RV 23, liikkeet vähentyneet reilusti, apua!
Onkohan normaalia, että viikolla 22-23 liikkeet vähentyvät huomattavasti? Joko tila alkaa vähetä? Vauva ei välttämättä reagoi esim. aamupalaan tai mehulasilliseen, kuten on ennen tehnyt. Olen huomannut liikkeiden vähenemisen tässä viikon mittaan. En edes kysy, että pitäisikö huolestua, sillä olen jo huolissani. Joka päivä tunnen joitain liikkeitä, mutta silti...
Onko muut huomanneet samaa?
Kommentit (9)
(olen itse myös rv 23, tokaa odotan) voi vauva olla vielä pitkään esimerkiksi jalat selkääsi vasten, jolloin et potkuja tunne. Liikkeitä ei kannata alkaa laskea vielä, koska vauva on vielä sen verran pieni että mahtuu hyvin pyörimään ties mitenpäin. Jos liikkeitä tunnet päivittäin, se riittää.
Mullakin on joskus päiviä että en tunne liikkeitä, sitten illalla alan miettimään. Kyllä siellä sitten jossain välissä joku potku tuntuu. Pitkiä aikoja voi olla hiljaista. Mulla tällä kertaa istukka edessä, viimeksi takana ja vähän paremmin tuntui liikkeet silloin muttei kovin iso ero ollut.
Mutta jos olet huolissasi, soita päivystykseen tai huomenna neuvolaan.
Olisiko vauva sitten vaihtanut asentoa tosiaan ja liikeet siksi tuntuvat vaisuilta. Ensi viikolla onkin onneksi neuvola, niin pääsen kyselemään sielläkin.
ap
Milläs viikoilla se pääsääntöisesti aloitetaan? Eli kun esim. löhöät sohvalla, vauvan liikkeet pitäisi tuntea 10 krt tunnissa. Jos ei määrä täyty, laske toinen tunti. Jos ei vieläkään tule kymmenen täyteen, soita synnärille.
kuitenkin sen 10 kertaa tunnet liikettä niin kaikki OK.
Kyllä oppaissakin puhutaan että noilla viikoilla alkaa liikkeet vähenemään.
Itselläni on ollut istukka edessä, silloin oli ihan kamalaa kun ei juuri mitään tuntenut.
Olisiko lapsi voinut kääntyä väärinpäin? Sekin on aina mahdollisuus. Minulla myös ollut näin.
Tota liikelaskentaa voi tehdä vaikka illalla kun makoilee sohvalla pidemmän ajan.
Ei lapsi koko päivää liiku vatsassa sitä 10 liikettä.
tuon kokoinen sikiö pyörii paljon vatsassa ja on niin pieni että mahtuu kääntymään miten vaan eli luultavasti potkii nyt niin ettet vaan tunne liikkeitä (pieni sikiö eli heikot liikkeet vielä)...mulla 3 raskautta ja aina ollut jossain vaiheessa samaa.
Järki ja tunne ei mene käsi kädessä raskausaikana (mulla ainakaan), joten ihana kuulla, että muilla on ollut samoja tuntemuksia liikkeiden suhteen :)
ap
Ei vielä noilla viikoilla kannata liikkeitä laskea! Sitähän on huolesta soikeana koko ajan kun ei tunne liikkeitä koko ajan.
Itse en liikkeitä laskeskele. Onhan sitä aikuisellakin hiljaisempia päiviä. Toisinaan vauva melskaa ettei loppua meinaa tulla.
Rv. 36 menossa ja kaikki ok. : )
kannattaa oma huoli aina käydä tarkastuttamassa neuvolassa tai synnärillä. Tsemppiä! Luultavasti kaikki on kunnossa ja sikiön voimakkaimmat liikkeet osuvat vain selkäpuolelle. Kaikkia liikkeitähän ei äiti tunne.