Täysinäinen olo ylävatsassa ja raskaus
Mulla on tommonen olo vaikka olis kaamea nälkäkin välillä. Välillä on vatsa pinkeän oloinen tuosta ylhäältä ja turvonneen oloinen, jopa kipeä. Viikkoja nyt 17, joten ei voi pelkästään siitä johtua, että vatsalla on vähän tilaa. Ja tosiaan syön normaaleita/pieniä annoksia kerrallaan ja suht vähärasvaistakin. En ole juuri herkutellutkaan eli kipu ei liity ruokaan itsessään.
Onko mulla närästystä kun välillä tekee taas pahaa vaikka se välillä vähän jo laantui. Ei se paha olo jatkuvasti ole, mutta välillä. MYös sappivaivoja olen miettinyt.. tai ilmavaivoja?
Mikä auttaa?
Kommentit (5)
Ei polttavana vaan juuri täysinäisenä, hankalana tunteena pallean seutuvilla ja oksettavana olona sen seurauksena.
Raskauden jälkeen vatsa alkoi vaivata vuoden kuluttua uudestaan, syynä tällöin palleatyrä sekä mahdollinen refluksi.
Minulla vaivaan ei auttanut mikään muu kuin vatsahapposalpaajalääkitys (raskauden jälkeen, sitä ennen piti kärvistellä renniellä).
MItä voisi nyt muuta tehdä kun syödä sitä Rennietä?
Annoskoot kannattaa pitää pieninä, lopettaa kahvin juominen (alkoholia tuskin juot...), suklaan syöminen, sitrushedelmät, hiilihapolliset juomat ja jotkut ruoka-aineet kuten omena, tomaatti ja paprika voivat lisätä närästystä.
En tiedä voisitko lääkitä itseäsi gavisconilla raskausaikana, vai onko sen käyttö kielletty.
ja mitä se on teillä ollut?
Kahvia juon tosi harvoin. Suklaata en syö enkä juuri sitrushedelmiäkään. Tomaattia ja paprikaa kylläkin.. Mutta tuo olo saattaa tulla vaikka söisin vain kaurapuuroa maidolla.
ap
mulla myös jumalaton närästys ongelmana. Tuota täyttä oloaähkyä on ollut ihan alusta asti ja ei tosiaan tarvii syödä paljonkaan et se tulee. Ja pahaa oloa sen seurauksena. Lääkärissä kävin lapsen kanssa ja kysäsin samalla tästä niin totesi lääkäri sen olevan närästystä. Mulla niin hirveä olo melkein päivittäin etten haluais olla pystyssä ollenkaan. Hankala seistä,oksettaa,pissattaa jatkuvasti(hassua kun se yleensä liittyy just tähän ähkyoloon). Myös ihan perinteinen "tulipalo" on ruokatorvessa,eli ei pelkkää ähkyä. Ja tosiaan,saattaa olla nälkä muttaa vatsa niin täys ettei sinne mitään voi enää laittaa. Usein on olo et oon ahtanu itteni ihan täyteen vaikka oisin syöny vain pari normaalikokoista leipää. Ehkä joku nyt sanoo et leipä turvottaa mut riittää mulle yks päärynäkin samaan oloon:) Närästyslääkkeet esim.rennie ei tepsi,tulen vaan entitä huonompioloiseksi eikä vatsa kestä syödä niitä pakettitolkulla. Gavisconia saat syödä,just lääkäri saano et koitetaan ensin sitä ja vasta sitten jotain tujumpaa. Pienen avun oon siitä saanut,täysolo on pienempi,ja vaikka edelleen närästää,saan sen hieman hallintaani kun kippaan gavisconia kurkusta alas heti kun siltä tuntuu. Sitä pitää ottaa joka kerta kun jotain laitat suusta alas ja tietenkin aina kun närästää ja nukkumaan mennessä. Säännöllisyys siis tärkeää. Mä onneton join pullon kolmessa päivässä ja loppui just kun en tänään päässyt enää apteekkiin ja sen on kyllä huomannut:( Ihan sikamainen turvotus mahassa ja karsee roihu kurkussa.. Ymmärrän ap sua täysin. Koita tota gavisconia ja jos se ei auta vaadi jotain kunnon myrkkyä. Niin mäkin aion tehdä,kun tää vaiva on pilannut mun raskaudesta nauttimisen ihan täysin. Suorastaan vituttaa kun ajattelen et oon kohta 30rv ja ei yhtään hyvää päivää ole ollut.