Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sählääjätaaperon kanssa menee hermot

Vierailija
02.08.2010 |

Antakaa mulle kasvatusohjeita, olen välillä todella väsynyt ja hieman neuvotonkin meidän reilu 2v:n kanssa. Lapsi on vilkas, iloinen, temperamenttinen - ja hirveän levoton. Hankalinta on syömishommat. Hän ei malta keskittyä syömiseen _yhtään_. Vaikka mitä herkkua, ottaa lusikallisen ja tahtoo painella ruokapöydästä pois. Hirveä huutokiljuminen kun sanotaan, että nyt on ruoka-aika, nyt istutaan vielä. Lapsi on aloittamassa päiväkodin ja huolettaa, miten siellä syöminen onnistuu. Ainakaan nyt toisten esimerkki ei auta yhtään, lapsi ei kaverikylässä keskity sitäkään vähää vaikka kaverit söisivät miten nätisti. Onkin saanut useammalta ihmiseltä jo kommenttia, että ootkos sä vähän sellanen sählääjä.. :-/

Kotona annettu välillä kirjaa tai palapeliä eteen että saa syötettyä edes jonkun verran (itse malttaa syödä sen yksi kaksi lusikallista), mutta liekö sekään hyvä - eipä siellä päiväkodissakaan mitään kirjoja anneta eteen.

Myös nukutustilanteet on hankalia, lapselle joutuu olemaan välillä todella tiukka. Autossa huutaa ja kiljuu kun pitää istua paikallaan. Kiljumisen ottaakin juuri automatkoilla, kun huomaa ettei reagoida niin aloittaa kiljumisen/kirkumisen. Miten sen saa hiljennettyä?

Meillä on selkeä päivärytmi, paljon ulkoilua yms. Päivien pitääkin olla tosi perusmeininkiä, kauppareissut esim tällaisen häseltäjän kanssa on tuskaa. Minua väsyttää jatkuva taistelu, etenkin syömisissä. Toisaalta lapsi rakentelee legoilla tai kuuntelee kirjaa hyvänkin aikaa. Antakaa vinkkejä!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että tilanne helpottuu tuosta lähempänä 3v:ta.

Vierailija
2/4 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö kalaölyä,

hanki mll lastenhoitoapua- 10 e tunti ja mene kirjastoon tai uimahalliin ainakin kerraan viikossa YKSIN

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on selkeä päivärytmi ym niin saako lapsi silti purkaa energiaa esim. aamupäivän aikana juosten, riehuen, kiipeillen ym? Jos hänellä riittää sitä energiaa, on sitä hyvä tuhlata ;) menkää vaikka hoploppiin tai puistoon ja anna hänen riehua kunnolla, jotta on sitten uupunut. Ja periksi ei saa antaa, lapset oppivat helposti kun vähän itkee ja äiti päästää pois pöydästä.. Pitäkää lapsi siinä ensin 5 min, sitten 10min, 15, 20 ym.. ja siitä pöydästä ei lähdetä minnekään! (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän..) mutta yritä kunnolla!

Varsinkin ennen nukkumaan menoa(päiväunille?) kannattaa antaa hänen olla väsynyt, mutta ei liian.. jos lasta ei väsytä niin eihän siinä sitten nuku.. Tee nukkumistilasta, jos on mahdollista, niin rauhallinen, ei leluja ym näkyvillä johon voi kiinnittää huomion, istu hänen vieressä ja pidä sängyssä että nyt nukutaab, "jos olet kiltisti äiti voi lukea sadun" ym muuuta mukavaa..

tsemppiä jatkoon!

Vierailija
4/4 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti jo tulleista neuvoista. Lapsi tarvitsisi vieläkin enemmän riehumismahdollisuuksia, toki käydään hoplopissa tms välillä ja joka päivä leikkipuistossa. Leikkipuistossa vaan tahtoo olla aikamoinen meno, kiipeilee isojen lasten juttuihin, juoksee keinuun ja päästää kädet irti.. en meinaa pysyä perässä! Kaiken lisäksi olen raskaana, joten ahdistaa nuo leikkipuistokeikat. Mies tietysti juoksuttaa enemmän, mutta lisääkin riehumismahdollisuuksia lapsi varmasti tarvitsisi. Joka päivä vaan ei hoploppiinkaan voi mennä.

Otanko kaikki virikkeet (kirjat tms) pois ruokapöydästä vaikka huonontaa syömistä entisestään vai annanko niiden olla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi