Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vähällä rahalla tulee toimeen?

Vierailija
30.07.2010 |

Paljonko laskisit rahaa kuukaudessa tarvittavan peruselämiseen jos asumiseen menee n.600 e/kk

Perheenä kaksi aikuista ja vauva.

Hoitovapaan pituutta tässä pohdin...

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jaksatte elää pihisti eikä tule mitään kovin yllättävää. Teillä on kuitenkin myös vararahaa, joten ette ole ihan heti pulassa, jos jotain tulee.

Mun budjettini taaperon kanssa alla. Tästä moni pystyisi varmasti säästämään, mutta vertailun vuoksi tässä laskelma:

Asumiskulut (laina, vastike): 760 e

Ruoka: 500 e (lapsi erikoisruokavaliolla ja osittain minäkin)

Ulkona ja töissä syöminen: 100e

Bensat yms: 80 e

Auton muut kulut: 120 e

Puhelin: 25 e

Sähkö: 70 e

Vakuutukset: 100 e (Meillä aika kalliit vakuutukset)

Vapaa-aika: 50 e

Laitteiden uusinnat ja korjaukset: 100 e (varaus mahdollisiin hajoamisiin, tietokone, pesukone jne.)

Vaatteet: 100 e

Terveys: 80 e (Meillä paljon apteekki- ja lääkärikuluja)

Muu: 200

Vierailija
2/30 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa asunnossa ja missä päin Suomea tuo lainan lyhennys ja vastike ovat 600 euroa?

Laina-aika on pitkä, koska haluttiin pitää kuukausittaiset maksut pieninä. Kun pitäähän sitä elääkin tässä välillä :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä erosin juuri miehestäni. Mulla on kaksi lasta (2ja4v) Olen hoitovapaalla vielä vuoden. Asun rivarineliössä, jossa aivan liian kallis vuokra (750). Mulla on auto. Vakuutukset on lapsille ja autossa täyskasko liikennevakuutuksen lisäksi (1500e/v yhteensä). Lyhennän opintolainaa kuussa 140e. Puhelin+netti kuussa 70e.. Ja silti meillä on ruokaa ja lapsilla uusia vaatteita. Enkä ole eläissäni kirpparilta mitään ostanut. Mulla on vakiduuni, johon palaan kun nuorempi täyttää 3v.

Mä en ymmärrä teitä ihmisiä, miten ette pärjää pienemmillä tuloilla?

Vierailija
4/30 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä erosin juuri miehestäni. Mulla on kaksi lasta (2ja4v) Olen hoitovapaalla vielä vuoden. Asun rivarineliössä, jossa aivan liian kallis vuokra (750). Mulla on auto. Vakuutukset on lapsille ja autossa täyskasko liikennevakuutuksen lisäksi (1500e/v yhteensä). Lyhennän opintolainaa kuussa 140e. Puhelin+netti kuussa 70e.. Ja silti meillä on ruokaa ja lapsilla uusia vaatteita. Enkä ole eläissäni kirpparilta mitään ostanut. Mulla on vakiduuni, johon palaan kun nuorempi täyttää 3v. Mä en ymmärrä teitä ihmisiä, miten ette pärjää pienemmillä tuloilla?

Ihana kuulla että niillä tuloilla pärjää :) Onko sulla jotain josta joudut pihistämään, vai osaatko vaan elää tosi tarkasti? Koska tottahan se on, ettei hoitovapaalla tulot on todella pienet, mulla ainakin melkein neljä kertaa pienemmät kun palkka. Kyllä siinä sovittamista on että saa talouden pysymään balanssissa vaikka ei kai se mahdotonta ole. Onko sulla säästöjä, tai suuri elatusavustus, koska aika suurilta tuntuu nuo menot pelkillä hoitorahalla +lisällä ja lapsilisillä maksettaviksi..?

Ja velä, kirppariostoksissa ei minun mielestäni ole mitään pahaa, päin vastoin; hölmöä on ostaa aina uutta kun etenkin vauvojen vaatteet ei käytössä ehdi juuri kulua. Itsekään en ole vielä kirppareilla asioinut ja vähän harmittaa kyllä kun on tullut ostettua uusia vaatteita, joita pikkuinen ehti sitten käyttää vaan niin vähän aikaa...

ap

Vierailija
5/30 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tietoinen siitä paljon kulutatatte rahaa niihin muihin menoihin. Laita kaikki kuitit talteen ja katso kuun lopussa paljon rahaa meni. viivaa kuiteista kaikki mistä voisi tulevaisuudessa karsia.

Vertaile hintoja. Ihan perus arki tuotteitten hinnoissa on erittäin isoja vaihteluita. Jos joku käyttämänne perus tuote on hyvässä tarjouksessa, niin osta sitä enemmän säästöön.

Karsi kaikki turha ja ylimääräinen pois. Jätä silti hieman rahaa hemmotteluun tai herkutteluun.

Tee mahdollisimman paljon itse. Ihan perus ruoka on yllättävän edullista.

Me tulemma aika pienellä toimeen. Erittäin tarkkana saa olla. Käymme kerran kuussa kunnolla kaupassa. Silloin ostamme kuukaudeksi lähes kaikki kuivatavarat ja pesuaineet. Pakastan myös lihat lähes kuukaudeksi.Isommalla kauppa reissulla käyn useammassa eri kaupassa ja vertailen tarkkaan hintoja. tiedän mitä tuotteita kanttaa ostaa mistäkin kaupasta.Pyrin ostamaan aina halvimmalla, mutta en tingi laadusta. Kaupassa pyritään käymään vain muutaman kerran viikossa. Silloin haetaan maidot, kasvikset ja muu tuore tavara. Välillä joutuu täydentämään kuiva varastoa, jos kulutus on ollut ennakoitua suurempaa.

Nyt meillä on menossa säästö kausi. Karsimme kaikki ylimääräiset liikkumiset autolla. Liikumme mahdollisuuksien mukaan kävellen. Pienistäkin matkoista karsimalla tulee kuussa säästöä.

Minusta on tullut pakon sanelemana pihi ja tarkka rahoista. Pitemmän päälle tästä on tullut jo elämän tapa.

Lähes kaikki vaatteet ostan kirpputorilta. Sielläkin vertailen ja mietin tarkkaan mitä oikeasti kanttaa ostaa. Joskus on kannatavampaa ostaa kaupasta. Ostan vaatteet aina puoleksi vuodeksi alesta.

Meillä menee todella vähän rahaa herkkuihin.Leivon itse ja näin saa makeaa tarpeen tullen.

Tässä muutama vinkki minulta. Toivottavasti näistä olisi sinulle apua.

Vierailija
6/30 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälläkin pärjäilee perhe (2 aikuista + taapero) 1800 eurolla/kuukaudessa. oma talokin on. ei ne tulot vaan ne menot. mulle on tärkeintä saada olla lapsen kanssa kotona. tsemppiä teille, pärjäätte varmasti jos vaan haluatte!

Vierailija
7/30 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä saan hoitorahan ja lisän lisäks korotettua lapsilisää, asumistukea ja elatustuki ei ole juuri minimiä suurempi, toimeentulotukea saan juuri sen verran että sosku maksaa sähkölaskut. Mulla on kuukaudessa n. 1700e käytettävissä, mistä pitää maksaa kaikki.

Käyn kerran viikossa kaupassa, teen itse ruuat.

Kun vähän katsoo mitä ostaa niin kyllä sitä saa aika paljon vähälläkin rahalla.

Ja huvitteluunkin löytyy rahaa, käyn joka toinen viikko leffassa, kun lapset on isällään, etten ihan mökkihöperöksi tule :)

Eikä kirpparivaatteissa ole mitään vikaa! Tarkoitin vain että rahat riittää vaatettamaan muutenkin . Mulla on hyvä tilanne silleen, että on kaksi poikaa, ja isommalta jää kaikki pienemmälle ja nyt varsinkin kun ovat isompia niin menee samat vaatteet aika pitkään.. Ihan pienenä tuli kyllä ostettua turhaan paljon uusia, mutta olipa tulotkin silloin eri luokkaa, kun miehellä oli melko hyvä palkka (tai onhan Sillä vieläki)..

Mutta jos on onnellinen ja muuten pärjää niin ne raha-asiat järjestyy aina. usko pois.

Jäät ihmeessä hoitovapaalle, vaikka puoli vuotta kerrallaan, sitähän saa käsittääkseni 3 kertaa hakea, pitää vaan ilmoittaa työnantajalle ajoissa. Hoitovapaatahan ei saa keskeyttää kuin avioeron sattuessa tai jos lapsi kuolee.. Jos et siis halua koko 2v ottaa riskiä kuinka tulla toimeen. Mutta kyllä sitä tulee toimeen. =) Tsemppiä! Mulle oli ainakin (ja on vieläkin) kaikkein tärkein nähdä miten lapset kasvaa ja kehittyy :) kyllä niitä töitä ehtii todellakin tekemään koko loppuiän sitten.

Vierailija
8/30 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa todella kuulla että on muitakin samankaltaisessa tilanteessa olevia ja että sitä on mahdollista selvitä, vieläpä hienosti.

Todella hyviä vinkkejä olette antaneet, kiitos niistä! Hintoja on tullut jo seurattua ihan eri tavalla kun töissä käydessä, vaikka ihan niin minimiin en ole saanut kulutustottumuksiamme vielä vedettyä, kuin mihin tiedän meidän pystyvän.

Kovasti on laskettu ja pohdittu ja melkein jo päätettykin että jään nyt aluksi vuodeksi hoitovapaalle, toiveena tietenkin että saadaan tämä menot niin kuriin että voisin jatkaa sinne 3v synttäreihin asti. Mutta tosiaan meikäläisen burnoutista on vielä niin vähän aikaa, että senkin takia tekee TODELLA hyvää tehdä päätös siitä ettei minut tarvitse palata töihin vielä ainakaan vuoteen, vaan saan hoitaa ja hoivata ihanaa suloista ja rakasta lastamme ja olla läsnä kun hän oppii ja oivaltaa uusia asioita elämässään.

Tosiaankin, töitä ehtii tehdä vielä vuosikymmeniä, lapsi on pieni vaan hetken, ei ole epäilystäkään kumpi näistä menee tärkeysjärjestyksessä edelle.

Ihanaa loppukesää ja syksyn odotusta kaikille

T: ap

Vierailija
9/30 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkään rahankäyttötaitojasi vähättelemättä, en voi olla huomauttamatta, että sinähän saa enemmän käteen kuin ap ja miehensä yhteensä. Ja ap oli laskenut jo opintolainatkin tuloksi, jos oikein muistan.

Uskaltaisin myös väittää, että aikuinen mies kuluttaa ja hänellä on enemmän menoja kuin pienellä lapsella. Jo opiskelu itsessään monilla aloilla vie rahaa enemmän tai vähemmän.

Vierailija
10/30 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööh no joo, se on tietenki totta että mies kuluttaa enempi ku lapsi :) mutta jos ap:llä oli 1600e ja mulla 1700e ja mulla on 150e isommat asumiskustannukset, niin eiks suht samoihin menis kuitenki tulot ? ja onneks oppilaitoksissa saa sapuskat opiskelijahintaan suht edullisesti, joten mies varmaan pärjää iltasella pienemmälläkin ruualla, jos syö koulussa.. toki kirjat esim on kalliita, mutta nykyisin aika hyvin pystyy oppilaitoksissa joustamaan (ja meillä ainakin amk:ssa aikanaan opettajat otti muutamilla euroilla/oppilas kopiot oppikirjoista/matskuista). Jotta edelleen olen sitä mieltä että kyllä pärjää.

Vierailija
11/30 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten yksittäinen korvien putkitus tms. saattaa käydä kalliiksi ... Mä pärjäsin n. 1500 euron nettotuloilla just tohon reiluun 2v ikään asti hyvin (asumiskulut ilman sähköä reilut 600 euroa siitä). Meillä oli lapsivakuutus, josta maksettiin vuosimkaksu vielä äitiyspäivärahoilla ja vaihdettiin sitten pienempiin eriin, jotta loppuhoitovapaasta tuli pieni maksu ja "pääsin" taas töihin.

On lapsivakuutus ja tosiaan nyt menee maksuun koko vuoden vakuutukset, eli periaatteessa voisin vähentää nuo vak.maksut tuosta laskelmasta vuoden ajalta.. Ja samaa ajattelin että maksetaan koko lasku nyt ja ens syksynä jaotellaan sitten useempaan erään :)

Eli pärjätä voi :) Jouduitko pihistelemään erityisesti vai riittikö rahat helposti?

ap

Vierailija
12/30 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa asunnossa ja missä päin Suomea tuo lainan lyhennys ja vastike ovat 600 euroa?

Vierailija
13/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toisella aikuisella oltava esim auto työmatkoja varten, vai voiko hoitaa julkisilla.

Riippuu myös ruokavaliosta, onko jommalla kummalla aikuisella esim allergioita tai laktoosi-intoleranssi. Esim gluteenittomat tuotteet ovat tosi kalliita.

Käy ensin läpi perheen kaikki kulut, ja pohdi miten esim kampaamokuluja voi vähentää.

Paljonko laskisit rahaa kuukaudessa tarvittavan peruselämiseen jos asumiseen menee n.600 e/kk

Perheenä kaksi aikuista ja vauva.

Hoitovapaan pituutta tässä pohdin...

Vierailija
14/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on niin erilaiset kulutustottumukset ja jopa elämisen taidot (ruoanlaitto yms.) että mahdoton on ulkopuolisen sanoa paljonko te tarvitsette. Muista ottaa huomioon myös esim. vakuutukset ja muut harvemmin toistuvat laskut. Käyttääkö teidän vauva kertakäyttö- vai kestovaipppoja jne.

Vierailija
15/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 € lainanlyhennys

50€ menee säästööön/kuukaus

muuten sitten meneein rahat, mutta ei tarvitse kituuttaa, mutta enempää ei pysty säästää...

2 aikuista ja 2 lasta

Vierailija
16/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän asumiseen voi noin vähän mennä?

Et tietenkään noilla rahoilla pärjää

Mitä teet jos lapsesi sairastuu tai sinä sairastut, millä ostat lääkkeet, millä vaattetat lapsesi?

Tai miten ostat ruokaa

Vierailija
17/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän asumiseen voi noin vähän mennä? Et tietenkään noilla rahoilla pärjää Mitä teet jos lapsesi sairastuu tai sinä sairastut, millä ostat lääkkeet, millä vaattetat lapsesi? Tai miten ostat ruokaa

Yhtiövastikkeeseen ja lainaan menee tuo noin 600 kuussa (nyt vähän alle, ensi keväänä vähän päälle tuon) Ja ihan rivarikolmiossa asustellaan.

Suurinpiirtein laskeskelin, että rahaa tulisi noin 1600 e (hotoraha, hoitolisä, lapsilisä, kaupunkilisä, miehen opintotuki ja opintolaine, asumislisä ja omia säästöjä loput) eli tonnilla pitäisi sitten hoitaa kaikki muut kulut... Kai se on vaan laskettava tarkasti mitä peruselämiseen menee (sähkö, puhelin, tv-lupa,vakuutukset jne.) ja päättää sitten kuinka pitkään voin olla pois töistä..

Ruokakuluissahan voi kai sitten säästää aikalailla, kun käyttää perusraaka-aineita ja tekee paljon itse.

Harmittaa kun en ole nyt osannut tässä äitiysloman ja vanhempainvapaan aikana vetää taloutta niin tiukille kun vaan pystyisin, kun ei ole vielä ollut pakko... No kohta on..

Mut että jos jollain vielä on jotain vinkkejä, niin kiiitollisena otan vastaan :)

ap

Vierailija
18/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen huolissani

Onko sinulla jo paljon vaatteita joita olet vauvalle saanut?

Vierailija
19/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen huolissani Onko sinulla jo paljon vaatteita joita olet vauvalle saanut?

Vaatteita on melkopaljon ja vuotta vanhempi sukulaislapsi, jolta saadaan paljon tavaraa ja vaatetta. Ja muilta sukulaisilta myös. Tähän asti ei ole lapsen vaatemenot olleet kovin suuret, mutta totta, kasvaahan tuo muksu tuossa kokoajan.

Voi p*skan p*ska.. Kai se on vaan sitten mentävä aikaisemmin töihin vaikka niiiiiin mieluusti olisin hoitanut lastani kotona :/ (Lapsi on vuosia vuosia odotettu ja maailman tärkein asia elämässämme. Juuri ennen raskautta sairastetun burnoutin takiakin mulle tekis niin hyvää keskittyä ihan muihin asioihin mahdollisimman pitkään)

ap

Vierailija
20/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun olette vuosia lasta odottaneet, niin miten teidän raha asiat on noin huonoksi voineet mennä

tiedän että kaikkea tapahtuu, ja en saarnaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän