Eikö Neiti Etsivä käy ollenkaan koulua?
Ollaan nyt luettu esikoiselle iltasaduksi Neiti Etsiviä (tyttö on 8v ja luetaan yhdestä kirjasta aina yksi luku, keväällä luettiin Viisikoita ja muita Blytonin kirjoja). Muistan itse ihmetelleeni tätä samaa asiaa lapsena enkä osannut vastata tytölle mitään.
Eli eikö tuo Paula ole ollenkaan koulussa? Kun niistä pojista aina jaksetaan jauhaa kuinka ne on collegessa jne. Ja Bessa ja George ovat joskus töissä, mutta harvoin Paula missään töissä on.
Ja itseäni ärsyttää aina kuinka noissa kirjoissa esitellään pitkään ja hartaasti tyttöjen ulkonäköä ja jaksetaan muistuttaa siitä, että Bess on pikkuisen pyöreä ja hän on aina dietillä.
Kommentit (16)
10:lle
Minulle luettiin iltasatu koululaisenakin, en tarkkaan muista milloin tapa loppui, mutta hyvin pitkään kuitenkin. Vaikka osasin itse jo lukea, oli mukavaa kun äiti/isä luki kirjaa.
En lähtisi vertaamaan iltasatua ja itse lukemista toisiinsa, nuo ovat eri asioita. Vaikea selittää, ehkä vähän sama jos joka ilta on äiti/isä laulanut unilaulun, ei sitä voi verrata siihen että hoilottaa päivällä kaverin kanssa SingsStaria tmv.
Mutta tässä taas tulee esille se suomalainen(?) tapa "kasvattaa" lapsia, eli pitäisi olla niin "omatoiminen pikkuaikuinen" jo pienenä lapsena, ei saisi olla ns. "lapsi" vaikka tuota kaipaa vielä moni murkkuikäinenkin. Ja en tarkoita nyt sitä että pitäisi olla joku "vauva" vielä täysi-ikäisenäkin, vaan sitä että saa olla lapsi, eli äiti/isä voi lukea esim. iltasadun ilman että joku tuttava määkii vieressä: "Kyllä meidän janipetteri osaa jo lukea ihan itse, jo 5-vuotiaasta on lukenut itse iltasatunsa!"
En muista enää, kuka mieskirjailija kerran piti koulussa vanhempainillassa esitelmäänsä mutta sen muistan, miten hän kertoi edelleen lukevansa iltasadun 12-vuotiaalle pojalleen. Se oli heidän yhteinen aikansa, vaikka poika luki itsenäisesti kirjoja myöskin. Tämä isä korosti, että hänestä hyvä lukutaito ei synny sillä, että yksin luetaan vaan sillä, että lapselle on luettu pitkään, aivan niin pitkään kuin lapsi halusi. Vanhemmat lapset eivät enää halunneet isän lukevan iltasatua heille mutta tämä nuorin vielä halusi ja isä piti sitä suurena kunniana. Iltasatukaan ei olllut ihan tyypillinen 12-vuotiaan kirja vaan Sinuhe egyptiläinen.
Maalaisjärjellä kun asiaa ajattelee, niin iltasatuhan on mitä mainioin hetki antaa aikaa lapselle ja "harrastaa" yhdessä lapsen kanssa. Sitä ennen ja sen jälkeen voi keskustella päivän tapahtumista tai itse kirjasta ja saada hyvä keskusteluyhteys lapseen. Vaikka ei jaksaisi yhtään keskustella, niin lapsi saa viestin, että tämä hetki on tärkeä myös vanhemmalle. Kaiken lisäksi lapsi omaksuu esimerkin ja pitää lukemista luonnollisena myös aikuisen elämässä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:07"]
8v? Luet ääneen luvun illassa?
Moni tuonikäinen ahmaisee itse lukien kokonaisen kirjan illassa.
[/quote]
Ääneen lukeminen on yhteinen rauhoittumishetki ennen nukkumaan menoa. Kiva tapa vaikka lapsi osaisikin jo itse lukea.
Ääneen lukeminen tekee kokemuksesta yhteisen. Se on vähän sama juttu kuin telkun katsominen. On eri asia, jos kaksi henkilöä katsoo saman ohjelman yksinään peräkkäisinä iltoina kuin jos he katsovat ohjelman yhdessä samaan aikaan.
tai koulussa. Odottelee vaan sopivaa sulhasehdokasta.
tai koulussa. Odottelee vaan sopivaa sulhasehdokasta.
Minä en lukisi ollenkaan tuollaista painonihmettelykohtaa lapselle vaan hyppäisin sen yli. Jossain sanna tai teemu -kirjassa näytetään tyttöjen ja poikien eroja ja siinä pojalla on kyllä pippeli mutta tytöllä- näin sanotaan kirjassa- pelkkä viiva.
Siinä kohtaan luin että pimppi. Sen verran kunnioitusta naisten hienoja elimiä kohtaan! Ei ne ole mitään "vain viivoja tai pelkkiä viivoja"
Tiedoksi vain, että kirjoissa sanotaan, että paula on opiskelija!
Kyllä hän minunkin muistini mukaan opiskelee. Joissain kirjoissa puhutaan kuinka ovat kesälomalla, ja muistaakseni yhdessä tulee kotiin ja se taloudenhoitaja on loihtinut herkkuja kun näkevät "pitkästä aikaa" jne.
Ei tarvitse. Näissä saduissa on opettavaista se, että naisen kuuluu vaan tähdätä varakkaan miehen saamiseen ja kotona olemiseen. Käytännössä naisten korkeakoulutus muutenkin menee liian usein hukkaan kun jäävät kotiin hoitamaan lapsia ja jos mies on tarpeeksi varakas niin mitään lapsia ei edes tarvita ja kotona voi olla silti. En muista että Räikkösen tai Schumacherin muijat missään oikeissa töissä olisi olleet.
ja eikös se jotenkin myös työskentele siinä isänsä apuna?
Sehän "opiskelee". Tuon ajan maailmankuvan mukaista, ettei rikkaampien perheiden tyttöjen ollut tarkoituskaan opiskella itselleen ammattia, kunhan kuluttivat aikaansa ja hankkivat riittävästi yleissivistystä etteivät nolaa tulevaa aviomiestään.
Ihan hyvä lukea toisen aikakaudenkin kirjoja lapselle, siinä samalla on hyvä kertoa että maailma muuttuu koko ajan (ja sinähän opiskelet sitten isona kunnon ammatin!).
[/quote]
Minä luen Harry Potteria 8- ja 10-vuotiaille ehkä puoli lukua illassa. Molemmat ovat kirjan jo itse lukeneet, mutta iltasatu meillä edelleen luetaan ja tuon valitsivat tällä kertaa.
[/quote]
No niin, sieltähän se taas tuli.
Moni ja moni - mutta ei jokainen! ONKO SE NYT NIIN HELVETIN VAIKEA YMMÄRTÄÄ, että kaikki lapset eivät kertakaikkiaan ole kovin hyviä lukijoita? Sellasta on hei elämä, ihmiset ovat erilaisia.
neiti etsivä on 18-19 vuotias kirjoissa eikä enää siis käy koulua