Ihan oikeestiko tämä on liikaa "vaadittu" mieheltä?!?
Meillä on kaksoset, jotka ovat nyt 4kk ikäisiä ja alan olla täysin kyllästynyt äitini kommenteihin miten muka rasitan liikaa työssäkäyvää miestäni ja tällä menolla kuulemma mieheni jättää minut hyvin pian.
Kaksosista toinen nukkuu päivät ja toinen yöt ja vaikka miten olen yrittänyt niin en ole heitä saanut samaan rytmiin. Omat uneni jää siis todella vähäisiksi ja tämän takia mieheni itse sanoi, että hän voisi ainakin kerran viikossa valvoa yön, jotta minä saan nukkua. Pyynnöstäni mies kuitenkin valvoi kaksi yötä. Näin mentiin reilu kuukausi. Sitten todettiin, että voisi olla järkevämpää tehdä niin, että toinen valvoo alkuyön ja toinen loppuyön ja viikonlopulla sitten toisen yön saan minä nukkua kokonaan ja toisen yön mies. Näin ollaan tehty nyt tähän asti. Toivottavasti saadaan kaksoset lähiaikoina samaan rytmiin, mutta niin kauan toimitaan näin. Lisäksi nyt jatkossa kaksosten kummit on luvanneet ottaa kaksoset yöksi kerran tai kaks kuukaudessa, että saadaan vähän hengähtää molemmat.
Olen äidilleni sanonut, että mieheni on itse sanonut, että haluaa auttaa kaksosten hoidossa/valvomisissa, mutta ei vaan tunnu menevän äidilleni jakeluun. Tai siis äitini mielestä mieheni ei ole oikeasti sitä tarkoittanut vaan sanonut mielikseni. Aina meillä kyläillessä äitini jaksaa toitottaa miten tulen jäämään yh:ksi ja se vasta rankkaa on jne.
Kommentit (40)
aina perjantai-lauantai välisen yön ja antoi mun nukkua aamulla niin pitkään kuin halusin. Meillä tuo toimi.
meidän perheessä minä en rasittanut miestäni tai ollut rasittamasta vaan mies teki oma-aloitteisesti osansa, kuten ap:n tapauksessakin. Toisissa perheissä isi ei ole äidin apulainen vaan se toinen vanhempi, mies, isä.
Mutta jos itse olisin se vanhempi joka kävisi päivät töissä ja valvoisi vielä yöt niin enpä tiedä kuinka jaksaisin. Ihailen niitä miehiä jotka jaksavat nukkumatta viikosta toiseeen. Jos minun mieheni olettaisi että minä tekisin niin, niin kyllä hermostuisin. Mielestäni miehen ja naisen uni on yhtä tärkeää. Mieskin on ihminen ja tärkeä itsessään. Ei pelkästään isänä vaan myös ihmisenä.
Kyseessä kylläkin 1-vuotias korvatulehduskierteessä olija ja olin yh.
En kyllä suoraan sanottuna ymmärrä, miten työssäkäynti olisi jotenkin haastavampaa kuin kahden 4-kuisen hoito kotona? Eli kyllä vanhemmat molemmat tarvitsisivat unta ja ovat onneksi löytäneet tavan, jolla molemmat saavat nukkua ainakin jonkin verran.
Mielestäni en kumoa mitenkään väittämiäsi.
Kirjoitin viestissäni
Mielestäni miehen ja naisen uni on yhtä tärkeää. "
Tästä tunnumme olevan samaa mieltä.
Av.lla usein haukutaan miehiä. Ikään kuin mies ei olisi mitään muuta kuin siemenlinko ja rahanantaja. Ihmisarvoa hänellä ei tällä palstalla tunnu olevan. Minusta mies on arvokas. Minusta nainen on arvokas.
Ap, oliko se nyt äitisi vai anoppisi joka hyökkää sinua vastaan.Joka tapauksessa, oli kuka hyvänsä, jätä hänen puheensa omaan arvoonsa. Sinulla tuntuu olevan ihana mies joka rakastaa sinua. Itsekin tunnut olevan ihminen jolla on järki päässä ja tunteet sydämessä!
Liekö tämä arvostelija kateellinen? Perheestäsi, onnestasi,ihanista lapsistasi. Ylipäätään siitä että sinulla menee hyvin.
Onnea ja iloa ja hyvin nukuttuja hetkiä sinulle ja miehellesi toivoo neljän lapsen äiti.
Ja kyllä meiltäkin näitä lapsia useampi löytyy, vaikka sinä viiden lapsen äitinä tunnut olevankin niin maino ja pätevä. Ei tule mieleen, että joillakin saattaa olla vaikka suurempiakin perheitä ja kenties niitä kaksosiakin. Huvittavia nämä "minulla on niiiiiiiiiiin monta lasta ja tiedän kaiken." Voitanks mää jos mulla on yks lapsi enemmän?
Minä olin tätä mieltä jo yhden lapsen äitinä, lapsiluvulla ei ole tuohon muuta merkitystä kuin se, että mulla on tuossa viisi lasta, jotka eivät menneet pilalle, vaikka ei rytmiteltykään. Toisin kuin juuri tuossa itse ylimielisesti vastailit.
pinnasängyt vanhempien pedin molemmin puolin. Vauvat sinne ja yöllä nukuttais ja välillä toinen vauvoista voisi olla vaikka välissä tai vaikka molemmat, jos sopivat. Kaikki nukkuvat kun voivat. Jos tämäkään ei auttaisi, niin sitten nukkuisin yksin vauvojeni kanssa parisängyssä (kylkeä vaan kääntäisin sen vauvan puoleen, kummalla on nälkä ja mies omassaan tai sohvalla. Ehkä jopa tämä jälkimmäinen olisi fiksumpi ratkaisu. Oletko kokeillut? Jos tämäkään ei toimisi, niin sitten vasta yöllä valvottaisiin.
Nyt vain "pakko"leikitystä ja viihdytystä unikeollekin päivisin, itkee aluksi päivisin varmasti väsymystä mutta tuossa iässä on rytmin jo oltava toisinpäin, vaikka sitten yöheräilyjä olisikin.
Ap ihana mies sinulla kun ottaa vastuuta noinkin paljon oman työnsä ohella. Mies kun on kuitenkin se tasavertainen vanhempi äidin kanssa.
pinnasängyt vanhempien pedin molemmin puolin. Vauvat sinne ja yöllä nukuttais ja välillä toinen vauvoista voisi olla vaikka välissä tai vaikka molemmat, jos sopivat. Kaikki nukkuvat kun voivat. Jos tämäkään ei auttaisi, niin sitten nukkuisin yksin vauvojeni kanssa parisängyssä (kylkeä vaan kääntäisin sen vauvan puoleen, kummalla on nälkä ja mies omassaan tai sohvalla. Ehkä jopa tämä jälkimmäinen olisi fiksumpi ratkaisu. Oletko kokeillut? Jos tämäkään ei toimisi, niin sitten vasta yöllä valvottaisiin.
että sen kestää erillään nukkua miehestä. Yöunet on tärkeät kaikille, mutta varsinkin, jos perheessä on kaksi sylivauvaa ja toisen pitää jaksaa käydä töissä. Vauvat kyllä tottuvat tähän vieressä nukkumiseen ja rytmittyvät niin parhaiten.
toisen yön kokonaan.
ap
aina perjantai-lauantai välisen yön ja antoi mun nukkua aamulla niin pitkään kuin halusin. Meillä tuo toimi.
meidän perheessä minä en rasittanut miestäni tai ollut rasittamasta vaan mies teki oma-aloitteisesti osansa, kuten ap:n tapauksessakin. Toisissa perheissä isi ei ole äidin apulainen vaan se toinen vanhempi, mies, isä.
Mutta jos itse olisin se vanhempi joka kävisi päivät töissä ja valvoisi vielä yöt niin enpä tiedä kuinka jaksaisin. Ihailen niitä miehiä jotka jaksavat nukkumatta viikosta toiseeen. Jos minun mieheni olettaisi että minä tekisin niin, niin kyllä hermostuisin. Mielestäni miehen ja naisen uni on yhtä tärkeää. Mieskin on ihminen ja tärkeä itsessään. Ei pelkästään isänä vaan myös ihmisenä.
toisen yön kokonaan.
ap
Anteeksi jos pahoitin mielesi. Jo tämä viestisi oli minulle. Tarkoitan näitä joitain muita kirjoittajia. En todellakaan sinua tai perhettäsi. Teillä tuntuvat välit ja vastuut olevan kohdillaan.
t.22
minäkin saan nukkua.
Ei leikitä pojan kanssa öisin. Poika on alusta asti itkenyt öisin ja siihen ei ole auttanut muu kun sylissä kantaminen ja syliin monesti nukahtaa itkettyään pari-kolme tuntia ja nukkuu vajaan tunnin ja itkee taas. Tämän takia poika sitten nukkuu lähes koko päivän kun yöt itkee. Nyt olen kyllä tehnyt niin, että pidän poikaa väkisin hereillä aina vähän pidempiä aikoja ja tämä on vähän auttanut, mutta yhä suurimman osan yöstä valvoo/itkee.
ap
eli äitisi ei voi olla ihan varma, onko mies sanonut vai keksitkö itse.
Kaksosten äitinä muistutan, että alat olla rytmityksessä hiukan jo myöhässä. Oikeastiko teillä toisen lapsen kanssa leikitään öisin?
ja myös tyttö alkaa itkeä.
ap
Meillä oli kolmoset ja yksi oli ns. helppo vauva ja alusta asti nukkui yöt ja oli hereillä päivät, tietysti päikkäreitä nukkui. Toiset kaks olivatkin sitten todella haastavia. Molemmat itkivät öisin ja eivät pahemmin nukkuneet, onneks tuo yks oli hyväuninen eikä herännyt veljiensä itkuun öisin ja kun nämä kaks valvoivat yöt niin päivällä sitten nukkuivat.
Rytmi kääntyi vasta n. 7kk iässä ja kyllä noista on ihan normaaleita lapsia tullut, nyt heillä on ikää 14v.
Nyt vain "pakko"leikitystä ja viihdytystä unikeollekin päivisin, itkee aluksi päivisin varmasti väsymystä mutta tuossa iässä on rytmin jo oltava toisinpäin, vaikka sitten yöheräilyjä olisikin.
Ap ihana mies sinulla kun ottaa vastuuta noinkin paljon oman työnsä ohella. Mies kun on kuitenkin se tasavertainen vanhempi äidin kanssa.
kaikista niistä asioista joita kotona teet.
Olen kirjoittanut tämän palstalle aikaisemmin mutta kerron vielä uudestaan. Meillä oli tilanne myös samanlainen aiemmin. Minä tein omasta mielestäni valtaosan kotitöistä ja mies oli sitä mieltä että molemmat tehdään yhtä paljon ja hän vie lisäksi aina roskat ja siivouspäivänä imuroi, kun minä en koskaan tee kumpaakaan.
Lopulta kirjasin ylös ihan kaikki perheemme kotityöt. Pidin listaa koneella ja täyttelin sitä muutaman päivän välein kunnes se oli valmis. Laitoin listaan ihan kaiken, mm kukkien kastelun, lehtiroskien lajittelut, auton pesut ja huollot, jääkaapin tyhjentämisen satunnaisista pilaantuneista tavaroista, kylpyhuoneen tavaroiden järjestelyn pitkin viikkoa (meillä kylpyhuoneen siivous tarkoittaa vain pesemistä) ym. pikkuasiat. Listasta tuli TODELLA pitkä.
Sen jälkeen laitoin perään kaksi saraketta, toiseen minun nimeni, toiseen mieheni. Laitoin ruksin aina siihen sarakkeeseen kumpi tämän kotityön pääsääntöisesti hoitaa. Jos molemmat tekivät jotain asiaa yhtä paljon, laitoin ruksin molempiin.
Sitten näytin listan miehelle rauhallisena ajankohtana, kun emme olleet riidelleet kotitöistä vähään aikaan. Yllättävää kyllä, viesti meni perille. Mies totesi että "teethän sä tosiaan paljon enemmän kuin mä". Sen jälkeen työnjako on ollut paljon helpompaa kun mies näki itse että tekemistä olisi, eikä joutunut vaan myöntymään minun mielipiteeseeni vaikka oli itse eri mieltä, niinkuin ennen.
Mietin että jos meille tulee jatkossa ongelmia kotitöistä, teen vaikka siivouskomeron oven sisäpuolelle typistetyn listan meidän perheen kotitöistä, ja tarvittaessa vaikka sellaisen että siihen voi laittaa ruksin perään. Uskon kyllä että pelkkä lista riittää siihen että mies ottaa itse vastuuta kotitöistä ja tekee enemmän. Listaa katsoessa on helppo todeta että arjen pyörittäminen vaatii vaikka minkälaista puuhaamista, ja valita sieltä sitten ne jotka itseltä parhaiten sujuvat. Sen verran joustan kyllä ilolla että mies saa valita itselleen mieluisimmat kotityöt, jos hommat jakautuvat reilusti.
Meillä ainakin ongelmana tuntui olevan se, että mies ei oikein tiennyt mitä kaikkea minä odotin hänen tekevän, ja minun "nalkutukseni" mukaan suorittaminen kävi ylpeyden päälle. En itsekään tykkäisi hypätä sohvalta ylös aina kun mies keksii jotain siivottavaa, toimitettavaa tai järjestettävää.
Tsemppiä! Toivottavasti tekin löydätte jonkun vaihtoehtoisen ratkaisun tähän ikuisuusongelmaan.
Hänen mielestään minun pitäisi yksin hoitaa kaikki lasten- ja kodinhoitoon liittyvä. Myös silloin kun talossa on vauva joka ei osaa nukkua öisin.
Äitini väittää kirkkain silmin, että minun pitäisi joka päivä siivota koti ja valmistaa ruoka ennen kuin mies tulee 'väsyneenä' töistä kotiin vaikka en itse olisi saanut nukkua yöllä (tai moneen yöhön). Minun kuuluu jaksaa ja venya vaikka mihin suorituksiin ja ottaa vielä huomioon se, että miesparka väsyy kun joutuu päivisin töissä käymään =o
Vanhempieni avioliitto oli sen verran syvältä, etten todellakaan kuuntele äitini parisuhdeneuvoja.
Otan osaa ap.
Ole iloinen siitä että olet osannut valita hyvän miehen itsellesi =) ja unohda äitisi hölmöt neuvot.
Äitisi elää jossain menneessä. Sinulla on erittäin fiksu mies, ole siitä onnellinen ja jätä äitisi puheet omaan arvoonsa!
Äitisi elää jossain menneessä. Sinulla on erittäin fiksu mies, ole siitä onnellinen ja jätä äitisi puheet omaan arvoonsa!
Meillä pojat on huutaneet ja valvoneet. Tyttö ei. Samalla lailla hoidettu. Eipä se rytmittäminen niin helppoa ole! Nuorin poika lopetti heräilyt vasta lähes 3,5-vuotiaana. Tottakai mies hoitaa myös lapsia! Myös yöllä.
Eihän kenenkään pitäisi kommentoida tuollaista asiaa, joka EI toiselle kuulu. Joku mies ei tuohon suostuis, joku suostuu ja olisi suostunu vaikka KESKIAJALLA. Et näytä pakottaneen ketään mihinkään.
Se, miten ja missä vuoroissa lapsianne hoidatte, ei kuulu sun äidille yhtään.
Sä olet aikuinen, ota vähän irtiottoa äidistäsi ja hänen sanomisistaan...
toinen yöt ja toisen aikuisen pitää valvoa yö tai sitten toisen alkuyö ja toisen loppuyö.
Ap ei puhunut heräilystä mitään vaan valvomisesta. Eli toinen valvoo yön ja toinen päivän.
Heräilty meilläkin on, mutta kyllä vauvoja on rytmitetty yö-päviärytmiin ja yöllä ei ole leikitty ja valvottu. Ja kyllä meiltäkin näitä lapsia useampi löytyy, vaikka sinä viiden lapsen äitinä tunnut olevankin niin maino ja pätevä. Ei tule mieleen, että joillakin saattaa olla vaikka suurempiakin perheitä ja kenties niitä kaksosiakin.
Huvittavia nämä "minulla on niiiiiiiiiiin monta lasta ja tiedän kaiken."
Voitanks mää jos mulla on yks lapsi enemmän?