Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajat! Kotihoidossa eräs mummeli syyttää mua varkaaksi

Vierailija
10.08.2010 |

ja muutenkin keksii aivan päättömiä juttuja musta. Mitään hommia en voi tehdä tän mummelin luona, kun se jo epäilee että nyysin sen suodatinpusseja tai sormuksia. Ymmärrän, että tyyppi on muistisairas, mutta silti..

Kumpi parempi: jatkan mummun luona käyntejä, vai siirrän käynnin toiselle hoitajalle?

Toisaalta ei saisi mennä harhoihin mukaan. Jos lopetan käynnit, niin mummelille on viesti selvä. Olen kurja varas, jota ei enää lasketa mummon kotiin. Jos menen käynnille, mummeli ahdistuu. Nytkin jo nukkuu rahat tyynyn alla.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole hoitaja, mutta tuossa tilanteessa ajattelisin kuitenkin itseäni; vaihtaisin toisen hoitajan. Mummelihan voi kertoa noita juttuja eteenpäin ja jos joku varastaa jotakin arvokasta (tai mummeli hukkaa itse), niin sinuahan siitä syytetään ja hankala todistaa ettet ole mitään ottanut. NÄin siitä huolimatta, että muistisairailla nämä varkausväitteet ovatkin yleisiä.

Vierailija
2/12 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vaikeuksissa, jos et itse ilmoita asiasta. Kerro mikä tilanne on ja mieti esimiehesi kanssa, kuinka asia järkevimmin hoidetaan. Myös mummon omaisten kanssa pitää puhua, koska hän ilman muuta kertoo heille sinun varastavan. Siitä voi tulla isot selvittelyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun esimiehen päätettäväksi.

Vierailija
4/12 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottanut kantaa siihen pitäisikö mun vaan mennä mummulle vai ei. Työkavereiden kanssa ollaan asiaa pähkäilty, mutta ei oikein osata päättää mikä olisi paras keino. Ap

Olet vaikeuksissa, jos et itse ilmoita asiasta. Kerro mikä tilanne on ja mieti esimiehesi kanssa, kuinka asia järkevimmin hoidetaan. Myös mummon omaisten kanssa pitää puhua, koska hän ilman muuta kertoo heille sinun varastavan. Siitä voi tulla isot selvittelyt.

Vierailija
5/12 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis meitä sukulaisia. Omaa tytärtään mm. Hän sairastikin alzheimeria.

Vierailija
6/12 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä hoitajilla on hyvää tasoa nuo esimiehet...

Jos olisin sinä niin en kävisi ko. asiakkaalla.

Toisekseen ota yhteys omaisiin ja selvitä juttu ennen kun se paisuu. Kolmanneksi, onko asiakas tutkittu ja muistisairaus todettu?

Vierailija
7/12 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voi että, onpa ikävää jne..

Omaiset tietää mummon jutut, kun harhaisuutta on ollut jo vuosia. Harhat on näkö- ja kuuloharhoja. Muistisairaus on todettu, muistilääkkeitä ja mm. Risperdalia kokeiltu. Laihoin tuloksin.

Jotkut asiat mummeli muistaa loistavasti vuosienkin takaa, pikku juttujakin. Syytöksiä kohdistuu muihinkin, mutta erityisesti muhun.

Mummon kanssa synkkasi tosi pitkään normaalisti, mutta sitten alkoi yhtäkkiä noi varkauspuheet ja muut kummallisuudet. Tulen muka yöllä asuntoon ja juon siellä alkoholia, tuon omia kamojani mummon kaappeihin jne.

Taitaa kai olla parempi etten mene enää käynneille. Vaikka kohta noi harhat siirtyy sitten muihin hoitajiin.

Ap

Vierailija
8/12 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunko pitää päättää missä sää työsi teet eikä esimiehesi?

Nyt saa ilmoitat eteenpäin. Toiminta teillä kusee, eikä varmasti ole ihan ekassa asiassa?

Vierailija
9/12 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tosiaan voi käydä muuten huonosti sulle.

Vierailija
10/12 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on mitä mummo väittää? Ei ap:ta pystytä todistamaan varkaaksi. Ei noita muistisairaita kukaan usko, antaa höpöttää.

Vierailija
11/12 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mietintää kuinka toimia

Vierailija
12/12 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran omaiset ja esimies sekä työkaverit tietää perusteettomista syytöksistä, hommahan on selvä. Teet työsi siellä kuten ennenkin ja hankit työnohjausta tai käyt läpi tilanteita rakentavassa hengessä työkavereiden ja esimiehen kanssa. Tai olisiko työparista apua, siis ettei kukaan menisi yksin tuon mummon luokse? Olisi tavallaan virallinen vahvistus sille, että syytökset on perusteettomia.

Mä hoitajana jatkaisin käyntejä tuon mummon luona ja olen vastaavassa tilanteessa tehnytkin niin. Itse irtauduin tilanteesta, kun se rauhoittui (ei tosin ollut kyseessä muistihäiriöinen mummo, mut vastaava tilanne), siihen saakka jatkoin sinnikkäästi. Muistihäiriöisen mummon luona tilanne rauhoittuu tosin vasta kuolemalla, mutta esimiehesi on velvollinen hankkimaan tarvittavan tuen (esim. työnohjaus tai työpari), jotta saat työsi hoidettua.

Ei ole mitään järkeä siirtää ongelmaa (eli mummoa) toiselle hoitajalle, päinvastoin tilanne voi pahentua siitä ja toisekseen saat ainakin mummon silmissä "varkaan" leiman, ja puheissa muutut katalaksi hoitajaksi, jolle mummo sai hankittua potkut... Eli ei ainakaan paranna/pelasta sun mainetta, joskin sama taakka siirtyy vielä seuraavallekin hoitajalle.