Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapaamisoikeus ja lapsen harrastus

Vierailija
13.08.2010 |

Lapsi tapaa etävanhempaansa joka toinen viikonloppu. Miten tulee toimia, jos lapsen peli/turnaus osuu juuri etävanhemman viikonlopulle, eikä etävanhempi halua viedä lasta peliin? Lapsi haluaa mennä ja harrastus on hänelle tärkeä. Kyse on 1.luokkalaisesta.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tilanne tämä. Exä halusi että tytär lähtee kokeilemaan luistelua joka järjestetään aina sunnuntaisin kello 10 aamulla. Suostuin tähän ja maksan siksi isompaa elatusmaksua ja tuen lapseni harrastusta. Nyt kun lapsi on minulla jokatoinen viikonloppu ja minun on "pakko" viedä lapsi joka sunnuntai luistelemaan, rajoittaa se minun ja lapseni yhteistä aikaa. Itse vien lapseni aina perjantaisin ja lauantaisin uimaan ja tyttäreni rakastaa sitä. 

Exäni ei ikinä vie lasta uimaan ja enhän minä sitä voi pakottaa tekemäänkään? Nyt kun ehdotin että tyttäreni lopettaisi luistelun ja tehtäisiin aina viikonloppuisin muuta kun hän on minun luona ei tämä kuulemma käy. Joudun aina matkustamaan junalla yhteensä tunnin toiselle paikkakunnalle ja kävelemme pitkiä matkoja että pääsemme harrastuspaikalle sunnuntaisin. 

Exäni hermostui pahasti kun ehdotin että lapseni harrastus olisi uiminen kun lapsi on minun luona, mutta se ei kuulemma riitä. Eli voiko lähivanhempi pakottaa etävanhempia viemään lasta jonnekkin?

Jonnekin kirjoitetaan yhdellä k-kirjaimella.

Vierailija
22/29 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän kyllä etävanhempaa, ettei halua vähäisestä tapaamisajasta luopua ja viedä lasta harrastukseen. On aika ikävää, jos tapaamisviikonloppujen ohjelma on ennalta sovittu sen sijaan, että etä voisi sen itse päättää.

Onko harrastus muuten yhdessä sovittu? Siis onko etävanhemmalle ollut harrastuksen aloitus ok ja onko hän ollut tietoinen, miten se vaikuttaa viikonloppuihin? Vai onko lähivanhempi päättänyt harrastuksen?

Tärkeää on, miten sinä lähivanhempana suhtaudut tilanteeseen: voivotteletko lapselle asiaa vai kannustatko lasta tapaamiseen?  Ekaluokkalaisen harrastukset eivät ole niin tärkeitä, että ne menisivät lapsen ja vanhemman tapaamisen edelle. 

Ap, kannusta lasta tapaamiseen, kerro hänelle, että turnauksia tulee ja menee, niihin ehtii kyllä, tärkeämpää on viettää aikaa sen oman vanhemman kanssa. Lapsen suhtautuminen asiaan heijastaa sitä, miten sinä suhtaudut asiaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tilanne tämä. Exä halusi että tytär lähtee kokeilemaan luistelua joka järjestetään aina sunnuntaisin kello 10 aamulla. Suostuin tähän ja maksan siksi isompaa elatusmaksua ja tuen lapseni harrastusta. Nyt kun lapsi on minulla jokatoinen viikonloppu ja minun on "pakko" viedä lapsi joka sunnuntai luistelemaan, rajoittaa se minun ja lapseni yhteistä aikaa. Itse vien lapseni aina perjantaisin ja lauantaisin uimaan ja tyttäreni rakastaa sitä. 

Exäni ei ikinä vie lasta uimaan ja enhän minä sitä voi pakottaa tekemäänkään? Nyt kun ehdotin että tyttäreni lopettaisi luistelun ja tehtäisiin aina viikonloppuisin muuta kun hän on minun luona ei tämä kuulemma käy. Joudun aina matkustamaan junalla yhteensä tunnin toiselle paikkakunnalle ja kävelemme pitkiä matkoja että pääsemme harrastuspaikalle sunnuntaisin. 

Exäni hermostui pahasti kun ehdotin että lapseni harrastus olisi uiminen kun lapsi on minun luona, mutta se ei kuulemma riitä. Eli voiko lähivanhempi pakottaa etävanhempia viemään lasta jonnekkin?

No toi on kyllä väärin. Eikö luistelua voisi järjestää arki-iltana? Tai sulle antaa lisäaikaa jo ton matkankin takia.

Vierailija
24/29 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit toki antaa lapsesi harrastaa niin paljon kuin hän haluaa, mutta et voi vaatia tai olettaa, että etävanhempi osallistuisi niihin tapaamisviikonloppuina, jos harrastuksista ei ole yhdessä sovittu.

Jos toinen vanhemmista haluaa, että lapsi harrastaa ja toinen haluaa, ettei harrasta, niin silloin se harrastuksia haluava vanhempi sovittaa harrastukset niin, etteivät ne häiritse tapaamisviikonloppuja. Ymmärrän täysin, että etävanhempi haluaa itse suunnitella tapaamisviikonlopun ohjelman sen sijaan, että exä kertoo valmiin ohjelman "lauantaina on turnauspäivä, siellä pitää olla klo 10-16".. 

Jos olisin etävanhempi, en todellakaan haluaisi, että exäni päättäisi tapaamisviikonloppujen kulusta. Ja ihan suoraan sanoen ekaluokkalaisen harrastus ei ole niin tärkeä, etteikö sieltä voisi joskus olla pois. 

Ja kuten joku jo sanoikin, se lähivanhempi ihan omalla käytöksellään määrittelee, miten se lapsi asiaan suhtautuu: onko kiva mennä isän luo ja äiti kannustaa siihen, vai voivotellaanko harrastuksen väliin jäämistä vieläpä tyyliin "kiva äiti veisi sinne, mutta paha isä kieltää".. 

Vierailija
25/29 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ymmärrän kyllä etävanhempaa, ettei halua vähäisestä tapaamisajasta luopua ja viedä lasta harrastukseen. On aika ikävää, jos tapaamisviikonloppujen ohjelma on ennalta sovittu sen sijaan, että etä voisi sen itse päättää.

Onko harrastus muuten yhdessä sovittu? Siis onko etävanhemmalle ollut harrastuksen aloitus ok ja onko hän ollut tietoinen, miten se vaikuttaa viikonloppuihin? Vai onko lähivanhempi päättänyt harrastuksen?

Tärkeää on, miten sinä lähivanhempana suhtaudut tilanteeseen: voivotteletko lapselle asiaa vai kannustatko lasta tapaamiseen?  Ekaluokkalaisen harrastukset eivät ole niin tärkeitä, että ne menisivät lapsen ja vanhemman tapaamisen edelle. 

Ap, kannusta lasta tapaamiseen, kerro hänelle, että turnauksia tulee ja menee, niihin ehtii kyllä, tärkeämpää on viettää aikaa sen oman vanhemman kanssa. Lapsen suhtautuminen asiaan heijastaa sitä, miten sinä suhtaudut asiaan :)

sovittiin yhdessä juu, mutta enpä siinä tilanteessa tullut ajatelleeksi että tämä olisi loppuelämän sitova sopimus ja lasta on vietävä joka päivä pakolla reeneihin. Lapsen isovanhemmat haluaisi kovasti ottaa aina sitä yökylään lauantaisin, mutta pitää aina kieltäytyä kun on pakko aina mennä harrastamaan lähivanhemman mielestä. 

Vierailija
26/29 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonnekin kirjoitetaan yhdellä k-kirjaimella.

kiitos :3

Vierailija
27/29 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toi on kyllä väärin. Eikö luistelua voisi järjestää arki-iltana? Tai sulle antaa lisäaikaa jo ton matkankin takia.

ei lähivanhempi halua yksin lasta viedä viikolla harrastamaan koska meillä on yhteishuoltajuus ja minun (etävanhemmankin) on silloin lasta vietävä viikolla harrastamaan. En omista autoa koska rahatilanne on huono ja olisi junalla ja  bussilla matkustettava töiden jälkeen lapseni asuinpaikkakunnalle ja kuljetettava harrastamaan. Siinä menisi koko loppupäivä ja onhan tuo nyt aika monimutkaista. Jos itse olisin lähivanhempi ei tulisi mieleenkään pakottaa toista matkustamaan tänne viikolla töiden jälkeen että saa lapsi harrastaa. Veisin ihan mielelläni yksin lasta reenaamaan vaivaamatta toista liikaa. Ja en todellakaan pakottaisi häntä viikonloppuisin siihen että olisi pakko matkustaa noin 50km sinne reeneihin. Vaikeaksi menee

Vierailija
28/29 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän nämä asiat selviä sitten kun istutaan alas lastenvalvojan kanssa :) 

Vierailija
29/29 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eiköhän nämä asiat selviä sitten kun istutaan alas lastenvalvojan kanssa :) 

Minä harkitsisin jo yhteishuoltajuuden purkua näissä tapauksissa. Voisi selkeyttää tilannetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan