Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKÄ ihmeen pakkomielle suomalaisilla on lämpimistä ruuista??

Vierailija
05.08.2010 |

Ovatko ihmiset oikeasti niin tampioita, etteivät he muka tajua, ettei ruuan kylmyydellä tai lämpimyydellä ole MITÄÄN tekemistä sen terveellisyyden, ravitsevuuden ja täyttävyyden kannalta?

Asun itse eräässä toisessa Euroopan maassa, jossa ei kukaan voisi kuvitellakaan syövänsä kahta lämmintä ateriaa päivässä. Edes lapsena. Heidän mielestään se on kummallista ja jopa epäterveellistä (toinen outo ääripää siis kyseessä).

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä syön aamiaisen (n. klo 9, yleensä töissä samalla kun erittäin hidas tietokoneeni käynnistyy), lounaan (n. klo 13), välipalan (n. klo 17.30 kun tullaan kotiin) ja iltaruuan (n. klo 19.30).

Itse ihmettelen mikä ihmeen hinku suomalaisilla on syödä se päivällinen (jos sellaista siis ylipäänsä syö) HETI kun tullaan töistä kotiin ja sitten valittaa kun ei ole aikaa tehdä sitä kun sen pitäisi olla HETI valmis kun kaikilla on silloin hirveä nälkä. Tämä meidän tyyli syödä ensin välipala ja sitten vasta päivällinen on kauhistuttanut monia vaikka en ymmärrä miksi kun useimmat syövät sen klo 17-18 aikana syödyn päivällisen jälkeen vielä iltapalan. Sama kai se on syökä sen "palaruuan" ennen vai jälkeen päivällisen. Ja kun syö sen ennen päivällistä niin päivällisen tekoon jää aikaa.

Minulla ainakin verensokeri tippuu liian alas jos en syö kohtalaisen usein. Huimaa ja oksettaa kun on liian nälkä. Myös sosiaalisten suhteiden vuoksi on mukavaa käydä välillä työpaikan kahvihuoneessa kahvilla muiden kanssa.

Minä ainakaan en mitenkään selviäisi pelkällä (runsaalla) aamupalalla klo 6, lounaalla klo 11 ja päivällisellä klo 17. Otan väliin aamupalakahvit klo 9, välipalan klo 15 ja iltapalan klo 19. Olisin varsin kiukkuinen äiti jos lounaan voimin menisin hakeman lapsia päikystä ja alkaisin sitten tekemään ruokaa.

Vierailija
22/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihuus=terveellisyys.

Todellisuudessa sitten moni on ns. "laiha läski", eli ei ole lihaksia nimeksikään.

Lihakset painavat enemmän kun läski, ja esim. timmissä kunnossa oleva urheilijalla harvoin on todella pientä painoindeksiä.

MUTTA jos vertaa vaikka huippumallia joka elää salaatinlehdellä, tupakalla ja kahvilla ja jolla pienempi painoindeksi vert. urheilija, niin hän ei todellakaan elä terveellisempää elämää kun esim. huipputason uimari jolla korkeampi painoindeksi.

Juu, ja ei tietenkään ylipaino ole sen terveellisempi vaihtoehto! Mutta on typerää että laihuudesta ja terveellisistä elämäntavoista on tullut toistensa synonyymeja. Ei se mene niin että laiha=terve.

Pitää miettiä koko elämää ja sitä liikkuuko ihminen oikein, ja erilaisin mittauksin, kuten lihasmassa, luuntiheys, rasva% osuus, veriarvot, kolesteroli ymv. ja päälle muutama kuntotesti vaikka Cooperi ja pari muuta, niin saadaan selville se onko ihminen terve! Joku "mun painoindeksi on 19" ei kerro yhtään mitään mistään :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottumuksesta sanoa pääruokaa lämpimäksi ruuaksi.

Minä lasken sushi-ateriankin lämpimäksi ruuaksi, vaikka kylmäähän se oikeasti on.

Samoin sanon meneväni kahville kun lähden juomaan teetä :p

Vierailija
24/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieltä ap:n kanssa. Meillä ei ole välttämättä yhtäkään lämmintä ruokaa päivässä ja hyvin pärjätään. Eikä syödä vain voileipiä tms. Itse asiassa aika harvoin on niitä voileipiä, ehkä kerran viikossa

Vierailija
25/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä, onko se kylmää vai lämmintä. Eli voileipä tai jogurtti ei ole lämmin ruoka, mutta ruokaisa salaatti voi ollakin.

Vierailija
26/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että illallinen syödään vasta myöhään ja ei iltapalaa enää sen jälkeen. Paljon fiksumpaa tehdä näin päin :) Kun kotiudutaan otetaan jotain pientä, usein hedelmä tai leipä tai jugurtti. Satunnaisesti saattaa olla myös edelliseltä päivältä jäänyttä vispipuuroa, kiisseliä tai pannaria.

On hyvä asia että kotiin tullessa kaikki saavat vähän "hengähtää", ja tehdä omia asioitaan olisi sitten läksyt tai vaatteiden viikkaus, eikä kamala vauhti päällä että päästään ruokapöytään. Ruoka valmistetaan kiireettömästi illan aikana, ja usein keittiönpöydän ääressä istutaan pitkään syömisen jälkeenkin juttelemassa koska ei ole kiire mihinkään. (Harrastuksista/kavereilta kotiuduttu, läksyt tehty, pyykit pesty jne.) Yleensänhän se menee niin että tullaan kotiin --> kamala kiire saada illalinen pöytään --> sitten harrastuksiin, kavereille, kotitöitä, läksyjä jne. ei ehditä nauttia siitä äkkiä kokoon hutaistusta ruuasta kun meno päällä.

Vierailija
27/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen kunnon suhteen. Itse olen hoikka ja kieltämättä istumatyön ja vähäisen liikunnan takia varmasti suht huonossa kunnossa, mutta tästä huolimatta silloin harvoin kun käyn esim. erään hiukan "lihaksikkaamman" kaverini kanssa lenkillä (ja hän käy hölkkäämässä melkein joka päivä), minä jaksan kuitenkin kävellä/hölkätä vähintään yhtä pitkään kuin hän, vaikka hän taatusti on paremmassa kunnossa. Ja ainoa syy tähän on nähdäkseni meidän painoeromme.

Vierailija
28/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhan riidan tästäkin nyt rouvat sai aikaiseksi. :)

Terveellisesti voi syödä söi sitten yhden tai kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Samoin epäterveellisesti!

Koulussa meidän lapset syö kotoa mukaan otetun lounaan, joka on siis meillä yleensä pari täysjyvävoileipää tai sämpylää päällisillä sekä hedelmiä ja/tai kasviksia. (Viikonloppuisinkin syödään lämmin ruoka vain kerran päivässä.)

Minä olen täkäläisiin verrattuna terveysnatsi, mutta mutta monet lasten luokkakavereista puputtaa joka päivä lounaaksi valkoista leipää jonka päällä on yleensä jotain suklaamömmöä. Ei sekään terveellistä ole!

Suomessa on ylipainoisuus lisääntymässä huolestuttavassa määrin - ollaan yksi Euroopan lihavimmista kansoista - ja diabetes on oikea epidemia. Niin että kyllä niitä ruokailutottumuksia kannattaisi pohtia monessakin perheessä. Mutta se toisesta lämpimästä ruuasta luopuminen ei ole mikään Graalin malja, jos se korvataan ties millä moskalla.

Suomessa käydessä olen todenut, että tosi monessa perheessä ollaan kyllä siirrytty vain yhteen lämpimään ruokaan päivässä. Oikeastaan säälittää ainastaan ne perheet, joissa vanhemmat syö lämpimän lounaan eikä heillä illalla ole sitten niin nälkä, jolloin lapsille tehdään vaan oma ateria. Se onkin sitten usein einestä, eikä koko perhe istu yhteisen ruokapöydän ääressä. Ymmärrettävää sinänsä, mutta perheen yhteiset ateriat on kuitenkin kiva tapa oppia...

Vierailija
29/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma bmi 19 ja muutkin tosi hoikkia.

Söisitte enemmän, niin ei olis tota ongelmaa.

Vierailija
30/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa ja terveellistä tapaa vaan eri tavoin päivän ateriat koostamalla voi saada kaikki tarvitsemansa ravintoaineet monipuolisesti kasaan.

Vierailija
31/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että illallinen syödään vasta myöhään ja ei iltapalaa enää sen jälkeen. Paljon fiksumpaa tehdä näin päin :) On hyvä asia että kotiin tullessa kaikki saavat vähän "hengähtää", ja tehdä omia asioitaan olisi sitten läksyt tai vaatteiden viikkaus, eikä kamala vauhti päällä että päästään ruokapöytään. Ruoka valmistetaan kiireettömästi illan aikana, ja usein keittiönpöydän ääressä istutaan pitkään syömisen jälkeenkin juttelemassa koska ei ole kiire mihinkään.

En ole koskaan tajunnut tuota että ruoka pitää olla pöydässä viimeistään 10 minuuttia kotiinpääsyn jälkeen, koska kaikki muuten kuolevat nälkään. Mieluumin pikku välipala siinä, leipä, karjalanpiirakka, jugurttia - mitä nyt tulee mieleen. Ruoka tehdään rauhassa ja syödään rauhassa myöhemmin. Ei kukaan nälkään näänny kello 16 iltapäivällä.

Vierailija
32/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin noita kaikkia välipaloja ja naposteluita tarvitaan? Me syödään hyvä aamiainen, lounas ja päivällinen, ja harvoin siihen tarvitaan mitään naposteluita väliin. Jos nyt joskus jonkun jätskin syö kaupungilla niin siinäpä se. Ei kai sitä tarvitse koko ajan olla mussuttamassa jotain.

monet ravitsemuksesta tietävät ovat sitä mieltä, että olisi hyvä syödä usein ja vähän kerralla. En tiedä sitten, pitääkö se paikkansa. Ps. Luulenpa, että vähempikin ylenkatse riittäisi..

ainakin toimii.

Jos en syö niitä välipaloja, kasvaa nälkä ennen ateriaa liian suureksi ja sen myötä myös annoskoot kasvavat liikaa. Ja kaiken muun lisäksi iskee aivan hirveä makeanhimo :x

Terveellisen ruokavalion ylläpitäminen onnistuu paljon vaivattomammin napostelemalla niitä välipaloja (esim. porkkana/täysjyväkorppu/omena/tmv.)

Vierailija
33/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuvalla napostelulla on hankala pitää annoskoot tarpeeksi pieninä eli tuppaan syömään liikaa. Lisäksi minua nyppii se että jatkuvasti pitää syödä ja laittaa jotain purtavaa ja silti ei sa akoskaan syödä niin että olisi kylläinen (ei ähkyssä) vaan jatkuvasti tulee nälkä. Pari isoa ateriaa + yksi pikku välipala sopii minulle parhaiten.

Niin sitä ollaan erilaisia :)

ainakin toimii.

Jos en syö niitä välipaloja, kasvaa nälkä ennen ateriaa liian suureksi ja sen myötä myös annoskoot kasvavat liikaa. Ja kaiken muun lisäksi iskee aivan hirveä makeanhimo :x

Terveellisen ruokavalion ylläpitäminen onnistuu paljon vaivattomammin napostelemalla niitä välipaloja (esim. porkkana/täysjyväkorppu/omena/tmv.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme