tuleeko teille mieleen Q:lla alkavia sanoja lapselle
mummit ostivat meille "muumi" tietokoneen missä kyllä lulee moomin =D ja q:n kohdalla on quickstep, muuten on suomeksi,mietin, että olisivat voineet jonkun muun sanan keksiä, mutta eipä mullekaan tuu mitään mieleen...
Kommentit (52)
Quantanamo on siitä positiivisemmasta päästä.
mutta ei siis ole suomeksi mitään sanaa mikä alkaisi q:lla?
ap
mutta ei siis ole suomeksi mitään sanaa mikä alkaisi q:lla? ap
Mitä quickstep ja qwerty ovat suomeksi? Käytetäänkö niistä parempaa suomea olevia sanoja? Vai ovatko ne suomea?
mutta ei siis ole suomeksi mitään sanaa mikä alkaisi q:lla? ap
Mitä quickstep ja qwerty ovat suomeksi? Käytetäänkö niistä parempaa suomea olevia sanoja? Vai ovatko ne suomea?
Quickstep on tanssi. Qwerty on näppäimistö, yleisin Suomessa käytettävä. Toinen on azerty, esimerkiksi ranskankielisissä maissa. Se kertoo missä järjestyksessä kirjaimet on näppäimistöllä.
qwertylle ei ole mitään muuta suomenkielistä sanaa. Tai siis ne ovat yhtä paljon tai vähän suomea kuin mitä tahansa muuta kieltä. Qwerty kun sattuu tulemaan niistä näppiksen näppäimistä, jotka ovat ekat kuusi vasemmalta ylhäältä rivissä. Eli ei sitä oikein voi kääntää miksikään muuksikaan.
Quinoaa ja Qataria lukuunottamatta mullekaan ei tule muuta mieleen. Guantanamo on G:llä, eli sekään ei käy. Quinoa voidaan kirjoittaa suomeksi myös kvinoa, joka olisikin oikeampi, sillä äänteet vastaavat kirjaimia.
Se on monille lapsille tuttu sana. Meillä ainakin on manguttu qwerty puhelimia kun niillä on niin helppo tekstata.
Se on Guantánamo. Ja tosiaan Guatemala on Guatemala. Eikö ihmisillä ole tällaisia perustietoja?
Quickstepille ja qwertylle ei ole mitään parempaa, suomenkielistä sanaa. Mutta eiväthän ne mitään tavanomaista yleiskieltä ole. Mieleeni tulee myös Quantas, joka on australialalainen lentoyhtiö ja sitten on tietysti quiche. Sanakirjassakin oli q:lla alkavia vain neljä kappaletta.
Å kirjaimen kohdalla Åland...nojaa, kun se on kyllä Ahvenanmaa.
F kirjaimen kohdalla farmarit (jotka kuulostaa ihan sanalta "farmari" kun tietokone sen lausuu).
eikö tuo ole orava englanniksi.. en ole varma onko oikein, mutta siihen suuntaan
aiheeseen liittyykin sitten myös kysymys (lähinnä teille Quatemalat ja Quantanamot ja Quirrelit): miten lausutte Q:n? Kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä lausuu sen vielä aikuisenakin "guu".
Siinä varsinainen jättiläisaukko sivistyksessä.
Mä olen tehnyt pientä testiä lähipiirissä ja olen aivan kauhuissani siitä, miten moni ihan vilpittömästi kuvittelee kirjaimen nimen olevan "guu". Ilmeisesti se maa on heille sitten Gatar ja piirakka (quiche) giish? Eikös aakkoset opita ekalla luokalla?
en ole onneksi kuullut kenenkään lausuvan q-kirjainta guu. Minkälaiset ihmiset niin tekevät kun ole koskaan sellaisiin törmännyt?
Ei varmaan monesti tuu ihan tosta noin vaan puheeks miten q lausutaan, mutta voin sanoa että lähes kaikki joiden kanssa on tullut puheeksi, lausuvat väärin.
camping =DD
kiitos vastanneille, ajattelin, että olisi oikeasti joku järkevä sana olemassa... ainakin se näppäimistö oli mulle ihan uutta =)
ap
aiheeseen liittyykin sitten myös kysymys (lähinnä teille Quatemalat ja Quantanamot ja Quirrelit): miten lausutte Q:n? Kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä lausuu sen vielä aikuisenakin "guu".
Siinä varsinainen jättiläisaukko sivistyksessä.
voitti minut eräässä sanapelissä kun minä en keksinyt yhtään Q:lla alkavaa sanaa ja hän keksi heti kaksi. Sen quickstep (varmaan muumitietokoneesta hoidossa opittu) ja qwerty-näppäimistö. Isältään oli kuulemma tuon qwertyn oppinut ja on sana minullekin tuttu, mutta eipä tullut mieleen.