Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisella uudet farkut rikki, kuka maksaa uudet

Vierailija
11.08.2010 |

Poika tuli koulusta ja molemmissa housun polvissa oli reikä. Repussa oli open lappu että välitunnilla oli isompi poika tönäissyt meidän pojan asfaltille nurin. Voinko vaatia koulua korvaamaan uudet farkut vai miten se menee?

Ei noita enää viitsi kouluun laittaa. Vaatteita meillä kyllä riittää mutta harmitta vietävästi pojan puolesta jos heti ekapäivästä alkaa kiusaaminen. Pitäisiköhän soittaa täräyttää opelle

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäisessä viestissä ei selviä, oliko töniminen oikeasti kiusaamista vai oliko esim. juoksuleikeissä sattunut vahinko. Kaikki muksaukset eivät ole tahallisia, jokainen tönäisy ei ole kiusaamista.

Ja kyllä, otan koulukiusaamisen vakavasti, minua kiusattiin 10 vuotta peruskoulussa ja lukiossa, mutta yritän silti pitää järjen mukana lasten touhuja ihmetellessäni.

Vierailija
22/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä millään voi kaikkien vanhempia tuntea. Tämän päivän jälkeen tunnen pojan open ja eskarikavereita tuli samaan luokkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha puhua sitä ennen kiusaamisesta.

Vierailija
24/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan soittaa täräyttää hänelle asiallisesti. Missä puhuin open haukkumisesta

kuulostaa ainakin minun korvissani siltä, että aiot soittaa ja haukkua/kovistella tms. Miksi soittamiseen muuten liittyy täräyttäminen? Minä ainakin pahoittaisin mieleni, jos minulle "soittaa täräytettäisiin" Vai lieneekö murre-eroja tavassa ilmaista asiaa?

Vierailija
25/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisinaan vaan ei asiat keskustelemalla ratkea. Nimenomaan monissa kiusaamistilanteissa kun koko ajan ei voi olla aikuinen paikalla. Ikävä sanoa, mutta jos ei keskustelulla kiusaamisasia selviä, on se oman kiusatun poikasi harteilla ottaa ohjat käsiin.

En kannusta missään nimessä väkivaltaan, mutta esim oma mieheni kertoi että alakoulussa hänen ollessaan oli joku idiootti joka AINA oli jostakin mukisemassa ja äkisemässä ja vittuilemassa suoranaisesti ja töni ja haukkui eikä loppunut vaikka mitä tehtiin. Lopulta miehelläni, silloinen pieni pojannassikka, meni hermot ja täräytti turpaan kiusaajaa niin että jytisi! ja johan loppui kiusaaminen kuin seinään!

Sanon vielä ettei kukaan kauhistele, en todellakaan kannusta, mutta tuossa tilanteessa se oli viimeinen ja ainut keino. Ja vielä sen sanon että mieheni on erittäin rauhallinen ja viimeiseen asti karttaa tappeluita ja muita väkivaltaisuuksia. Toisinaan vaan on pienenkin pidettävä puolensa.

Ei varsinaisesti asiaan edes tämä kuulu, mutta tulipa kerrottua...

Vierailija
26/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedustella häneltä miten tilanne meni.

En ymmärrä näitä vastauksia, miksi teidän mielestänne ei pitäisi soittaa opelle?? Hyvässä lykyssä selviää että tönäisy oli vahinko eikä mitään kiusaamista tapahtunut. Mutta asia voi olla myös toisin.

Rehtorille sen sijaan en vielä lähtisi soittamaan, vaan vasta sitten jos open kanssa ei asia selviä, siten ettei jää mikään vaivaamaan mieltä tai on sitä kiusaamista.

Vierailija
27/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan tunnettiin koko kylän lapset ja vanhemmat. Jos jotain sattui, niin se selvitettiin keskenään ja sitten oltiin taas kavereita, jos suinkin mahdollista. Nyt selvitetään av:lla, että kelle soitetaan ja soitetaanko. Ihminen se on se poika joka tönäisi, samoin sen vanhemmat, etkä sinä tiedä kuka tönäisi ensin. Ehkä kannattaisi soittaa. Mutta en lähtisi syyttelemään. Ensin kyllä tiedustelisin, että mitä vaurioita siellä toisessa kodissa ihmetellään. Ja sitten lähtisin setvimään, että mistä moinen käytös johtuu. Tapaisin vaikka ihan kasvotusten. Aikuisten pitää näyttää mallia, miten asiat hoidetaan, keskustelemalla.

alettiin syyttelemään kiusattua: "Mitä sinä olet tehnyt, miten aiheutit sen että sinua kiusataan? Eihän kukaan ilman syytä ketään kiusaa." ...ja annettiin kiusaamisen jatkua.

Vierailija
28/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan tunnettiin koko kylän lapset ja vanhemmat. Jos jotain sattui, niin se selvitettiin keskenään ja sitten oltiin taas kavereita, jos suinkin mahdollista. -- Ensin kyllä tiedustelisin, että mitä vaurioita siellä toisessa kodissa ihmetellään. Ja sitten lähtisin setvimään, että mistä moinen käytös johtuu. Tapaisin vaikka ihan kasvotusten.

Mutta tuo vaatii sitä aikuista suhtautumista toisessakin päässä. Toki voi yrittää, mutta av viimaistään on kyynistänyt minut niin, etten ja ksa uskoa, että se toinen perhe olisi asiallinen ja suhtautuisi tähän rakentavasti.

Se muuten ihmetyttää, että miksi farkut ovat polveen tulleen reiän takia käyttökelvottomat? Eiväthän ne priimat ole enää, mutta pieni paikka reiän alle + neula ja lanka tekevät ihmeitä, eikä kestä monta minuuuttia.

Vierailija
29/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan soittaa täräyttää hänelle asiallisesti. Missä puhuin open haukkumisesta

kuulostaa ainakin minun korvissani siltä, että aiot soittaa ja haukkua/kovistella tms. Miksi soittamiseen muuten liittyy täräyttäminen? Minä ainakin pahoittaisin mieleni, jos minulle "soittaa täräytettäisiin" Vai lieneekö murre-eroja tavassa ilmaista asiaa?

Ensin asia selvitellään puhumalla, eli olisit kysynyt ap:lta mitä hän tuolla sanonnallaan tarkoitti. Etkä olisi suinpäin tehnyt oletuksia...

Meillä päin sanotaan useinkin noin "taidanpa soittaa täräyttää Pekalle kun en ole aikoihin soittanut".

Vierailija
30/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli oliko tahallista vai vahinko. Kuulostaa tahalliselta. Mutta sitä emme voi tietää mitä apn poika on tehnyt. Oliko hän jotenkin osallinen tilanteeseen, tehnyt jotain tai sanonut sellaista, että sai tönimistä. Väärin joka tapauksessa töniä noin, mutta lienee nyt selvittää että mitä siellä on tapahtunut ennen kuin aletaan syyttämään toista koulukiusaamisesta.

Kysy opettajalta, että millainen tilanne on ollut. Mitä tönimistä aiemmin on tapahtunut. Juttele poikasi kanssa. Pyydä opettajalta/rehtorilta/joltain toisen pojan vanhempien yhteystiedot ja soitat heille. Tarvittaessa täytyy tietää näkikö tapauksen joku toinen, jos poika kiistää tönineenä. Eli näkikö opettaja tai muu välituntien valvoja tilanteen.

Koulu sinulle ei mitään korvaa. Pojan vanhemmat ehkä jos ovat sillä tuulella. Jos eivät halua korvata, niin alkaisi riitelemään asiasta. Jos tulee vanhempien kanssa kahnausta niin tiedä sitten mitä lapselleen puhuvat ja poikasi saa vielä kovemmin köniin.

Vierailija
31/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luultavasti paikkaisin ne housut itse, ja jatkossa olisin tuntosarvet pystyssä seuraamassa, esiintyykö tällaista tönimistä tms koulussa enemmänkin. Lapsen kanssa juttelisin asian läpi, mutten rupeaisi isoa numeroa tekemään vielä yhdestä kerrasta.

Alakouluikäisillä pojilla menee housuja rikki koko ajan muutenkin.

Vierailija
32/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat yhteyttä tönijän vanhempiin, niin poikaisi luultavasti saa lisää köniinsä. Ei voi olla totta että joku voi olla tuota mieltä.

Vierailija
33/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti koulu selvittää koulussa tapahtuneen kiusaamisasian muttei ole velvollinen korvaamaan koulussa hajonneita tavaroita. Ota yhteys opettajaan ja kerro tilanne asiallisesti sekä pyydä selvittämään asia ja laittamaan tieto toisen oppilaan kotiin. Itse ei kannata lähteä asiaa selvittämään kiusaajan kotiin. Asiallisella käyttäytymisellä kaikki selviää. Nykyisin vanhemmat ovat liian kärkkäitä ja vaativat opettajalta liikaa. Opettajat jopa pelkääävät ojentaa lapsia, koska vanhemmat ovat epäasiallisen törkeitä opettajia kohtaan. Valittajien lapset joutuvat ikävä kyllä opettajan silmätikuiksi.

Vierailija
34/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muista vaatia anteeksipyyntö vanhempien läsnäollessa, lisäksi toisen vanhemmat korvaa ne housut.

Jos sama sattuu vaikka kirjastossa, ilman muuta tönijä on maksaja ja vastuussa teoistaan. Ei koulu aiheuta sitä, että kakarat saa tehdä mitä tahtoo.

Vierailija
35/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusatun vanhemmatko vai kiusatun vai kaikkienko pitää olla paikalla?

Vierailija
36/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen minäkin taas, miten nykyään aatellaan että heti pitäis rehtorille soitella. Sillä on todella muutakin tekemistä kun vastailla 500 vanhemman soittoihin rikkoutuneista farkuista. Toki on opettajallakin, mutta sille se nyt ensin kuuluu selvittää asianosaisille tapahtuminen kulku sen mukaan kun tietää (siis jos ei se lappu riitä).

Ja ihmettelen (oliko nro 34) kommenttia että eikö tosiaan muka juurikin pitäisi vanhempien keskenään sopia asioita, eli pelkääkö vanhemmatkin jo aikuisina ihmisinä selvittää välejä keskenään??? Juuri niin sen pitäisi mennä, että vanhemmat sopisivat keskenään jos vaan yhteystiedot löytyvät. Tällöinhän ne lapsetkin oppii, että vanhemmat kasvattavat yhteisrintamassa eikä kyllä sen jälkeen pitäisi kiusaamisen jatkua, siis jos ollaan samalla puolella kiusaamista vastaan, mutta se vaatiikin kiusaaja-osapuolen vanhemmilta melkoista kypsyyttä, mutta sen jälkeen vasta tuloksia saadaan... Kyllä se on vanhempien kasvatuksen vika jos tällaisen kohtaamisen jälkeen kiusaaminen vielä jatkuu!

Vierailija
37/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en suin surminkaan lähtisi selvittämään mitään asiaa, joka koulussa on tapahtunut, vain vanhempien kesken. Ehdottomasti haluan opettajan näihin juttuihin mukaan.

Vierailija
38/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että jos joltain hajoaa jotain niin se ensisijaisesti korvataan korjaamalla ja jos se ei onnistu, niin rahalla. Tapauksesta riippuen rikkojan vanhemmat maksaa, tai sitten fifty-fifty.

Meillä tyttö repi yhden pojan uuden paidan rikki. Tyttö itse ompeli sen ja minä katsoin vierestä, että tulee edes suht siistiä jälkeä.

Kerran tyttö hajotti kaverinsa sateenvarjon ja tyttö teki anteeksipyyntökortin ja laittoi viikkorahoistaan muutaman euron kortin mukaan.

Toinen poika repi tyttöäni, niin että hupparista repesi tasku. Poika vittuili ja mäkätti, että hän ei sitä ompele. Totesin vaan että kyllä sä sen korjaat tai ostat uuden. Oli sitten pojan äiti ommellut ompelukoneella. Minusta tärkeintä ei ole lopputulos, vaan se, että itse joutuu aiheuttamansa vahingon korjaamaan/korvaamaan. Tuo kyseinen poika oppi tuosta, että kyllä äiti hoitaa, kun hän ei halua.

Kerran 2 poikaa repäisivät tahalleen tytöltäni korvakorun irti ja se hävisi. Koska ei ollut täysin varmaa etteikö tyttöni olisi ollut mukana nahistelussa, niin pistettiin korun hinta 3 osaan poikien vanhempien kanssa.

Koulu ei korvaa yhtään mitään, mutta opettajan/rehtorin tehtävänä on huolehtia kaikkien turvallisuudesta ja jos jotain sattuu niin selvittää asia tilanteesta ja asiasta riippuen osapuolten tai lasten sekä vanhempien kanssa. Ja jos jotain menee rikki niin opettajan velvollisuus on laittaa lappua molempiin koteihin mitä on tapahtunut, sekä osapuolten yhteystiedot, että vanhemmat voivat sopia keskenään korvauksesta.

Vierailija
39/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että jos joltain hajoaa jotain niin se ensisijaisesti korvataan korjaamalla ja jos se ei onnistu, niin rahalla. Tapauksesta riippuen rikkojan vanhemmat maksaa, tai sitten fifty-fifty.

Meillä tyttö repi yhden pojan uuden paidan rikki. Tyttö itse ompeli sen ja minä katsoin vierestä, että tulee edes suht siistiä jälkeä.

Kerran tyttö hajotti kaverinsa sateenvarjon ja tyttö teki anteeksipyyntökortin ja laittoi viikkorahoistaan muutaman euron kortin mukaan.

Toinen poika repi tyttöäni, niin että hupparista repesi tasku. Poika vittuili ja mäkätti, että hän ei sitä ompele. Totesin vaan että kyllä sä sen korjaat tai ostat uuden. Oli sitten pojan äiti ommellut ompelukoneella. Minusta tärkeintä ei ole lopputulos, vaan se, että itse joutuu aiheuttamansa vahingon korjaamaan/korvaamaan. Tuo kyseinen poika oppi tuosta, että kyllä äiti hoitaa, kun hän ei halua.

Kerran 2 poikaa repäisivät tahalleen tytöltäni korvakorun irti ja se hävisi. Koska ei ollut täysin varmaa etteikö tyttöni olisi ollut mukana nahistelussa, niin pistettiin korun hinta 3 osaan poikien vanhempien kanssa.

Koulu ei korvaa yhtään mitään, mutta opettajan/rehtorin tehtävänä on huolehtia kaikkien turvallisuudesta ja jos jotain sattuu niin selvittää asia tilanteesta ja asiasta riippuen osapuolten tai lasten sekä vanhempien kanssa. Ja jos jotain menee rikki niin opettajan velvollisuus on laittaa lappua molempiin koteihin mitä on tapahtunut, sekä osapuolten yhteystiedot, että vanhemmat voivat sopia keskenään korvauksesta.

Vierailija
40/52 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa kyllä ennemminkin siltä, että farkut on mennyt rikki, kun poika on ollut jossain juoksuleikissä ja kaatunut, ehkä isomman pojan sitten tönäistessä tms.

Oli mullakin lapsena farkut rikki polvista, mutta ei ne kyllä yhdestä kaatumisesta mennyt.

Mikset voi kysyä pojalta, mitä tapahtui?

Mä ehkä antaisin asian olla. Puhuisin pojalle, että on kerrottava, jos joku kiusaa. Voihan olla, että poikasi on päässyt yhteisleikkiin mukaan.

Luulisin, että opettaja olisi puuttunut pahempaan kiusaamiseen, kuulostaa mun korviin vaan innokkaalta leikiltä, jossa nyt sattui sitten vahinko.

Eli itse maksaisin. Kantelijoistakaan kun ei oikein kukaan tykkää ja voisi herättää ihmetystä, jos pikkuasiasta tehdään härkänen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä