Te jotka tykkäätte asua kerrostalossa, miten perustelette muille
jotka asuvat omakotitaloissa ja tenttaavat teiltä milloin muutatte kanssa omakotitaloon ja miksi ihmeessä asutte kerrostalossa?
Siis kysymys vain heille jotka viihtyvät kerrostalossa eivätkä edes halua omakotitaloa!
Kommentit (50)
koskaan kysynyt että milloin muutan omakotitaloon. Minulla on kummallisia ystäviä siis.
Meillä ei ole varaa ostaa läheltä keskustaa omakotitaloa, ja vaikka olisikin on vanhat puutalot (Vallilla, Käpylä) alueella niin hirveässä kunnossa, ettei paljon muuta kerkeisi tekemään, vaan rempata paikkoja.
Itse olen sensijaan selitellyt, etten pidä pihatöistä, enkä remonttihommista ja haluan asua lähellä keskustaa. Nämä ovat riittäneet, ei ole tarvinnut selitellä sen enempää.
mutta ei ole rahaa ostaa omakotitaloa.
Pakon sanelemisista syistä koska ei kadullakaan viitsi asua. Lapsikin huostaanotettaisiin heti.
mutta jos kysyttäisiin, vastaisin, että todennäköisesti en ikinä. Viihdyn, on helppoa lasten kanssa, ei ole mitään pihatöitä tms. Olen siis ilmeisen laiska?
Olen siis ilmeisen laiska?
omakotitalon ostamiseen ja ylläpitoon pitäisi saada niin paljon enemmän rahaa, joten pitäisi tehdä enemmän töitä. En halua enkä viitsi. Nyt riittää kun raapii vastikkeen rahat kasaan :)
- sijainti
- hinta
- helppous
Näiden vuoksi asemme kerrostalossa. Ja viihdymme.
Emme ole valmiit tinkimään sijainnista tai ottamaan ökylainaa ihan vain sen vuoksi, että saisimme omakotitalon.
Me asumme Keski-Euroopassa ison kaupungin keskustassa parin sadan neliön penthousessa upealla kattoterassilla - ei todellakaan kiinnosta muuttaa jonnekin laitamille omakotitaloon. Ei ole kukaan syitä kysynytkään.
Itse en kuolemaksenikaan asuisi kerrostalossa, mutta hyvin ymmärrän niitä jotka niin tekevät. Esim, isovanhempani Helsingin keskustassa.
Muutimme juuri aivan tavaalliseen taloon saaristossa, 1800-luvun loppupuolella rakennettuun masardikattoiseen pieneen paratiisiin ja edelliset asukkaat muuttivat lähiöön kerrostaloon koska eivät halunneet asua syrjässä ja vanhassa talossa. Meitä on niin moneen junaan.
Toisaalta mä olen myös asunut ok-talossa.
Pääosin en halua tehdä pihatöitä. Jos haluan mennä ulos, menen ulos vieressä olevaan puistoon ja metsään. Parvekkeella voin olla yhtä rauhassa kuin pk-seudulla asuvat ystäväni oman talon pihalla.
Julkiset yhdeydet ja muut palvelut ovat tässä myös niin lähellä, että en kaipaa johonkin keskelle ei-mitään.
ei tarvitse tehdä pihatöitä, ruohonleikkauksen ja lumityöt hoitaa palkattu työntekijä. En ole ollenkaan mikään puuhastelija. Parvekkeellekin ostan kesäisin kukat jotka voi vain asettaa näkyville, eikä tarvite alkaa vaihtamaan nätimpään purkkiin jne.
Tosin en ihan missä tahansa kerrostalossa haluaisi asua. Tällä hetkellä asutaan kerrostalossa jossa ei pihaa minkäänlaista, ikkunasta näkyy autokatos ja noin 5x5m ruohopläntti. tässä inhoan asua. Aikaisemmin asuttiin kerrostalossa joka tien päässä, ei siis ohikulkevaa liikennettä. Talon toisella puolella taloyhtiön iso pihamaa, jossa isoja puita ja pensaita, siellä oli tosi kiva viettää aikaa. Toisella puolella luonnontilassa oleva puistoksi kaavoitettu alue. Siinä tykkäsin asua, enkä olisi muuttanut pois ellei vuokranantaja olisi laittanut asuntoa myyntiin.
Ei ole kyllä tarvinnut perustella kenellekään, kaikki tajuavat mistä on kysymys viimeistään kun astuvat rappukäytävästä sisään huoneistoon. Meillä on loistava sijainti, kävelymatka kaupungin kaikkiin olennaisiin kohteisiin, tilava koti ja hieno näköala.
Kerrostaloasuminen on myös ekologisin asumismuoto. Asumisen muoto on tärkein yksittäinen ympäristöratkaisu, jonka ihminen voi tehdä, jos itsemurhaa ei lasketa. Emme tarvitse myöskään autoa.
Istuin eilen puoli tuntia bussissa Helsingissä ja muistin, miksi muutinkaan nykyiseen kotikaupunkiini. Täällä on nimittäin keskusta-asuminen mahdollista tavalliselle työssäkäyvällekin, eikä tarvitse istua meluisissa, kuumissa ja haisevissa busseissa päivittäin.
Asumme huippualueella, jossa ei omakotitalotontteja ole myynnissä tai oikeastaan olemassakaan. Lapsilla on erinomainen koulu lähes naapurissa ja autottomina pääsemme muutamassa minuutissa töihin ja harrastuksiin. Omakotitalo olisi toki kiva, mutta veisi meidän elämänlaatua alaspäin liikaa. Mökillä kuokkiminen saa riittää.
Kenenkään ei tarvitse perustella omia valintojaan, jokainen asukoon ja eläköön niin kuin itse haluaa.
Haluan Helsingin ydinkeskustaan upeaan vanhaan taloon, vain raha puuttuu :-(
miten te kerrostaloasujat kestätte naapureita? Meteliä, tupakansavua, toisten asioiden kyttäämistä jne. Jos muuttohetkellä onkin hyvät naapurit niin ne saattavat vaihtua ajan kuluessa.
Entä miten jaksatte taloyhtiön riitoja? Aika harvassa ovat varmaan ne talot, joissa ei näitä kumpaakaan olisi (häiritsevät naapurit tai riitelyä taloyhtiössä). Ehkäpä joissain aivan uusissa taloissa näin voi ollakin?
yläkerrassa asuu tupakoija, mutta ei se savu ole meidän partsilla olo koskana häirinnyt ja itse olen aika herkkä röökinhajulle.
Sitäpaitsi, kyllä sitä meteliä löytyy okt-alueillakin, on ruohonleikkuria, lehtipuhallinta, haketinta, moponrassaajia, koiran louskutusta yms. ja samoin kyttääjiä. Rajanaapurin kanssa riitaa aidasta ja siitä miten naapurin sotkuinen piha tai romuautot häiritsevät, kissa tekee tarpeitaan lasten hiekkalaatikolle ja ties kenen koirat kakkaavat portinpieleen. Joo, olen asunut okt-aluueella, ja vielä hyvämaineisella (sijainti pk-seudulla).
miten te kerrostaloasujat kestätte naapureita? Meteliä, tupakansavua, toisten asioiden kyttäämistä jne. Jos muuttohetkellä onkin hyvät naapurit niin ne saattavat vaihtua ajan kuluessa.
Entä miten jaksatte taloyhtiön riitoja? Aika harvassa ovat varmaan ne talot, joissa ei näitä kumpaakaan olisi (häiritsevät naapurit tai riitelyä taloyhtiössä). Ehkäpä joissain aivan uusissa taloissa näin voi ollakin?
No sit sanon vaan, että niin ajatella, jotkut tykkää ihan asua kerrostalossa ja ei edes halua omakotitaloon, puhumattakaan paritalosta tai rivitalosta.
Me vaan tykätään asua kerrostalosta ja se ei ole muiden ongelma, jos eivät meillä asu ;-)
Ei meillä esiinny mitään näistä, ei kyttääjiä, röökaajia, meluajia... olen myös asunut okt:ssa ja enemmän siellä kytättiin naapurin tekemisiä!
Taloyhtiössä on toki joskus erimielisyyksiä, mutta kun kokous on 2 kertaa vuodessa niin on se aika paljon pienempi vaiva riidellä niissä kuin hoitaa itse kaikki talon työt :)
Talossa on paksut seinät ja hyvä äänieristys. En ole huomannut että joku kyttäisi, eikö siinä tarvitse itsekin kytätä että sellaista huomaa? Ei meidän rapussa kukaan tupakoi, ja yhtiökokoukset ovat aivan sopuisia. Olen asunut eri kerrostaloissa jo 30 vuoden ajan ja aina ilman ongelmia. Ei tavalliset keskusta-asujat häiriköi.
Ei lumitöitä eikä nurmikon leikkuuta, taloyhtiön huoltoyhtiö saatavilla 24h/vrk, usein paremmalla sijainnilla keskustan läheisyyttä ajatellen (omakotitaloja kun ei missään isomman kaupungin keskustassa ole..). Nämä nyt tulevat ensimmäisenä mieleen.
Sitten lisäksi tietysti se ettei kukaan tule pihalle/terassille (=parvekkeelle) ronkkimaan eikä viemään tavaroita kun on katutasoa korkeammalla, näköalat voivat olla huikaisevat kun valitsee asuntonsa korkealta. Naapureiden tuoma turva (toisaalta taas onhan niitä vittumaisiakin naapureita :D).
Mutta tässä muutama pääsyy.