päiväkodin täti vastailee hetken,jos sinulla kysyttävää :)
Kommentit (43)
sinusta lapsi kannattaisi laittaa päiväkotiin? Jos siis pelkästään lapsen kannalta ajatellaan, ja voidaan hetkeksi unohtaa perheen taloudelliset realiteetit yms.
noista vaihtoehdoista.
Mutta omaani en päiväkotiin 1,5 vuotiaana laittaisi.
Miksi et laittaisi omaa lastasi 1,5-vuotiaana päiväkotiin? Toivoisin kovasti perusteluja ammattilaiselta, joka kerrankin voi vastata rehellisesti anonyyminä. Laittaisitko pph:lle vai pidätkö kotihoitoa ainoana hyvänä vaihtoehtona?
noista vaihtoehdoista. Mutta omaani en päiväkotiin 1,5 vuotiaana laittaisi.
En pidä pelkästään kotihoitoa vaihtoehtona, ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, ja minulla ei ole varaa toisten valintoja arvostella. Kotihoito on varmasti silloin paras, jos se on vanhemmalle mieleistä ja ilman mitään rahahuolia yms. mahdollista.
1,5-vuotias joutuu päiväkodissa vaihtuvien aikuiskontaktien kohteeksi, kun taas esim. perhepäivähoidossa on vain yksi aikuinen. Myöskin lapsia on vähemmän. Toki tähän aina sanotaan, että pph voi olla kamala, no kaikki on mahdollista.
Päiväkodin meteli on raskas aikuiselle, myös lapselle. Sairaudet leviävät päiväkodissa isossa ryhmässä helposti.
Vaikka ryhmässä on muka paljon aikuisia, tosiasia on, että kaikki ovat vain murtoosan päivästä yhtäaikaa paikalla. Lisäksi usein poissaoloja hoidetaan sisäisin järjestelyin, eli vajaalla tehdään usein työtä.
Vaikka se ei aina lakipykäliä täytä.
Tässä muutamia syitä.
"raskas aikuiselle, myös lapselle".
Piti kirjoittamani, että aikuisellekin, joten varmasti myös lapselle.
Inhoan tätinimeä. En ole kenenkään täti, sillä sisarillani ei ole lapsia.
vai vähättelettekö?
Itseäni ihmetyttää, kun kohta 4v kertoi viime keväänä usein parista kaverista, joista toinen haukkui ja toinen haukkui ja töni ja löi. Kenestäkään muusta ei puhunut pahaa. Poika oli kyllä noidenkin kaveri, mutta silti puhui noin. Kun puhuin asioista hoitajille, ei mitään ongelmia ollut kellään. Mun on kuitenkin vaikea uskoa, että hyvin oikeustajuinen kuopukseni olisi keksinyt noita juttuja, kun ei kenestäkään muusta puhunut pahaa sanaa.
Miksei mulle kerrottu koko totuutta?
Kuopus ollut nyt 3pv hoidossa ja jo tokan päivän jälkeen puhui taas, että toinen noista oli lyönyt häntä selkään isolla pallolla.
että joskus jotain jää näkemättä. Silloin toivon heidän heti reagoivan ja soittavan päiväkotiin tai minulle jos lapsi puhuu jotain mikä herättää huolen.
Tämän jälkeen kiinnitämme erityistä huomiota esim. vapaissa leikkitilanteissa lasten väleihin..
Päiväkotimme on saanut paljon kiitosta siitä, että puutumme hyvin asioihin. Toivottavasti sielläkin heräävät tilanteeseen.
että 1-vuotias sopeutuu päivähoitoon paremmin kuin yli 2-vuotias? Olen kuullut tämän monelta.
mikä on sinun asenne jos taapero rupeaa puremaan?
Tiedän että vanhemmat tästä suuttuvat, ja samalla taapero ei pure sen takia että haluaa jotain satuttaa. Miten suhtaudut vanhempiin joiden lasta on purtu, ja siihen taaperoon joka on purrut, ja sen taaperon vanhempiin?
että 1-vuotaias unohtaa äidin jo tunnissa. Mutta n.2-vuotiaana eroahdistus on voimakasta ja tuo väite voisi liittyä siihen.
Täytyy tunnustaa etten vielä ole työvuosieni aikana törmännyt purevaan lapseen.
Aika outoakin etten, ei kyse kuitenkaan niin erikoisesta asiasta ole.
Täytyy tunnustaa etten vielä ole työvuosieni aikana törmännyt purevaan lapseen. Aika outoakin etten, ei kyse kuitenkaan niin erikoisesta asiasta ole.
Olen kuullut asian olevan aika yleinen. Minun vanhempi puri 2 vuotiaana, toinen ei.
Sain todella outoa neuvoa ja yritin kaikkeni voidakseni tietää miksi niin tapahtuu, mutta sitten vain kasvoi sen yli. Tuntui pahalta kun olin kuulemma sellainen äiti joka oli lapsensa puremaan kouluttanut
lapsi änkyttää?
Vaaditteko tapoja lapsilta? Osaavatko he sanoa kiitos? Odotatko että lapset sanovat näkemiin kun lähtevät?
kun luin kysymyksen ja tajusin etten. Toki olen myös päiväkodissa jossa ei ole juurikaan alle kolmevuotiaita, on varmaan yleisempää pienemmillä lapsilla?
ikävää, jos päiväkodissa on noin sinua syyllistetty, olen pahoillani puolestasi, todella epäammattimaiset kommentit. 
tuohon änkytykseen?
Tottakai lapsilta vaaditaan tapoja. Kiitos kuuluu alkeellisimpiin käytöstapoihin, samoin tervehtimiset.
Yleensä lapset sanovat kyllä heit, mutta joskus on tilanteita, jolloin tietää, että paras tapa on olla noteeramatta koko oikkuilua.
Olen kuullut asian olevan aika yleinen. Minun vanhempi puri 2 vuotiaana, toinen ei.
Sain todella outoa neuvoa ja yritin kaikkeni voidakseni tietää miksi niin tapahtuu, mutta sitten vain kasvoi sen yli. Tuntui pahalta kun olin kuulemma sellainen äiti joka oli lapsensa puremaan kouluttanut
Mitenköhän lapsi opetetaan puremaan? Annetaan kotona ensin nukkeja harjoitukseksi. Työnnetään suuhun ja annetaan maissinaksu palkkioksi, kun lapsi tajuaa purra ja kehutaan. Sitten siirrytään leikkipuistoon ja koulutetaan lasta juoksemaan muiden lasten perässä ja iskemään purukalustonsa kaverin pohkeeseen. Äidin hurratessa samalla: "Pure sitä, hyvä, just noin Rekku eiku Nico-Petteri!"
[/quote]
Mitenköhän lapsi opetetaan puremaan? Annetaan kotona ensin nukkeja harjoitukseksi. Työnnetään suuhun ja annetaan maissinaksu palkkioksi, kun lapsi tajuaa purra ja kehutaan. Sitten siirrytään leikkipuistoon ja koulutetaan lasta juoksemaan muiden lasten perässä ja iskemään purukalustonsa kaverin pohkeeseen. Äidin hurratessa samalla: "Pure sitä, hyvä, just noin Rekku eiku Nico-Petteri!"
[/quote]
Tähän tämän päiväkodin työntekijän hyvä lopettaa. 
jos tädit sanovat aina vain joka ikinen päivä että tosi hyvin meni, mutta lapsi itse on usein levoton kun haetaan ja saattaa joskus kertoa että ei ole otettu leikkiin tms. Hän on 4 v.
Älä äitinä tähän tyydy vaan pyydä että saat aina puhua lapsestasi jonkun tietyn hoitajan kanssa. Kun näin teet hoitajakin keskittyy paremmin lastasi päivän aikana seuraamaan ja ottaa asiakseen toisella tavalla. Kysy myös hirveästi kaikesta, niin sitten saat tietää enemmän.
8 lapsen ryhmään, jossa on 2 hoitajaa (ja osa lapsista integroitua erityislapsia) vai 12 lapsen ryhmään, jossa 3 hoitajaa, joista yksi lto (eikä ainakaan diagnoisoituja erityislapsia)?
Mitä mieltä olet ylipäätään siitä, että 1,5-vuotias laitetaan päiväkotiin? Pärjääkö vai jääkö jalkoihin ja ikävöi vaan äitiä?