Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan muutettua ruokavaliomme "erityiseksi" - tuntuu tavattoman työläältä

Vierailija
03.08.2010 |

Meillä on perheessä jo muutenkin yksi ruokarajoitteinen (ei syö lihaa) ja toinen nirso (lapsi), ja nyt itselleni on tulossa pakon edessä suuria muutoksia ruokavalioon (mm. tomaatti, sipuli, omena, kaali, pavut jne pois).

Eli pitäisi keksiä toimiva uusi ruokalajisto koko perheelle (max. 2 eri pääruokalajia päivässä) ihan tästä vaan hujauksessa. Miten ihmeessä jaksan koota uuden menuun ja alkaa toteuttaa sitä, kun muutenkin tuntuu että arki on yhtä tasapainoilua ajan ja työtehtävien kanssa?

No, ehkei tähän ole mitään vastausta kenelläkään, jostain se viitseliäisyys vain pitää itse repiä - kunhan vain nyt vähän valitin turhautumistani tilanteeseen. Kun ei ole kaikissa voimissaan, tuntuu kaikki ylimäääräinen raskaalta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko yleensä teidän jokapäiväisissä aterioissa mukana kaalta/papuja? (lapsikaan ei kerran syö sitä..) kurkun (voi närästää myös..), paprikan ja tomaatin(??) ymmärrän kun ovat perussallaatti ainekset... laitappa ap esimerkkejä teidän aterioistanne!

Vierailija
2/9 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai mitä haluaa syödä, etsiköön tietoa siis.

Nirsolle lapselle voi syöttää mitä vaan,mieluusti sellaisia rruokia, joita syö ns mielellään.

Sun omat rajoitukset on tiedossa myös.

Joten soveltamaan, ei ihan heti varmasti löydy makujen maailma, joka kaikkia miellyttää, mutta pikkuhiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oikeastaan muuten saa muutettua, kuin tarttumalla toimeen. Aluksi voi olla työlästä, mutta pian sujuu jo ihan rutiinilla.

Nimim. kokemusta on

Vierailija
4/9 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivustosta erimenu.fi apua. Enemmän allergisille suunnattu, mutta siellä voi hakea sopivien ruoka-aineiden perusteella reseptejä.

Vierailija
5/9 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... niin jos vain soveltuvat pakastamiseen, kannattaa silloin pakastaa.

Muuten sitten auttaa jos tekee kaiken erilleen (silloin kun on aikaa kokkailla) ja jokainen voi niistä koostaa oman lautasensa itselleen sopivaksi. Eli tekee vaan salaattirungon ja lisukkeet eri kuppeihin. Sitten erikseen liha ja tofu, tai mikä nyt onkaan sen yhden tyypin "lihankorvike" kulloisellakin aterialla, esim. kasvispihvi tms. ja erikseen lisäke, eli peruna, riisi tai pasta. Välillä varmaan voi tehdä tuhdin papupitoisen lisäkkeen, joka menee kasvistyypillä pääruuasta ja muut ottavat sitä vähemmän ja lihaa kaveriksi. Hätätilanteisiin nirsolle lapselle,kun on pakko saada nälkäiseen suuhun jotain takuuvarmaa, on hyvä olla varalla pakastimessa joku mikä takuulla uppoaa, esim jauhelihapihvejä.

Keittorungostakin voi saada suht. helposti kaikille soveltuvat versiot.

Kannattaa luopua ehkä ajatuksesta että kaikki syövät samantapaista tai samannäköistäkään ruokaa, vaan ennemminkin totuttaa kaikki siihen että jokaisella on oman näköisensä ateria edessään.

Vierailija
6/9 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä teille kaikille käy (siis myös nirsolle lapsellesi) niin minä voisin ainakin yrittää keksiä teille joitain yhteisiä ruokaleja.

t.moniallergisen perheen äiti joka yrittää tehdä kaikille soveltuvia aterioita

Vierailija
7/9 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies syö kaikkea muuta kuin lihaa, lapsi taas syö rajoitetusti kasviksia, usea niistä ei kelpaa kuumennettuna. Varmimpia ovat tomaatti, porkkana, maissi ja kurkku. Muita vasta "maistellaan".

Lapsi on hoikka ja liikunnallinen , joten ruoaasta pitää saada riittävästi energiaa.

Itse en voi syödä refluksi vuoksi mitään hapanta enkä närästävää, kuten tomaattia, paprikaa, sipulia, omenaa, kaalia, papuja ja ties mitä niitä onkaan mitkä eivät sovi.

Meillä suurin osa ruoista on sisältänyt tomaattia ja papuja ja linssejäkin on ollut usein tarjolla.

Siksi tuntuu hankalalta miettiä uusiksi ruokalistat, sillä olen niin tottunut tekemään tiettyjä ruokalajeja. Onhan sitä vaikka mitä mahdollisuuksia tehdä muutakin, kun nyt vain jaksaisi opetella.

Kiitos kannustuksesta!

Vierailija
8/9 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko yleensä teidän jokapäiväisissä aterioissa mukana kaalta/papuja? (lapsikaan ei kerran syö sitä..) kurkun (voi närästää myös..), paprikan ja tomaatin(??) ymmärrän kun ovat perussallaatti ainekset...

laitappa ap esimerkkejä teidän aterioistanne!

Vierailija
9/9 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoisitko vielä minkäikäinen lapsi on? Ja tykätäänkö teillä syödä riisiä? Onko myös vehnä ok?

Mulle tuli mieleen erilaiset wokkiruoat (itse käytän ihan isoa paistinpannua) jossa siis voisi paistaa riisiä (tummasta riisistä saisi vaihtelua) tai nuudeleita tai spagettia. Aloittaen siis ihan niillä sopivilla aineksilla kuten esim maissinjyviä, tofua, soijakastiketta, ituja (en ole varma sopiiko nämä refluksista kärsiville), porkkanaa, lanttua, perunaa tms. (voiko miehesi syödä munaa, sitä voisi lisätä tähän hyvin)

Itse teen siis niin, että mulla on aina jääkaapissa riisiä jota käyttelen eri ruokiin.

Ensin paistan pannulla lihan jonka sitten siirrän pois pannulta, pesen pannun ja laitan lorauksen rypsiöljyä (siitä saa hoikka liikunnallinen lapsi hyvin energiaa)ja lisää mausteita esim inkivääriä ja pippureita, sitten aloitan kasvisten paistelun ja lisää lopuksi mikrossa lämmitetyn riisin (tai nuudelin tai spragetin) ja soijaa. Lihaa lisään sitten ko henkilön annokseen joka sitä voi syödä.

Toivottavasti sait selkoa tästä selityksestäni:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme