Onko kukaan vaihtanut neuvolatätiä kesken raskauden?
Onko sellainen mahdollista ja miten neuvolassa suhtaudutaan siihen? Me olemme nykyisen neuvolatätini kanssa valovuoden päässä toisistamme. Kaikissa raskausoppaissa sanotaan että vaihtoa voi ja täytyy vaatia, jos tuntuu että luottamus ei ole täydellinen. Neuvolatäti pitäisi olla yksi tärkeimmistä tukipilareista, jonka puoleen voi kääntyä missä tahansa kysymyksissä ja ongelmissa raskauden aikana. Onko kellään kokemusta asiasta?
Kommentit (6)
oli todella hyvä ja asiantunteva. Toinen oli täystuho häseltäjä hössö teeskentelijä, mutta en valittanut hänestä. Päätin vain kestää. Kolmas oli kamala,koska teki huolimattomuusvirheitä ja oli jotenkin masentuneen oloinen, mutta yllätti minut iloisesti, kun ehdotti itse, että siirtyisin toisen tädin asiakkaaksi. Hänellä olikin liikaa töitä. Neljäs täti on ihan kiva, mutta vielä nuori ja kokematon. En vaihtaisi häntä kokemattomuuden vuoksi, koska osaan jo itsekin puuttua, jos jotain poikkevaa tässä raskaudessa ilmenisi.
En enää luota, että vaihtamalla paranisi, mutta rajansa kaikella. Olisin vaihtanut kolmannen tädin, ellei hän olisi itse sitä ensiksi ehdottanut.
Ensimmäinen oli mukavampi kuin toinen. Ei kumpikaan hirveästi merkinnyt minulle, ettei niin suurta väliä ollut sillä, mimmonen muori verenpaineet ja pissan mittasi.
mutta tk:n "omalääkärin" olen vaihtanut. Oli ihan kivuton ja asiallinen prosessi joten uskon että myös neuvolantädin vaihto olisi.
Meidän neuvolatäti on pikkutarkka jaarittelija. Hän kertaa KAIKEN, vaikka tietää, että lapsi on minulle kolmas. Joitakin asioita kuitenkin olettaa, ja jos korjaan, menee jotenkin lukkoon ja jankuttaa seuraavat 15 minuuttia, miten tämä asia yleensä menee.
Eka tapaaminen kesti melkein kaksi tuntia, vaikka siis olin rv 30 ja kolmatta siis odotin. Ei kestänyt sitä, että tietokoneessa mun tiedot oli jotenkin eri sarakkeissa kuin muilla. Jankutti sitä ekan tunnin...
Kun lapsi syntyi, oli erilaisilla lomilla ekat 3 kk, joten ei haitannut, mutta sen jälkeen taas megapitkä kerta, kun oli poissa tolaltaan, kun sijainen oli niitannut synnytyskertomuksen kaksi paperia eri järjestykseen kuin hän yleensä niittasi...
Ei me tulla toimeen, mutta nyt lapsi lähenee ekaa vuotta, joten ei nähdä kuin kolme kertaa vuodessa (1 krt/lapsi). Ehkä sen sietää...
Mainitsin asiasta kyllä neuvolapsykologilla ja toisen neuvolatädin vastaanotolla, kun perustäti oli lomalla. Eivät asiaa kommentoineet kovin, jotain "no niin, se on niin nuori vielä" -tyylistä, ajattelin sitten, ettei tätiä vaihdella noin vaan. Ei millään olisi antanut lähetettä synnytyspelkopolille paniikkikohtauksistani huolimatta ja muistutteli joka kerta punnitessa, että paino ei saisi nousta raskauden aikana YHTÄÄN (BMI 26 ekalla kerralla, syömisongelmia taustalla, ei lämmittänyt). Tiesin muuttavani paikkakuntaa, joten annoin asian tuolloin olla, mutta nostelen mielenkiinnosta, jos joku muu tietäisi...
Ootteko saanu vaihdon vai vaan kärsiny? Minusta on niin dorkaa että on täysin onnesta kiinni kenet saa sieltä omaksi "tukihenkilöksi" ja se on sitten melkeen kiveen hakattu. En haluaisi kuitenkaan mitään virallista reklamaatiota alkaa tekemään kun ei ko. täti ole mitään hälyttäviä virheitä tehnyt - kyse on vaan käyntien yleisestä hengestä ja siitä miltä hän saa minut tuntemaan. Kuulisin mielellään lisää kokemuksia!
AP