Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkki koulukirjojen päällystäjille!

Vierailija
12.08.2010 |

Kun päällystätte kirjoja ja leikkaatte kontaktimuovista ne "kolmiot" irti kulmien kohdalta niin liimatkaa ne kolmiot kirjan sisäkansiin niihin kulmiin. Ne vahvistaa niitä kulmia niin että pysyvät parempina pidempään. Olikohan nyt tarpeeksi sekavasti selitetty :D.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päällystin nyt tolla neliösysteemillä. Mietin kun katsoin vanhoja kirjoja että toinen kohta mistä kirjat menee huonoksi on kirjan selkämys, etenkin siitä kohtaa missä muovia ei voi taitella sisäkansiin vaan josta leikataan vaan se pala pois. Mietin että auttaisikohan jos liimaisi sen leikatun palan siihen päälle tueksi. Monissa vanhoissa kirjoissa muovi oli revennyt juuri siitä kohtaa joten ehkä se voisi vahvistaa sitä. Pitää viel katsoa näyttääkö se ihan hömöltä ja vaikka pienentää sitä palaa.

Vierailija
2/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin lapsi oppii itse kirjansa päällystämään. Itse ainakin olen eka luokalta asti omat kirjani päällystänyt ja varmasti opetan taidon omillekin lapsilleni kunhan kouluikään ehtivät. Ei kai kaikkea tarvi tehdä lapselle valmiiksi. Muistan vieläkin kuinka innoissaan sitä oli kun aina ensimmäisten koulupäivien jälkeen pääsi päällystämään kirjoja kotona. Joskus oli isokin pino, mutta mukavaa oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahojen muistojen vuoksi laitan aina miehen hommiin. Tosin vähän laadukkaammalla muovilla näyttää tulevan helpommalla kunnon jälkeä. Mutta poika on juuri niin tumpelo kuin itse olin lapsena, parempi että saa isän päällystämät kirjat kuin että joutuu koko vuoden katselemaan itseaiheutettuja kupruja kirjoissaan.

Vierailija
4/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin lapsi oppii itse kirjansa päällystämään. Itse ainakin olen eka luokalta asti omat kirjani päällystänyt ja varmasti opetan taidon omillekin lapsilleni kunhan kouluikään ehtivät. Ei kai kaikkea tarvi tehdä lapselle valmiiksi. Muistan vieläkin kuinka innoissaan sitä oli kun aina ensimmäisten koulupäivien jälkeen pääsi päällystämään kirjoja kotona. Joskus oli isokin pino, mutta mukavaa oli.

Vierailija
5/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt vielä muovitan 3-luokkalaisen kirjat, mutta tammikuulla kun saavat taas uusia, niin saa alkaa jo kokeileen itse.

Miehen siskon lapset muovittaa edelleen kirjansa äidillään, nuorimmat ovat 8.- ja 9.luokkalaisia, isot lukiossa. Järkytyin!

Vierailija
6/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin nyt Tiimarista kaksi isoa rullaa, ja se on TOSI HUÓNOA; vaikka miten taiten tekisi (ja ihan oikeasti osaan homman), kupruja tulee. Se on tosi lurua ja rentoa.

JOskus olen saanut Tiimarista sellasita mattapintaista jämäkämpää.

Mistä sen muuten oikeasti tietää, mistä saisi paksumpaa niissä kun on se päälliskelmu eikä voi tunnustella :)

Vierailija
7/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kelmun muistaakseni Infosta. Kysyin heti myyjältä että onko heillä tavallista paksumpaa kontaktimuovia ja sainkin sellaista mukaan ison rullan :). Se on tosi jämäkkää, mutta jos jostain syystä jää kupru niin se jopa irtoaa vielä kirjasta siististi että saa kupruja suoristeltua. Päällystin sillä isolla rullalla kahden koululaisen kirjat jo viime vuonna ja sitä riittää varmaan ensi vuodeksikin.

Kannattaa käydä jossain ihan "oikeitakin" konttoritarvikkeita myyvissä liikkeissä ja kirjakaupoissa.

Vierailija
8/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuu arsyttää jo muutenkin suuresti, että oppilaiden vanhemmat joutuu koulujen kiertäviä kirjoja päällystämään. Koulussa on avustajia ym senkun päällystävät koulun varoilla kirjat jotka kiertää oppilaalta toiselle. Miksi ihmeessä niitä vanhempien pitää kustantaa??

Ja mikään ei ole niin ärsyttävää, kun huonosti laitettu kontaktimuovi kuplineen kaikkineen jos ei osaa niin älkää päällystäkö muoviin käyttäkää vaikka lahjapaperia tosin jotkut koulut kieltää paperin käyttämisen ja velvottaa päälystämään kontaktimuoviin.. se on niiiin ekologistakin että ja jotta.

Vierailija
9/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukava tehdä joitain asioita lapsille valmiiksi. Ei kaikesta tartte tehdä mitään arvovaltakiistaa ja opetustuokiota. Päällystävät sitten omien lastensa kirjat ilman traumoja :)

Vierailija
10/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain helpotusta sentää pitää lapsillakin olla ;-))

Kirjojen päällystämisen teen ihan mielelläni itse sillä en kestäisi katsoa kuprumuovisia, miten sattuu, päällystettyjä kirjoja :D

Lapset 9 ja 12v siivoavat kyllä huoneensa, tyhjentävät tiskarin, kissan vadit yms. Osaavat ja tekevät paljon muutakin.

Mielelläni istun keittiön pöydän ääressä laittamassa koulukirjoja sillä aikaa kun lapset tyhjentävät tiskaria.. ;-DD

Yhdeksänvuotias tyttäreni oli eilen loppupelissä mukana ja vaikka näppärä onkin sormistaan niin helpommin olisi homma sujunut jos olisi saanut tehdä sen yksin. Mutta heti annan vastuun päällystämisestä lapsille kun sitä itse haluavat.

Minusta on mukava tehdä joitain asioita lapsille valmiiksi. Ei kaikesta tartte tehdä mitään arvovaltakiistaa ja opetustuokiota. Päällystävät sitten omien lastensa kirjat ilman traumoja :)

Lapset 9 ja 12v siivoavat kyllä huoneensa, tyhjentävät tiskarin, kissan vadit yms.

Vierailija
11/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuu arsyttää jo muutenkin suuresti, että oppilaiden vanhemmat joutuu koulujen kiertäviä kirjoja päällystämään.

Kyllä musta on kiva että kun mun lapset saa kiertävän kirjan niin joku olisi päällystänyt sen aikoinaan kunnolla ja siksi minäkin teen niin.

Olet varmaan provo sillä eihän kukaan lahjapaperiin päällystä, eihän sellainen kestä puolta vuottakaan ja siitä on silloin ekologisuus kaukana. Lapsesi tehtäväkirjat voit päällystää vaikka sanomalehteen, mutta jotta kiertävät kirjat kestäisivät (sehän on ekologista että sama kirja on mahdollisimman monella) niin ne vaativat kyllä kunnon kontaktimuoviin päällystämisen. Jos sinulla ei ole varaa muoviin niin ota yhteyttä vaikka pelastusarmeijaan. Vaikutat kiittämättömältä siihen nähden että et sentään maksa lapsesi koulutuksesta etkä kirjoista kuin ehkä murto-osan verojen muodossa, mikäli olet töissä.

Vierailija
12/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vasta tajusin kun luin tätä ketjua ja alkoi nolottamaan :( täytyy pyytää äidiltä anteeksi etten tajunnut tarjota apua ja tehdä sitä itse.

Vierailija
13/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihana päällystää lasten kirjat ja mäkin laitan muovin alle jonkun kivan yllärikuvan. Aikaa menee, tänäänkin leikkelin muovin alle hellyyttävän nalle jonka turkin leikkaamisessa ääriviivoja myöten ja kirjan päällystämiseen meni helposti 20min. Ihan vain siksi että se ilahduttaa lastani ja muistuttaa lapselle koko vuoden että hän on tärkeä. Kaveritkin kuulemma koulussa odottavat aina näkevänsa lapseni kirjat.

Vierailija
14/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, kokeilen huomenna kun kirjoja taas tulee.

Vierailija
15/42 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kontaktoikaa viimeinen sivu pitkältä sivulta ja alareunasta kiinni takakanteen.

Vierailija
16/42 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmiot ja neliöt on :-D!

Mut ihan sama...

Vierailija
17/42 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällystin viime vuonna tuolla "neliö-systeemillä", että leikkasin kirjojen kulmista neliöt ja liimasin kulmiin ja sitten kun kelmut taittoi siihen päälle tuli kolminkertainen kelmu siihen. Ja täytyy sanoa ettei ikinä ole yhtä hyvässä kunnossa ollut kirjat kun koulu loppui. Varmasti kirjat menee kierrossa viel monta vuotta!

Vierailija
18/42 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon järkevämpi ja ekologisempi valinta kuin nuo kammottavat muovit.

Vierailija
19/42 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti päällysti aikoinaan mun kirjat jollain pakkauspaperilla tms. ja oli tosi kurja kun kaikki kirjat näytti samanlaisilta, eikä yhdellä silmäyksellä ei kyllä kiireessä erottanut mikä kirja oli mitäkin ainetta.

Itse sitten niihin piirtelin ja liimailin tarroja, mut ei niistä kivoja silti tullut. Kateellisena luen kuinka joku äiti jaksaa leikkailla ja liimailla kivoja kuvia muovin alle

Vierailija
20/42 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyjälle: Ne kolmiot ja neliöt on niitä paloja joita yleensä heitetään roskiin. Siis kun muovittaa kannen, sitten kirja käännetään ja kirjan kulmista leikataan pala pois (kolmio tai neliö) ja sitten taitellaan muovi sisäkanteen kiinni. Tällä tyylillä ne kolmiot ja neliöt liimataankin kiinni sen kirjan kulmiin sisäkansiin vahvikkeeksi.