Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on sinun mielestäsi parempi vaihtoehto, Lukio vai Amis?

Vierailija
02.08.2010 |

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin siitä mitä tulevaisuudeltaan haluaa. Itselleni se oli amis (kiduin lukiossakin 2v kun en päässyt haluamalleni ammattikoululinjalle). Omalla urallani lukion papereista ei olisi ollut mitään hyötyä.

Vierailija
2/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä tosi pettynyt, jos tyttöni lähtee amikseen jollekin trendikkäälle media-alalle, valmistuakseen sitten aikanaan työttömäksi kun pääsisi ihan mihin tahansa lukioon (paitsi ilmaisutaidon tms joihin on erilliset pääsykokeet) ja sitä kautta johonkin unelma-ammattiin.

Mutta sellaisen jolla ei ole lainkaan lukupäätä, ei kannata siellä lukiossa pyristellä jos taipumukset ja kiinnostus on enemmän käytännön aloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio vai Amis, lapselle etunimeksi? Noista vaihtoehdoista kallistuisin hieman elitistisemmältä kuulostavaan Lukioon. Mitä olette ajatelleet toiseksi nimeksi?

Lukio Aleksandra kuuloistaisi omaan korvaan miellyttävältä. Onnea syntymästä!

Vierailija
4/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio vai Amis, lapselle etunimeksi? Noista vaihtoehdoista kallistuisin hieman elitistisemmältä kuulostavaan Lukioon. Mitä olette ajatelleet toiseksi nimeksi? Lukio Aleksandra kuuloistaisi omaan korvaan miellyttävältä. Onnea syntymästä!

Ja vakavasti, lukio mielestäni - mutta jos ei kiinnosta lukeminen, niin ei kannata tulla härnäämään muita sinne lukioon, vaan valita lukio tai amis ihan sen mukaan, kumpi itseään kiinnostaa 16-vuotiaana. Toisen voi sitten suorittaa myöhemmin, jos teini-iän valinnat kaduttaa.

Vierailija
5/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei tiedä 9 lk jälkeen mitä haluaa, niin lukio... mulla myös ammatti jossa ei lukion papereilla tee sitten yhtään mitään...

Vierailija
6/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion käymällä pitää kaikki helpot väylät korkeakoulutukseen auki, ammattikoulussa taas saa ammatin.

Itse toivon, että kaikki lapseni kävisivät lukion, koska pidän sitä yleissivistävänä ja hyvänä kouluna esim. kielten ja historian oppimisen suhteen.

Vierailija
7/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin äidinkielentunnit. Tietäisi ainakin sen etteivät Lukio ja Amis ole erisnimiä, jotka pitäsi kirjoittaa isolla alkukirjaimella.

Vierailija
8/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori tietää haluavansa alalle, johon ei tarvita ylioppilastutkintoa, ammattikoulu on hyvä vaihtoehto. Oma nuoremme pääsi ammattikoulun jälkeen jatkamaan ensi yrittämällä ammattikorkeakouluun, jonne monet ylioppilaat pyrkivät useampaan kertaan turhaan. Hän pystyi jo amisaikanaan harjoittelemaan päivittäin taitoja, joita pääsykokeissa ja ennakkotehtävissä tarvittiin.

Jos kuitenkaan tulevaisuuden ala ei ole selvillä niin lukio on parempi.

Vierailija
9/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tarkoita amiksesta mitään hömppäaloja vaan kunnollisia työllistäviä aloja.

Vierailija
10/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieli on tiedekorkeakouluun, ehdottomasti lukio.

jos haluaa käytännön ammatin, amis.

Näiden väliin mahtuu sitten kaikenlaista tallaajaa, joille kumpi tahansa voi olla hyvä väylä. Ammattikorkeakouluun kun pääsee sitten sekä lukion että amiksen pohjalta, jos mieli tekee opiskellä pidemmälle.

Vierailija
11/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyötyy amiksesta ja pääsee nopeasti työelämään käsiksi.

miettimisaikaa kaipaava menee usein lukioon ja lukee sitten pitemmälle, esim. akateemiselle uralle

Vierailija
12/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa varmasti 10.luokka tehostetulla äidinkielen opiskelulla.

Vierailija
13/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja amiksen kautta sinne olisi tie auki, ilman muuta amis. Lukioon sitten, jos haluaa korkeakouluun tai ei vielä oikein tiedä, mikä voisi kiinnostaa.

Itse olen lukion käynyt, mutta sen jälkeen hankin kuitenkin AMK-koulutuksen. Moni opiskelukavereistani tuli samaiseen AMK-koulutukseen ammattikoulupohjalta ja ovat melkeinpä paremmissa hommissa ko. alalla kuin me lukion käyneet. Itse tosin vaihdoin alaa jossain vaiheessa ja teen ihan eri hommia nykyään, kuin mihin olen saanut koulutuksen.

Nykyään kyllä harmittaa välillä, ettei tullut nuorena opiskeltua jotain käytännön alaa oikein perusteellisesti "alle". Olishan se kiva perustaa vaikka toiminimi ja tehdä keikkaa esim. hierojana tai kampaajana.

Vierailija
14/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi kahta erialista vaihtoehtoa laittaa vastatusten.

Menetkö mieluummin naimisiin miehen vain naisen kanssa ?

Riippuu ihan tarpeesta sanoisin.

Lukio on yliopisto-opintoihin valmistava yleissivistävä koulu ja ammattikoulusta valmistuu suorittavaaa työtä tekeviä ammatialisia.

Riippuu siis tarpeesta ja omista haluista ja toki myös kyvyistä.

Vierailija
15/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa menee 3v. ihan turhaan jonka ju opiskelemaan vielä ammatin ja siihen menee vähintään 3 vuotta. Työnhaku ym. siihen päälle niin ollaankin jo kolmekymppisiä. Siinä sitten kiva perustaa perhettä... Ammatin ja hyväpalkkaisen työn saa ilman ylioppilaslakkiakin!

Vierailija
16/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni ammatti nyt kuitenkin vaatii sen yo-tutkinnon (lakki tosin ei ole pakollinen ostos), tai ainakin lukion käyminen on helpoin reitti esimerkiksi lääkäriksi.

Itse valitsin lukion, vaikka tiesin mitä haluan, koska on nopeampaa hakea yliopistoon 3-vuotisen lukion jälkeen kuin amiksen ja amk:n jälkeen. Sitä paitsi, kaikille se perheen perustaminen nuorena ei ole mikään prioriteetti.

Vierailija
17/35 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en pida mahdollisimman pikaista tyoelamaan siirtymista mitenkaan erityisen hienona asiana. Useimmille ystavilleni yliopisto-opinnot ovat olleet vaivattomimmat opinnoista yhdistaa perhe-elamaan.

Vierailija
18/35 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintit menee lukioon.

Vierailija
19/35 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio antaa hyvää miettimisaikaa ja samalla yleissivistys ja kielitaito kasvaa. Kyllä töissä ehtii olemaan aivan riittävästi vaikka vuosia opiskeluun sen jälkeen meneekin. En olisi voinut itse kuvitellakaan perustavani perhettä nuorella iällä ja oravanpyörään hyppäämistä parikymppisenä. Aika paljon olisi jäänyt kokematta ja maailmaa näkemättä. Kannattaa tehdä paljon asioita silloin kun vielä nuori, terve ja vaillla rajoitteita. Uskon, että keskimäärin opiskelleilla on avoimempi maailman katsomus kuin nuorena perheen perustaneilla.

Toisaalta jos on jokin selkeä ammatillinen suunnitelma, niin amis on varmasti hyvä vaihtoehto ja kyllähän sieltä ainakin amk:hon voi päästä jos nappaa.

Vierailija
20/35 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan tiedoksi, kyllä tiedekorkeakoulustakin ehtii hyvin töihin jo nuorena. 23-vuotiaana töihin, pari kuukautta 24. syntymäpäivän jälkeen sain kaiken byrokratian jälkeen paperitkin ulos. Olen vielä mies ja kävin armeijassakin vuoden verran vielä orjatöissä! Tein vielä töitäkin koko ajan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän