammat leimaavat mut, yksinäisyydestäni katkerasti kärsivän lapsettoman itsekkääksi ja alhaiseksi vampyyriksi. Matkustelen, kyllä, mutta lähinnä vain sen takia, että saisin syyn jaksaa päivästä toiseen.
Miten ihmiset voivat olla noin ahdasmielisiä?
mutta tää kuulostaa siltä, että on jotenkin junttia/väärin/mautonta tms. matkustaa se kerran vuodessa.Tää kertoo just tästä järjettömästä elintasosta ja sen tavoittelusta. Perheellä kuin perheellä, niin lapsellisilla kuin lapsettomilla, pitäisi olla varaa matkustaa useita kertoja vuodessa. Luontokin vedet silmissä kiittelee.
En voi kuin ihmetellä tätä maailman menoa.
Luonnollisesti lapset saattavat kiukutella, kun eivät ole tottuneet matkusteluun. Matkustelevan perheen lapset eivät kiukuttele vaan osaavat jo homman.
Miksi sotket luonnon tähän keskusteluun. Jos minä ja mieheni sekä lapsemme purjehdimme pitkiä matkoja mantereelta mantereelle niin ei se saastuta luontoa laisinkaan.
Omalla päätöksellään lapseton henkilö lähipiirissäni on seuraavanlainen:
- peilaa itseään ja sanoo että hänen kroppaansa ei lastenteolla pilata
- kysyy lapsista, että pitääkö niille puhua tosiaan koko ajan
- ei ole millään tavalla kiinnostunut lasten asioista
- ikää kohta keski-iän verran, jotkut käytösmaneerit kuin 17-vuotiaalla
Joskus siis tullut mieleen, että josko lapsensaaminen kehittäisi, ja tulisi oman navan tuijottelun ja korostamisen sijaan tilalle jotain muuta.
Uskon, että lapsenteko ei olisi jalostanut, joten oli hyvä, etteivät tehneet lapsia. Kyllä heidän kanssa toimeen tulee, mutta en jaksa vapaa-aikaa viettää heidän kanssaan. Jutut pyörii toisten elämän kyttäämisessä, valittamisessa, mahamakkaroissa, omassa navassa yms.
Hyvä vain kun et tee ap. lapsia. Jokaisella on oikeus siihen valintaan ja tehdä omannäköisensä elämä.
vanhemmatkin ovat täysin luonnottomia: mikä muu eläin käyttää ehkäisyä? Luonnollista olisi tulla raskaaksi noin kerran vuodessa tai parissa ja synnyttää ne 15 lasta. Sen sijaan synnytetään vain tarkoin valitut 1-3?? Miten perustelette tämän?
vanhemmatkin ovat täysin luonnottomia: mikä muu eläin käyttää ehkäisyä? Luonnollista olisi tulla raskaaksi noin kerran vuodessa tai parissa ja synnyttää ne 15 lasta. Sen sijaan synnytetään vain tarkoin valitut 1-3?? Miten perustelette tämän?
Elä sotke seksiä ja lastenhankintaa toisiinsa.
Eläimillä on erilaisia ehkäisyn muotoja. Osa liittyy ovulaatioon ja osa pentujen syöntiin. Myös huonoissa olosuhteissa abortin riski kasvaa.
Monet vanhemmat käyttävät ehkäisyä vasta lapsen saatua ettei tule toista lasta perään.
Hyvin harvoin pariskunta käyttää ehkäisyä koko elämänsä ajan.
Kunnon keskiluokkaisessa perheessä pari on ensin mennyt naimisiin ja sitten hääyönä jo aloittanut parittelun ilman suojia täydentääkseen avioliittonsa.
Sitten varallisuuden mukaan, joko otetaan ehkäisy käyttöön tai ei. Riippuen siitä kuinka moneen poikaseen on varaa.
Elä sotke seksiä ja lastenhankintaa toisiinsa.Eläimillä on erilaisia ehkäisyn muotoja. Osa liittyy ovulaatioon ja osa pentujen syöntiin. Myös huonoissa olosuhteissa abortin riski kasvaa.
Monet vanhemmat käyttävät ehkäisyä vasta lapsen saatua ettei tule toista lasta perään.
Hyvin harvoin pariskunta käyttää ehkäisyä koko elämänsä ajan.
Kunnon keskiluokkaisessa perheessä pari on ensin mennyt naimisiin ja sitten hääyönä jo aloittanut parittelun ilman suojia täydentääkseen avioliittonsa.
Sitten varallisuuden mukaan, joko otetaan ehkäisy käyttöön tai ei. Riippuen siitä kuinka moneen poikaseen on varaa.
hatarat ja sekavat perustelut.
...meidän lapsellisten ihmisten itsepetoksesta... ei suostuta näkemään niitä lasten mukanaan tuomia rajoitteita elämään, joten halutaan korostaa muille, ja erityisesti itselle sitä miten "luonnotonta" on olla saamatta lapsia. Mukana tietysti aimo ripaus kateutta.
t. kolmen lapsen äiti, jonka mielestä lapset eivät matkustellessa ole mukana "siinä sivussa" vaan vaikuttaa ja rajoittaa huomattavasti matkakohteen valinnassa.
Raittiille perheelle ei ole ongelmia. Lapset seuraavat mukana. Lapset osaavat ilmoittaa itse jos jokin ei ole kunnossa esim nälkä tai pahoinvointia. Nämäkään eivät ole ongelma.
5-lapsisen perheen äiti, väitätkö että lapsesi mielellään lähtevät joka paikkaan minne te vanhemmatkin? En puhu nyt mistään ryyppyreissuista, vaan oletko tosissasi sitä mieltä että kaikki lapsesi haluaisivat lähteä katsomaan jotain aikuisten taide-elokuvaa? Tai taidenäyttelyyn? Etkö varmasti matkakohdetta tai hotellia valitessa mieti soveltuuko myös lapsillesi? Rajoittavat tai vaikuttavat lapset päätöksiin. Jos eivät vaikuttaisi, olisi jotain vialla. Ensimmäisen lapsen synnyttyä ei vain voi elää tasan samanlaista elämää kuin ennen raskautta ja synnytystä.
Pidän lapsista mutta en halua omia. Olen liian itsekäs, haluan nukkua pitkät yöunet, haluan käyttää kaikki rahani itseeni.
Ei tarvitse olla pois töistä äitiyslomien takia (menettää ansioita), ei tarvitse ostaa isoa asuntoa eikä autoa.
Av-mammojen mielestä lapselle riittää vain rakkaus, vaikka asuttaisiin yksiössä viiden lapsen kanssa. Mutta ei se mene niin..
Jos käyttää esimerkiksi kondomia 15 vuotta niin voihan sitä 3x päästää läpi, kun kumi repeää tai nesteet purskahtavat sukan varresta...
Mikään ehkäisy ei ole 100%. Tämän takia 1-3.
Oma isäni siitti 7 jälkeläistä. Tällöin ei tunnettu ehkäisyä tai se oli liian kallista.
Hänen isänsä siitti 12 jälkeläistä. Voin vakuuttaa ettei hänen aikaan ehkäisy ollut edes suosittu vaihtoehto.
Pidän lapsista mutta en halua omia. Olen liian itsekäs, haluan nukkua pitkät yöunet, haluan käyttää kaikki rahani itseeni.
Ei tarvitse olla pois töistä äitiyslomien takia (menettää ansioita), ei tarvitse ostaa isoa asuntoa eikä autoa.
Av-mammojen mielestä lapselle riittää vain rakkaus, vaikka asuttaisiin yksiössä viiden lapsen kanssa. Mutta ei se mene niin..
Onhan se ymmärrettävää pienituloiselta sanoa noin.
eli nykyajan naiset ovat itsekkäitä ja luonnottomia, kun eivät elä kuten luonto on suunnitellut, vaan käyttävät ehkäisyä, kunnes on omasta mielestä hyvä aika saada lapsi. Ja varmasti syynä alle kymmeneen lapseen on oma jaksaminen sekä taloudellinen tilanne ja tilanpuute. Kuinka itsekeskeistä ja vastoin luontoa.
5-lapsisen perheen äiti, väitätkö että lapsesi mielellään lähtevät joka paikkaan minne te vanhemmatkin? En puhu nyt mistään ryyppyreissuista, vaan oletko tosissasi sitä mieltä että kaikki lapsesi haluaisivat lähteä katsomaan jotain aikuisten taide-elokuvaa? Tai taidenäyttelyyn? Etkö varmasti matkakohdetta tai hotellia valitessa mieti soveltuuko myös lapsillesi? Rajoittavat tai vaikuttavat lapset päätöksiin. Jos eivät vaikuttaisi, olisi jotain vialla. Ensimmäisen lapsen synnyttyä ei vain voi elää tasan samanlaista elämää kuin ennen raskautta ja synnytystä.
2 vilkkaampaa poika jotka voivat juoksennella museossa tai leikkiä musen/taidegallerian lapsinurkassa joita löytyy monilta kansainvälisiltä taidenäyttelyiltä. Lapset voidaan myös sijoittaa omaan elokuvaan vanhimman lapsen seuraan. No problem.