Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tällaiseen lapseen pitäisi suhtautua?

Vierailija
08.08.2010 |

Tyttäreni kaveri 7v tuli meille kylään kun tyttöni soitti ja kutsui. Hän tuli ja aluksi leikit sujuivat ihan hyvin. Kiinnitin huomiota siihen, että tämä lapsi kova komentelemaan ja määräämään leikeissä. Sitten oven taakse tuli tyttäreni toinen kaveri ja sai kutsun myös sisään leikkimään ja tästähän ei toinen neiti tykännyt alkuunkaan. Alkoi murjottaa ja tiuskia, uhkaili että lähtee kotiin ellei leikitä koko ajan sitä mitä hän haluaa. Uhkaili että lähtee kotiin tai että soittaa vaarinsa hakemaan siellä kun on paljon hauskempaa kuin meillä. Meillä on vaan tosi tylsää. Mua alkoi tympiä ja komensin likat ulos leikkimään ja siellä murjotus jatkui (ensin yritti uhmata muakin ja sanoi ettei tule ulos). Lopulta äitinsä tuli hakemaan ja yhtäkkiä meillä oliskin ollut kivaa kun yritti piiloutua ettei tarvi kotiin mennä!!!?? Äitinsä on mulle aina paasannut miten tyttö suree kun häntä ei huolita leikkiin mukaan päiväkodissa ja eskarissa...mun on pakko nyt todeta että tiedän siihen syynkin.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo ensin mainittu vieraanne koki, ettei häntä hyväksytä joukkoon, kun tämä toinen vieras tuli. Ei siinä tarvinnut olla mitään sellaista, mutta lapsi saattoi kokea itsensä torjutuksi. Ja käytös oli sitten sen mukaista: minää puolustavaa.

Tämä lapsi tarvitsee aikuisten apua eikä tuomiota. Olisihan tuolle tytölle voinut sanoa vaikka, että tuliko sinulle kurja olo, kun myös X tuli meille leikkimään. Ja sitten jutella siitä, että yritetään leikkiä kaikki yhdessä ja vaikka keksiä heille joku puuha, mistä pääsevät alkuun.

Vierailija
2/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuen nimenomaan määräilevästä asenteestaan ja siitä että sulkee toisia leikin ulkopuolelle. Mulla oli tässä pienemmät lapset hoidettavana joten ei ollut aikaa alkaa paneutua tämän lapsen ongelmiin valitettavasti. Omalle lapselleni olen opettanut ettei ketään suljeta leikin ulkopuolelle ja sen onkin oppinut oikein loistavasti. Jatkossa vaan täytynee harkita tarkemmin, että voiko kyseinen lapsi tulla meille leikkimään jos leikki suju valitettavasti...en tajua miten lapsi voi kokea itsensä torjutuksi jos leikkiin tulee mukaan muitakin! Ainakaan lapsen äiti ei tunnu tajuavan asioiden todellista laitaa kun kovasti on aina syytellyt miten joka paikassa muut syrjivät hänen lastaan. Mä väitän, että syynsä on siinäkin että tyttö on todella määräilevä ja hankala kaveri...jos jokin ei menen oman pillin mukaan niin alkaa heti tiuskia ja uhkailla...ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mikään ei tälle tytölle kelvannut. Hän kun olis kuulemma halunnut vaan mennä sisälle leikkimään omaa leikkiään. AP

Vierailija
4/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hm. kaikki meillä käyneet tuon ikäiset ovat pomottavia ja määräileviä, ja mitä olen huomannut, sitä suositumpi, mitä enemmän pomottaa ja määräilee.

hiljaisista ja kilteistä ei pidetä, ksoska heitä pitävät lapsetkin tyhmänä kun antavat toisten määräillä.

Vierailija
5/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta omahan on aina täydellinen ja toisten vaan sellainen joka määrää. mutta jos se oma saa tahtonsa periksi niin se ei silti määrää? eikö niin?

Vierailija
6/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsi voi kokea niin, jos hän on esimerkiksi omassa kodissaan saanut aina ja koko ajan olla keskipisteessä ja sitten joutuukin päiväkotiryhmäsäs tilanteeseen, että muut leikkivät ja hän ei välttämättä pääse mukaan joka leikkiin tai aina ei leikitä hänen kanssaan.

Äiti voi kokea, että lasta syrjitään, jos lapsi kertoo tällaista tarinaa kotona.

Onko ainoa lapsi? Kuulostaa vähän siltä. Ei ole ollut tilaisuuksia harjaantua sisarusten kanssa leikkimisessä.

Olen kyllä sitä mieltä, että sinunkin tytöllesi tekee hyvää välillä leikkiä tällaisten lasten kanssa, jotta oppii pitämään puolensa. Maailma on täynnä tällaisia tyyppejä.

Vierailija
7/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan ole pomottaja :D ja mun tyttäreni osaa kyllä pitää puolensa ei onneksi anna periksi vaikka toinen yrittäisikin pomottaa. Silti on hyvä että osaa myös joustaa kuten osaavat muut kaverinsa myös. koskaan ennen en ole tällaiseen pomottajaan ja tiuskijaan törmännyt...nytpä vaan tiedän miksi ko lapsi ei ole kovin suosittu kaverina. ap

Vierailija
8/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tuon ikäisistä on jo kaikkea :) ainakin mun saman ikäisen tyttöni kavereista ei kukaan käyttäydy noin eikä tosiaankaan tuollaisesta kaverista pidetä saati että olisi suosittu. Höpö höpö näitä eräiden juttuja!

Vierailija
9/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tietenkin suhtautua niin, että opettaa miten leikitään.

Suomessa on niin vahva itsenäistymiskulttuuri, että 7-vuotiaan pitäisi itse osata hoitaa kaikki sosiaaliset suhteensa. Hänhän on vasta lapsi ja opettelemassa. Jos omat vanhemmat eivät opeta, niin sinä ap voit ottaa asiaksesi opettaa yhdessä leikkimistä jos ja kun lapsi teillä vierailee.

Voit myös jutella asiasta hänen äidilleen. Sanot vain, että leikit eivät menneet oikein yhteen ja lapsi joutui alakynteen ja reagoi siihen pomottamalla. Miten äiti toivoisi siinä tilanteessa meneteltävän?

Mun mielestä on käsittämätöntä, että samat av-mammat, jotka eivät tule toimeen omien sukulaistensa kanssa, olettavat että pienet lapset hoitavat itsenäisesti kaikki kahinansa.

Vierailija
10/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tajua ollenkaan oman lapsensa todellista luonnetta vaan vika aina muissa. Poika kiusaa, nimittelee ja tekee muutenkin kurjia juttuja kavereilleen ja vika vain muissa ei omassa lapsessa. Hänen lastaan kiusataan kun hänen kanssaan ei leikitä. Niinpä niin...

Vierailija
11/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tunne yhtäkään sen ikäistä joka käyttäytyis vieraissa noin. Itse en todellakaan odottaisi että muut alkaisivat kasvattaa lastani tavoille vaan tekisin sen itse. Meillä juoksee harva se päivä tuon ikäisiä eikä heistä kukaan kiukuttele minulle saati kavereilleen tuolla tavalla...jotain henkistä ongelmaa lapsella selkeesti on eikä se ole muiden asia alkaa puuttua. Oman vanhemman pitää tajuta asian laita!

Vierailija
12/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvinnut alkaa tuon ikäisille vieraille lapsille opettaa miten kavereiden kanssa leikitään. Normaalia on pieni kahina silloin tällöin mutta tämä lapsi ei osannut muuta kuin kiukutella jos ei tehty kuten hän sanoo ja alkoi jopa minua uhmata (minusta todella kummallista jos vieraalle aikuiselle aletaan kiukutella kylässä)Meille ei tule tokaluokkalainen lapsi enää kylään jos ei osaa yhtään käyttäytyä sillä mulla on muutakin tekemistä kuin istua pari kolme tuntia vieressä opettamassa sosiaalisuuden alkeita. AP

Vierailija
13/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ottaa muutkin huomioon. Pahasti ollaan kehityksessä ja kasvatuksessa jäljessä jos 7veelle pitäis alkaa opettaa että kavereiden kanssa leikkiessä ei uhkailla eikä määrätä koko ajan ...anteeksi vaan mutta ei kuulosta normaalilta lapselta todellakaan. Ilmeisesti muutkin sen huomanneet...

Vierailija
14/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeuksissa. Tarkkaan en tiedä miten mutta silloin kuulemma suositeltiin että lapsi tuplaisi eskarin vaan äitinsä ei otanut kuuleviin korviinsa. Olisi ehkä ollut syytä sillä lapsi selkeesti ei ollut vielä koulukypsä silloin. Ap

Vierailija
15/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sait moisen kuvitelman? Minusta ap ei maininnut mitään mistä olis voinut päätellä lapsen olevan alakynnessä missään vaiheessa...eikös tuo pomottaminen alkanut heti ja kiukuttelu sitten kun ei mentykään enää hänen pillinsä mukaan?

Vierailija
16/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntee joutuvansa alakynteen kun kaveriporukassa pitäis ottaa muutkin huomioon. Tunnen erään samantyyppisen lapsen. Hänestä häntä kiusattiin kun joku ei tehnyt kuten hän määräsi...kanteli kiusaamisesta opettajallekin ja asiaa selviteltiin pitkään kunnes todettiin että asialla oli todellakin kaksi puolta...tälle lapselle oli myös kaihistus leikkiä porukassa sillä silloin oli vaikeampi ns hallita. Hän pyrki hallitsemaan ja hajottamaan.

Vierailija
17/18 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän menee aina kertomaan äitille, kuinka muut kiusaavat häntä, vaikka asia on päinvastoin.

Ja kyllä kilttien, empaattisten ja sosiaalisten lasten kanssa halutaan enemmän olla kaveria kuin pomottajien. Pomottajat ovat juuri niitä, joilta puuttuu empatiakyky kokonaan ja kostavat muille, jos heidän pillinsä mukaan ei tanssita.

Vierailija
18/18 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi tyttö tunsi joutuneensa alakynteen, kun se kolmas kaveri tuli mukaan. Tyttö reagoi muuttuneeseen tilanteeseen uhmaamalla ja pomottamalla. Jotkuthan tulevat aggressiiviksi vastaavassa tilanteeksi.

Koska en ollut paikalla, en tietenkään tiedä onko tää oikea tulkinta, mutta tosiaan ekana tuli mieleen.

Totta kai lapsella on jostain syystä asiat pielessä kun noin käyttäytyy. Aikuisten pitäisi kuitenkin osata ottaa asia työn alle eikä hylätä lasta. Eihän lapsi tietenkään tahallaan käyttäydy noin, vaan koska ei muusta tiedä tai osaa.

Tässäkin ketjussa moni sanoo, että totta kai 7-8 -vuotiaan pitää osata leikkiä ja toimia oikein sosiaalisissa tilanteissa. Toki moni osaakin, mutta eivät läheskään kaikki. Eiväthän kaikki aikuisetkaan osaa. Minusta usein kyse on kasvatuksen puutteesta ja haluttomuudesta ymmärtää lasta. Kasvatetaan väärään suuntaan.