Millaisia teidän 3-4v.ovat kotona? Kuinka paljon järjestätte ohjelmaa?
Meidän 3,5v levoton kotona, muualla käyttäytyy hyvin.
Juoksee, hölöttää, ei kuuntele eikä tottele.
En jaksa koko ajan keksiä tekemistä, joten on varmaan tylsistynyt.
Kuuluuko äidin koko ajan "viihdyttää"lasta?
Minusta ei.
Kommentit (2)
nyt 4-vuotias tyttö on leikkinyt koko ikänsä isoveljen peesissä eikä mitään puuhailuja ole tarvinnut keksiä.
Mutta muistan kyllä ajan, jolloin isoveli oli 3-4-vuotias eikä siskosta ollut vielä seuraa. Hän kärtti minua usein leikkimään kanssaan ja minä välttelin sitä, minkä kerkesin =)
Antaisin neuvoksi, että ulkoilkaa mahdollisimman paljon ja käykää erilaisissa puistoissa ja muiss apaikoissa, joissa lapsi voi leikkiä yhdessä toisten kanssa.
Pitäkää kiinni päivärytmistä, niin on helpompaa ja tulee sinullekin hengähdysaikaa.
Ja yleensä jos lapsen kanssa leikkii keskittyneesti ja kiinnostuneesti jonkin aikaa, niin se tarve tulee siltä erää tyydytettyä. Jos koko ajan välttelee (kuten minä tein), niin siitä on ihan pääsemättömissä =)
Mutta mielestäni vanhemman tehtävänä ei ole olla koko ajan leikkimaestrona. Joskus voi olla tylsääkin.
Yksi hyvä konsti on muuten kanssa laittaa osa leluista ja tavaroista muutamaksi viikoksi komeron perukoille. Kun kaivat ne sieltä esiin, ne ovat kuin uusia ja leikki saa taas siivet.
Samoin olen joskus antanut lapsille jotain ihan merkityksetöntä sälää kuten vaikkapa vanhoja pakkausmateriaaleja, lääkeruiskuja (pestyjä) tms. Lapset keksivät niistä uskomattomia juttuja.
Pitää ite välillä relata ja lapselle tekee myös hyvää oppia leikkimään yksin ja kehittämään omaa mielikuvitustaan.