Onko gradun aiheella merkitystä työpaikan saamisessa?
pitäisi aihe päättää, ja pähkäilen jatkanko kandin tutkielmastani (yleispätevää löpinää, hyvä arvosana) vaiko aloitan puhtaalta pöydältä ja kohdennan aiheen tiukasti johonkin, joka voisi jotain työnantajaa kiinnostaa?
Kommentit (9)
Itse yhteiskuntatieteitä opiskelleena sain etulyöntiaseman ekaan valmistumisenjälkeiseen työpaikkaan, kun graduni aihe sattui liippaamaan työtehtäviä tosi läheltä. Mutta sitähän en etukäteen graduaihetta valitessa voinut tietää, mistä niitä töitä tulisin hakemaan! Sain samaan aikaan myös työtarjouksia duuneista, joihin graduni ei littynyt mitenkään, niin että ei se aihe haittaakaan.
Alasta riippuen kannattaa ehkä miettiä, onko esim. jonkin käytännöllisen tutkimusmetodologian hallinnasta hyötyä, tai minkälaista työtä muuten vaan haluaa valmistumisen jälkeen tehdä. Joku teoriapainotteinen gradu ei aukene kenellekään yliopiston ulkopuolella, mutta ei siitä haittaakaan ole.
Gradun arvosanaa ei ole kukaan koskaan missään muuten kysynyt. Näin peruutuspeiliin katsoessani toivoisin, että voisin ravistella gradustressistä entistä itseäni ja käskeä hemmetissä relaamaan vähän! Ihan turhaa viilausta tein monta ekstrakuukautta, että arvosanaksi tuli M eikä C. Olisinpa vaan mennyt siitä missä rima on matalin.
Gradun aiheella on hyvin harvoin vaikutusta yleensäkään mihinkään. Ne pitää kirjoittaa alta pois mahdollisimman nopeasti ja asenne pitää olla seuraavanlainen: "kaikkea p...tä sitä joutuukin tekemään. No tehdään nyt jokin hölönpöläys ja nopeasti että pääsen nopeasti ihan oikeisiin töihin. Eihän se gradu muuta kuin kerää pölyä jossain yliopiston kellarin kirjahyllyssä." (ainakin silloin kun itse valmistuin, gradusta tuli ottaa kaksi kovakantista painettua versiota, joista toinen jäi yliopistolle).
sitten mitään merkitystä! Ei aiheella eikä arvosanalla. Itse asiassa kävi vielä niin hassusti, etten ole vieläkään saanut sitä yhtä sidottua painosta itselleni..ja siitä on aikaa 4 tai 5 vuotta, kun graduni sain valmiiksi;-o!
Neuvoisitteko siis hutasemaan homman kasaan nopeasti, hus pois alta vaan! Ei nappailis kirjotella... Tiedän että kertarysäyksellä sen saisi kasaan parissa kuukaudessa, mutta jollei sellaista rysäystä päätä tehdä, niin kestänee puolisen vuotta.
ettekö te oikeasti ole joutuneet edes keskustelemaan gradustanne työhaastatteluissa jne.? Olen aina joutunut, ja ei, ei ole kyseessä mikään tiukka tutkimusala tms. vaan olen valmistunut yleispätevältä hum. alalta ja työt ovat yleisiä manageritason hommia. Ja CV:hen kannattaa tietysti aina mainita gradun aihe, sikälimikäli edes jotenkin liippaa haettua hommaa.
heitä ei olisi voinut vähempää kiinnostaa mikä aihe gradussani on. sen sijaan heitä kiinnosti aikaisempi työkokemus, se että paperit on saatu ja se, mitkä ovat vahvuuteni/heikkouteni heidän työntekijänään.
päätelmä: gradu vain nopsaan alta pois, että pääset tekemään oikeita töitä.
mikä on sikäli vähän sääli että se oli aika hyvä.
Mutta tiesinkin kyllä ettei aihe tulisi koskaan liippaamaan läheltä mitään yksityisen sektorin työpaikkaa. Halusin kuitenkin tehdä gradun aiheesta josta olisin saattanut jatkaa eteenpäin jos olisinkin taipunut tutkijakoulutuksen puoleen.
Jos olet tutkinut sellaista asiaa, joka liittyy mahdollisesti työhön, joka haet, niin kyllähän se voi olla etu.