Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKÄ ihmeen pakkomielle suomalaisilla on lämpimistä ruuista??

Vierailija
05.08.2010 |

Ovatko ihmiset oikeasti niin tampioita, etteivät he muka tajua, ettei ruuan kylmyydellä tai lämpimyydellä ole MITÄÄN tekemistä sen terveellisyyden, ravitsevuuden ja täyttävyyden kannalta?

Asun itse eräässä toisessa Euroopan maassa, jossa ei kukaan voisi kuvitellakaan syövänsä kahta lämmintä ateriaa päivässä. Edes lapsena. Heidän mielestään se on kummallista ja jopa epäterveellistä (toinen outo ääripää siis kyseessä).

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lämmin ruoka" tarkoittaa siis suomeksi täysipainoista, kunnollista ateriaa, ei esim. voileipää, myslipatukkaa tai muuta välipalaruokaa.

Lämmin ruokakin voi olla vaikkapa ruokaisa salaatti tms.

Vierailija
2/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se se on. Mä en harrasta kahta lämmintä ruokaa päivässä kuin satunnaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut tätä mieltä. Mikään syömiskelpoinen ruoka ei ole pahaa jos on nälkä. En tajua ketään joka ilman allergioita jaksaa mesota jonkun dieetin ylivertaisuudesta toiseen nähden, tai ruuan valmistustapojen välillä. Jos ravintoaineet pysyvät tallella eikä ihminen syö enemmän kuin tarvitsee, voi ihminen aivan huoletta syödä mitä hyvänsä ruokaa mitä tekee mieli. Tällä periaatteella olen aina ollut hoikka enkä usko enää lihovanikaan kun lapsetkin on tehty ja ikää lähemmäs 40.

Vierailija
4/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin sanon ateriaa "lämpimäksi ruoaksi" jos haluan tarkentaa että kysymys ei ole välipalasta tai muusta napostelusta. Lämmin ruoka ei siis välttämättä ole lämmintä, mutta "kunnollista ruokaa", ei siis vain esim. jogurttia tai hedelmä.

Vierailija
5/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lapset syövät niitä parhaiten. Välipaloista eivät oikeen välitä, melkeen väkisin saa leipää, jukurttia ym. tunkea.

Vierailija
6/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se kylmäruoka on harvoin terveellinen. Ainakaan mun lapset ei syö salaattia, kasvikset pitää olla erikseen esim. porkkanatikkuja.

Hankalaahan täällä kylmässä pohjolassa on ollut talvisin syödä tuoreruokaa. Meillä oli lapsena aina lounas ja päivällinen.

Vierailija
7/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus Suomessa vieraillessamme syömme kaksi lämmintä ateriaa. Täällä ulkomailla emme koskaan. Joskus syömme eineksiä, joskus teemme alusta asti kaiken itse. Emme vouhkaa jonkun ruoka-aineen tai sen lämpötilan ylivertaisuudesta.

Oma bmi 19 ja muutkin tosi hoikkia.

Vierailija
8/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lämmin ruoka on usein synonyymi isommalle aterialle, vaikka se olisi itten salaattia tai kylmänä tarjottavaa keittoa.

Minä ainakin sanon ateriaa "lämpimäksi ruoaksi" jos haluan tarkentaa että kysymys ei ole välipalasta tai muusta napostelusta. Lämmin ruoka ei siis välttämättä ole lämmintä, mutta "kunnollista ruokaa", ei siis vain esim. jogurttia tai hedelmä.

Vierailija
9/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eivät useinkaan syö lämmintä ruokaa vaikka ruoka onkin alunperin ollut lämmintä. Aina muka suuta polttaa ja muutenkin pöydässä venkoillaan niin kauan että se lämmin ruoka on muuttunut kylmäksi ennen suuhun laittamista.

Salaatit kelpaavat oikein hyvin.

Vierailija
10/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 2 pienempää. Isot voi olla esim. aamiainen ja päivällinen tai lounas ja päivällinen, pienet aamiainen ja välipala tai lounas ja välipala.

Hoikkia ollaan täälläkin :)

Vierailija
11/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korostetaan oman ruokacalion hyvyyttä mainitsemalla, että ollaan hoikkia tai bmi jotain 19. Paskaako se mistään terveellisyydestä kertoo, olihan Arto Mellerikin hoikka ja bmi varmaan jotain 18

Vierailija
12/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lämmin ruoka on usein synonyymi isommalle aterialle, vaikka se olisi itten salaattia tai kylmänä tarjottavaa keittoa.

Eikä lämmin ruoka ole aina "lämmintä ruokaa". Siis lämmin marjapiirakka kahvin kera ei ole "lämmin ruoka".

Vierailija
13/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korostetaan oman ruokacalion hyvyyttä mainitsemalla, että ollaan hoikkia tai bmi jotain 19. Paskaako se mistään terveellisyydestä kertoo, olihan Arto Mellerikin hoikka ja bmi varmaan jotain 18

saa anteeksi, jos BMI on alle 20 - silloin KAIKKI on hyvin. Ja kun kirjoitan tämän viestin, mulle tulee joku kohta ehdottamaan, että oon läski.

Vierailija
14/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään hyvä aamiainen, lounas ja päivällinen, ja harvoin siihen tarvitaan mitään naposteluita väliin. Jos nyt joskus jonkun jätskin syö kaupungilla niin siinäpä se. Ei kai sitä tarvitse koko ajan olla mussuttamassa jotain.

Vierailija
15/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moitti meitä, jotka söimme töissä salaatin lounaaksi. Hänen mielestään kun salaatti ei ole "oikeaa ruokaa", olisi pitänyt syödä spagettia tms.... Omituinen mielipide "asiantuntijalta". :( Lopetin siis heti alkuunsa.

Vierailija
16/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin noita kaikkia välipaloja ja naposteluita tarvitaan? Me syödään hyvä aamiainen, lounas ja päivällinen, ja harvoin siihen tarvitaan mitään naposteluita väliin. Jos nyt joskus jonkun jätskin syö kaupungilla niin siinäpä se. Ei kai sitä tarvitse koko ajan olla mussuttamassa jotain.

monet ravitsemuksesta tietävät ovat sitä mieltä, että olisi hyvä syödä usein ja vähän kerralla. En tiedä sitten, pitääkö se paikkansa.

Ps. Luulenpa, että vähempikin ylenkatse riittäisi..

Vierailija
17/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelän kuumuudessa ei jaksa kuumaa ruokaa ja samat ruuat mitkä siellä hyviä ei olekaan Suomessa maistuvia ja päinvastoin. Kokemusta on.

Vierailija
18/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään hyvä aamiainen, lounas ja päivällinen, ja harvoin siihen tarvitaan mitään naposteluita väliin. Jos nyt joskus jonkun jätskin syö kaupungilla niin siinäpä se. Ei kai sitä tarvitse koko ajan olla mussuttamassa jotain.

Minulla ainakin verensokeri tippuu liian alas jos en syö kohtalaisen usein. Huimaa ja oksettaa kun on liian nälkä. Myös sosiaalisten suhteiden vuoksi on mukavaa käydä välillä työpaikan kahvihuoneessa kahvilla muiden kanssa.

Minä ainakaan en mitenkään selviäisi pelkällä (runsaalla) aamupalalla klo 6, lounaalla klo 11 ja päivällisellä klo 17. Otan väliin aamupalakahvit klo 9, välipalan klo 15 ja iltapalan klo 19. Olisin varsin kiukkuinen äiti jos lounaan voimin menisin hakeman lapsia päikystä ja alkaisin sitten tekemään ruokaa.

Vierailija
19/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väittää että voi syödä hyvin ja mitä haluaa. Tyhmemmät kun kuvittelevat, että jos syö sellaista ruokaa mitä tekee mieli, on pakko olla hirveä läski. Jos ihminen kuulostelee omaa kehoansa ja omia mieltymyksiään, hän voi aivan hyvin pysyä hoikkana miettimättä ruokavaliotaan lainkaan.

Tämähän on kaikenmaailman karppaajille sun muille painonvartijoille aivan käsittämätön ajatus.

Ja olen samaa mieltä siitä että kuumassa ilmastossa ei tee lihapataa kovin usein mieli.

Vierailija
20/33 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan lämpimyydellä tai kylmyydellä ei ole yhtään mitään tekemistä sen ravitsevyyden kanssa. Ihmiset vaan tuputtavat mummilta opittua "kaksi lämmintä ruokaa päivässä" -mantraa lapsilleenkin, eivätkä koskaan kyseenalaista sitä.

Bmi:n otin esille just sen takia, että joku olisi muuten ehtinyt haukkumaan minua läskiksi tai epäterveellisen ruuan syöjäksi, kun en tee samoin kuin hän itse. Kylmä ruoka voi tosiaan olla hyvin terveellistä. Lapset usein syövät lounaaksi koulussa esim. kokojyväkerrosvoileivän kinkulla ja kurkulla, jonkun pienen hedelmän ja joskus juustoa. Juomaksi tuoremehu tai maito. Perjantaisin saa tuoda kouluun jonkun pienen namin tai keksejä.

Meillä syödään myös epäterveellisiä juttuja kohtuudella, mistään ei vouhkata ja koko perhe hoikkia.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän