Oletteko samaa mieltä, että taitavuudella ei ole paljoakaan tekimistä työelämässä?
ts. ei tarvitse mitenkään erikoisesti pinnistellä, sillä "pinnistelyitä" ei huomata, eikä ylimääräisiä tekoja. On vaan perushyvä siinä omalla tasollaan ja omassa tehtävässä, se riittää. Henkilökemiat ratkaisevat enemmän kuin varsinaiset taidot. Näin itse olen kokenut.
Kommentit (6)
Aloitin pari vuotta sitten uudella osastolla, ja aina tuolla on saanut kiitosta. Nyt viime talvi oli todella tiukka säästöjen vuoksi, ja jouduin venymään. Tein oikeasti ahkerasti töitä, otin vastuuta ja hommat hoidettiin. Keväällä sain bonuksen ( meillä niitä jaetaan säästeliäästi, harvat saa, meillä on lisäksi henkilöstörahasto) sekä lisäpalkankorotuksen, ylimääräisen ( sain myös tessin mukaisen korotuksen). Ei mun tarttenut mainostaa tekemisiäni, kyllä pomot oli huomanneet.
ja varsinkin uran alussa pitää olla vähän näyttöjä ja olla ahkera mutta ei missään nimessä saa osoittaa liiallista pätevyyttä tai lauma nokkii sut alas. Ihmiset on niin helposti kateellisia ja pienistä asioista ja joku huippulahjakas lähinnä rupeaa ottamaan toisia, vähemmän lahjakkaita aivoon. Tämän takia syntyy myös työpaikkakiusaamista kun porukka ei voi millään yrittää nostaa itsensä samalle tasolle vaan lähinnä pudottaa toinen omalle tasolleen sitten tavalla tai toisella.
Kyllä nimen omaan osaaminen on se, mikä ratkaisee - se on tullut ainakin näissä minun konsultointihommissani vastaan monta kertaa. Toki muillakin asioilla on merkitystä, mutta osaamista - tai sen puutetta - ei voi sivuuttaa.
ja varsinkin uran alussa pitää olla vähän näyttöjä ja olla ahkera mutta ei missään nimessä saa osoittaa liiallista pätevyyttä tai lauma nokkii sut alas. Ihmiset on niin helposti kateellisia ja pienistä asioista ja joku huippulahjakas lähinnä rupeaa ottamaan toisia, vähemmän lahjakkaita aivoon. Tämän takia syntyy myös työpaikkakiusaamista kun porukka ei voi millään yrittää nostaa itsensä samalle tasolle vaan lähinnä pudottaa toinen omalle tasolleen sitten tavalla tai toisella.
paras olla vaan hiljaa, jos huomaa oppivansa ja omaksuvansa asiat paremmin kuin "vanhat" kauemmin alalla olleet työntekijät (ala on sellainen, että asiat muuttuvat nopeasti, ajan hermoilla pitää olla). ap
Kyllä nimen omaan osaaminen on se, mikä ratkaisee - se on tullut ainakin näissä minun konsultointihommissani vastaan monta kertaa. Toki muillakin asioilla on merkitystä, mutta osaamista - tai sen puutetta - ei voi sivuuttaa.
Enkä ajatellutkaan noin "mustavalkoisesti" asiantuntijuutta, tai sen puutetta. Vaan sitä, että pikkuisen "huonompikin" voi pärjätä paremmin kuin se pikkuisen parempi riippuen esim. henkilökemioista.
ap
siis toki sillä on merkitystä, mutta viimeistä "niittiä" se ei asioille anna...(eli eli täysin merkityksetön seikka ole)
kuten ei ahkeruuskaan