Fb itserakkaiden narsistien kenttä
Tilapäivitykset on sitä että luetellaan mitä milloinkin on saatu aikaan ja toiset tykkää. Tai laitetaan hienoja posekuvia joita toiset ylistää. Itsetunnon pönkitystä, kerskailua, itsensä esillä pitämistä jne. En jaksa ymmärtää miten aikuiset viitsii raportoida tekemisiään laajalle yleisölle ja ketä vitussa ne edes kiinnostaa. Teineille sopivaa meininkiä mutta muuten, huh! Alkuinnostuksessa loin profiilin jota en ole päivittänyt aikoihin koska en koe tarvetta retostella elämästäni muille.
Kommentit (27)
Ilmeisesti et ole riittävästi elämää nähnyt, mutta se esimieskin sitä puukkua heiluttaa alaistensa selkään ihan samoin. Työelämä on raakaa ihan kaikkinensa.
Jos jollakin on harhakuvitelma, että minun fb -porukkani on jotenkin toisenlaista, olen vähän ymmälläni. Harhaa on, että Juuri Minusta Ei Juoruta ja Minua Pidetään Aina Mukavana.
Koetko puhuvasi jokaisen fb:ta käyttävän puolesta, vai ainoastaan omasta tuttavapiiristäsi siellä?
Itse en nimittäin tunnustaudu tuollaiseksi kuvailemaksesi tilapäivittäjäksi.
Facebook on minulle ensisijaisesti hyvä, halpa ja nopea tapa pitää yhteyttä ulkomailla asuviin sukulaisiin ja kavereihin, joista en muuten kuulisi lähestulkoon koskaan.
Olen ollut huomaavinani, että ne, joilla on monia satoja kavereita, päivittävät omaa fb-profiiliaan todella usein ja mielellään; jopa monta kertaa päivässä, kun taas tällaiset puolierakot kuten minä, joilla on muutamia kymmeniä kavereita siellä, eivät kerro jokaisesta perunankeittokerrasta kuin jostain hyvin suuresta ja ihmeellisestä asiasta.
Mitä itsestään ja elämästään kertomiseen tai kertomatta jättämiseen tulee, niin sehän on kuitenkin täysin vapaaehtoista niin siellä kuin oikeassa elämässäkin.
Niin kauan kuin täysi-ikäiset aikuiset ihmiset kertoilevat itsestään niitä näitä ainoastaan omasta puolestaan jossain Facebookissa, niin tehkööt sitä ihan vapaasti vaikka kolmesti päivässä. Minua ne eivät pahemmin hetkauta. Kaikkea ei ole pakko edes lukea.
Useimmiten noihin jokapäiväisiin tilapäivityksiin näytää muutenkin kommentoivan aina samat ihmiset, joten ehkä päivittäjä odottaakin ensisijaisesti kommentteja juuri heiltä.
Paljon riippuu tietysti myös siitä, miten julkisen tai ei-julkisen profiilin itsestään luo sinne, ts. pääseekö kuka tahansa "tirkistelemään" sitä vai ei.
Teinejä pitäisi ehkä enemmän opastaa siinä, mitä kannattaa kertoa julkisesti, millaisia kuvia haluaa itsestään leviteltävän (vai haluaako ylipäätään) ja ennen kaikkea kenelle. He eivät välttämättä tajua kaikkia sudenkuoppia, joita "julkiseen retosteluun" voi liittyä.
Aikuisten luulisi tajuavan omat rajansa muutenkin.
Tilapäivitykset on sitä että luetellaan mitä milloinkin on saatu aikaan ja toiset tykkää. Tai laitetaan hienoja posekuvia joita toiset ylistää. Itsetunnon pönkitystä, kerskailua, itsensä esillä pitämistä jne. En jaksa ymmärtää miten aikuiset viitsii raportoida tekemisiään laajalle yleisölle ja ketä vitussa ne edes kiinnostaa. Teineille sopivaa meininkiä mutta muuten, huh! Alkuinnostuksessa loin profiilin jota en ole päivittänyt aikoihin koska en koe tarvetta retostella elämästäni muille.
tekemisiään fasessa on juurikin niitä, jotka työpaikallakin ovat aina äänessä itsestään. Minä-minä-minä-tyyppejä.
Toisaalta on kiva jutella siellä tuttujen kanssa, mutta huvittaa, kun tietyt siellä raportoi aivan kaiken mitä tekevät, esim. "juon päiväkahvia ja minulla on maustekakkuakin" meiningillä.
Sitten nämä, jotka laittaa kuvia ja ne voi olla tosi kauheita oikeesti, mutta itse sanovat "olen ihan kamala tuossa kuvassa, ei edes mikkiä" jo ryntää porukka "kavereita" selittämään, kuinka hyvä kuva se on....plääh....typerää!
Suoraansanottuna rumia siellä kehutaan, kauniita ei koskaan, vaan kuvan kauniin vieressä olevaa ei niin kaunista.
Paitsi jos kaunis on julkkis tai joku muu syy miksi mielistellä.
Itsestä otetaan noloja posekuvia. Kaverini esim. aina kun ollaan illanvietossa laittaa minut ottamaan itsestään noin tuhat kuvaa, että voi sitten laittaa facebookiin.
Siinä se illanvietto meneekin hauskasti. Alkuilta tietysti ollaan missä muuallakaan kuin facebookissa.
Jotkut laittaa sitten baarista tms. kännykällä viestejä facebookiin, että hauska super ihana ilta rakkaiden kamujen kanssa tai jotain muuta yhtä uskottavaa.
Nämä on myös super ihania viestejä...
-Kultsin kainaloon leffaa katsomaan, kun muru antaa ekaks ihanan hieronnan.
-Ihana äitin kultapoju sai ensimmäisen hampin
-Super ihanat fantsut kaverit järjesti mulle täydellisen synttäri-illan
että sitä pelataan kovin keinoin.
Jos on niin tyhmä, että menee avautumaan työnantajastaan tällä tasolla niin voi olla varma, että potkut tulee ja asiasta kertojaa kiitetään.
Vähän sama jos levitetään tietoja firmasta. Voi tulla oikeusjuttukin aika helposti.