Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys (perinnöstä!) Ov

Vierailija
02.08.2010 |

Minulla ja avopuolisollani on molemmilla entisestä liitosta 1 lapsi kummallakin.

Tiedän, että tulen tulevaisuudessa perimään huomattavan omaisuuden (puhutaan sadoista tuhansista - miljoonasta eurosta). Eli, jos menemme naimisiin, kuten suunnitelmissa on, pystyykö jo siinä vaiheessa tekemään sellaisen avioehdon, että mahdollisesta perinnöstäni ei mene hänen lapselleen mitään? Miten tämän pystyy tekemään?

Luonnollisesti tahdon, että minun omaisuuteni menee kuoleman jälkeen omalle lapselleni sekä meidän mahdolliselle yhteiselle lapselle eikä miehen lapselle edellisestä liitosta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa tämän jotenkin pystyy ratkaisemaan. Avioliiton aikana kerätty muu omaisuus ja miehen rahat tietenkin voivat mennä perintönä myös hänen lapselleen, mutta minun oma perintö - se ei.

Vierailija
2/12 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin kannattaa tehdä, jos vaikka perit noin paljon ja sen jälkeen tuleekin heti ero, niin kiva, kun eksä vie rahat.

Sitten kun miehelläsi ei ole eron tai kuoleman tapauksessa mitään osuutta sinun nimissäsi olevaan omaisuuteen -> sinun rintaperillisesi saavat kaiken.

Järkevää ajatella noin. Niin minäkin olen toiminut. Kaksi yhteistä, miehellä kaksi ennestään ja mulla merkittävästi varallisuutta ja luultavasti tulee vielä isot perinnöt myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti voit itse tehdä testamentin, samoin kuin tulevan perintösi nykyinen omistajakin.

Vierailija
4/12 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts. Säpäs olet ihana äitipuoli. Sulla taitaakin olla tosi ihanat ja lämpöiset välit puolisosi lapseen asenteestasi päätellen.

Kai siihen mahdolliseen avioehtoon voi tehdä kohdan, jossa mainitaan perimisoikeudesta vain biologisen sukulaissuhteen perusteella? Jos kuitenkin satut kuolemaan ennen vihittyä puolisoasi ja puolisosi saa avio-oikeutensa nojalla oman leskelle kuuluvan osuutensa, perii puolisosi lapsi sun omaisuutesi sitten puolisosi kuoltua ikään kuin välikäden kautta.

Vierailija
5/12 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi testamentti, jonka mukaan kaikki lapsille. Ja testamenttiin vielä sellainen lisä, että jos yhteinen lapsi kuolee lapsettomana, ei sisaruspuoli eli miehen lapsi peri mitään.

Vierailija
6/12 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen lapsi, jolla ei ole minun sukuuni osaa eikä arpaa. Hän perii oman äitinsä sitten, eivät minun lapsenikaan hänen äitinsä perintöä jaa. Ap

Auts. Säpäs olet ihana äitipuoli. Sulla taitaakin olla tosi ihanat ja lämpöiset välit puolisosi lapseen asenteestasi päätellen.

Kai siihen mahdolliseen avioehtoon voi tehdä kohdan, jossa mainitaan perimisoikeudesta vain biologisen sukulaissuhteen perusteella? Jos kuitenkin satut kuolemaan ennen vihittyä puolisoasi ja puolisosi saa avio-oikeutensa nojalla oman leskelle kuuluvan osuutensa, perii puolisosi lapsi sun omaisuutesi sitten puolisosi kuoltua ikään kuin välikäden kautta.

Vierailija
7/12 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perintö on tulossa, tekisivät testamentin, jossa sanottaisiin, että perillisten puolisoilla ja heidän lapsillaan ei ole oikeutta perintöön. Siis perintö ohjataan vain sinulle (ja sinun kautta omille lapsillesi).

Vierailija
8/12 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain sanottua, että ei ehtoja rakkauteen vaan avioliittoon. Sitä se avioehto on.

Miehesi ja hänen lapsensa perivät oman sukunsa kautta, ei sinun. Tietysti erotilanteessa ilman avioehtoa joudut jakamaan kaiken omaisuutesi puoliksi miehesi kanssa (jos olet perinnön ennen eroa saanut). Silloin tietysti miehesi saa puolet perinnöstäsi ja sitä kautta myös hänen lapsensa aikoinaan perii isänsä = sinun saamaasi perintöä. Mutta muutoin missään tilanteessa hänen lapsensa ei ikinä peri sinulta mitään jos et testamentilla niin erikseen määrää.

Avioehdolla voi sulkea pois miehesi sinun omaisuudestasi, kaikesta minkä olet itse hankkinut ja perinyt. Ainoastaan se, mitä on yhdessä hankittu on yhteistä avioerossa. Erilaisia avioehdon muotojahan on vaikka kuinka. Kannattaa ottaa yhteyttä lakimieheen ja teettää avioehto.

Sinä voit aina luopua perinnöstä kun olet silloin kun olet sen saamassa. Silloin lapsesi perii kaiken suoraa ja yksi perintövero jää välistä.

Myös perinnönjättäjä voi tehdä testamentin, jolla hän estää aviopuolisoiden avio-oikeuden perinnöksi jätettyyn omaisuuteen, sen sijaan hankittuun omaisuuteen tai tuottoon.

Vierailija
9/12 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja avopuolisollani on molemmilla entisestä liitosta 1 lapsi kummallakin. Tiedän, että tulen tulevaisuudessa perimään huomattavan omaisuuden (puhutaan sadoista tuhansista - miljoonasta eurosta). Eli, jos menemme naimisiin, kuten suunnitelmissa on, pystyykö jo siinä vaiheessa tekemään sellaisen avioehdon, että mahdollisesta perinnöstäni ei mene hänen lapselleen mitään? Miten tämän pystyy tekemään? Luonnollisesti tahdon, että minun omaisuuteni menee kuoleman jälkeen omalle lapselleni sekä meidän mahdolliselle yhteiselle lapselle eikä miehen lapselle edellisestä liitosta.

Vierailija
10/12 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mieheni lapsi ei voi periä minun omaisuuttani. Eli jos kuolen ensin ja mieheni perii minut, kuten testamentissa on, niin mieheni kuoltua hänen minulta perimänsä omaisuus ei periydy hänen lapsilleen vaan palautuu kokonaisuudessaan minun perillisilleni.

Tuo nyt on aivan luonnollista. Myös mieheni ja hänen vanhempiensa mielestä.

Vierailija
11/12 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä sekä avioehto että testamentti. Parhaassa tapauksessa tietyssä kuolinjärjestyksessä voi omaisuutesi siirtyä jopa miehen exälle. Jos et tätä halua, niin pitää olla testamentti, jossa toissijaismääräykset. Teetätä ammattilaisella.

Vierailija
12/12 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin perintöverotkin ovat huimasti pienemmät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi