Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vähällä rahalla tulee toimeen?

Vierailija
30.07.2010 |

Paljonko laskisit rahaa kuukaudessa tarvittavan peruselämiseen jos asumiseen menee n.600 e/kk

Perheenä kaksi aikuista ja vauva.

Hoitovapaan pituutta tässä pohdin...

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen syntymän aikoihin meillä oli juuri samanlainen tilanne. mies opiskeli, minä olin ensin äitiys- ja sitten hoitovapaalla. yhteenlasketut tulot perheellämme oli hieman vajaa 1900 luokkaa.

menoja perheellämme oli suurinpiirtein näin:

asuminen (laina+vastike) 800

ruoka 350

matkat 100

terveys ja kauneus 50

sähkö 50

puhelimet 100

opintolaina 100

vaatteet 100

vakuutus 50

vauvan tarvikkeet 100

jos jotain jäi yli, niin laitoin äkkiä tilille johon ei ollut olemassa korttia (s-tili) eli nostot piti suorittaa lähimmässä prismassa.

ostimme paljon käytettyä ja säästimme paljon myös siinä, ettei meillä ollut autoa. nyt meillä on jo toinenkin lapsi, ja minä olen siirtynyt keikkatöihin. se tuo hieman helpotusta arjen hallintaan.

tärkeintä oli mielestäni se, että ei ikinä, missään tilanteessa turvautunut kalliisiin kulutusluottoihin. vaikeinta oli se, kun kaverit kävivät kahvittelemassa, muskareissa, vauvauinneissa jne. kun itse sitten valitsin vähän edullisempia harrastuksia ja kavhittelin vähän hillitymmin.

plussaksi koin sen, että tämän köyhäilyn jälkeen tuntuu pienikin palkka aivan ruhtinaallisen suurelta! osaan pyörittää taloutta niukillakin tuloilla ja perheemme pärjää vaikka rahasta on välillä todella tiukkaa!

Vierailija
22/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toihin piti mennä 3kk pituisen äitiysloman jälkeen

Kyllä se elämä jatkuu vaikka äiti joutuu toihin.

Ja kyllä se vauva lopulta voi hyvin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin kuitenkin kertoa vinkkejä, olen kituuttamisen ja säästämisen ammattilainen :D

ihan ensimmäisenä lasket paperille nettotulot per kk. sitten vähennät siitä summasta pakolliset menot: vuokra, sähkö, ves, vakuutukset, tv jne. ja lasket esimerkkinä myös sellaisen kuukauden, jolloin lankeaa kaikki maksut päällekkäin maksettavaksi (tiedät paljonko pitää säästää jo etukäteen sellaisiin kuukausiin..)

nyt lasket paljonko tässä vaiheessa on viivan alla. sitten alat pohtia mistä voit luopua ja mitä saa kilpailutettua. säästä kaikessa missä vain voit. ota huomioon että oleilet niin paljon kotosalla, että aikasi riittää aivan hyvin valmistaa kaikki itse aasta ööhön = säästät rahaa ja paljon!

sitten alat ostella kaiken mitä tarvitte käytettynä. myös vauvan tavarat. siitä se alkaa suttaantua!

Vierailija
24/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun olette vuosia lasta odottaneet, niin miten teidän raha asiat on noin huonoksi voineet mennä tiedän että kaikkea tapahtuu, ja en saarnaa

Taustalla on paljon kaikenlaista, mutta pähkinänkuoressa mies aloitti uuden alan opiskelut juuri ennen kun tulin raskaaksi (oltiin jo lähes luovuttu toivosta ikinä saada lapsi) Miehen alanvaihdosta olen kyllä todella iloinen, koska keikkahommat vaihtuivat opiskeluun samalla paikkakunnalla. Opintotuki nyt on surkea, sille ei voi mitään :/

Ja raha-asiat on aina olleet ihan ok, tällä hetkellä käytössä ja säästössä on noin 10 000, mutta tosiaan tuo kodinhoidontuki ja opintoraha on aika minimaalisia tulonlähteitä, eikä noilla säästöillä siis pitkälle pötkitä..

Mulla on siis vakiduuni ja sillä palkalla ollaan tultu toimeen. Mies opiskelee alaa, jota rakastaa. Töitä ei vielä ole, toivottavasti saa niitä pian pian :) Opintoja on vielä jäljellä pari vuotta, eli eli...

Mutta lapsesta olen ikionnellinen ja siitä että mies on kotona ja läsnä lapsen elämässä muutakin kun viikonloppuina. Mutta alkaa taas nää elämän realiteetit paljastua ja jostain on siis luovuttava :/ Harmittaa, kun lapsi on pieni vaan niin vähän aikaa, ja niitä töitä ehtii tehdä vielä vuosikymmeniä... Harmin harmi..

Ei kai tässä auta kun pitää vähemmän hoitovapaata ja jos sitten osoittautuukin että saan nuukailtua meille kelpo arjen noilla roposilla, niin jatketaan sitten.

Ap

Vierailija
25/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalleimpana ja kultaisimpana vinkkinä lisään, että säästä vaikka viimeisistä pennosistasi tonni ja laita sellaiseen talteen mistä saat sen a) tarpeen tullen käyttöön ilman kohtuuttomia kustannuksia ja b) missä se kasvaa edes pientä korkoa!

siihen tonniin ei kosketa muuta kuin viimeisimmässä hädässä, jolloin pakastin ja pesukone rikkoutuvat samanaikaisesti ja lompakkosi varastettu. jo pelkkä säästötalletuksen olemassaolo takaa sinulle hyvän yön unet, kun ei tarvitse jännätä riittääkö rahat joka kuukausi. kyllä ne riittävät!

Vierailija
26/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun olette vuosia lasta odottaneet, niin miten teidän raha asiat on noin huonoksi voineet mennä tiedän että kaikkea tapahtuu, ja en saarnaa

Taustalla on paljon kaikenlaista, mutta pähkinänkuoressa mies aloitti uuden alan opiskelut juuri ennen kun tulin raskaaksi (oltiin jo lähes luovuttu toivosta ikinä saada lapsi) Miehen alanvaihdosta olen kyllä todella iloinen, koska keikkahommat vaihtuivat opiskeluun samalla paikkakunnalla. Opintotuki nyt on surkea, sille ei voi mitään :/ Ja raha-asiat on aina olleet ihan ok, tällä hetkellä käytössä ja säästössä on noin 10 000, mutta tosiaan tuo kodinhoidontuki ja opintoraha on aika minimaalisia tulonlähteitä, eikä noilla säästöillä siis pitkälle pötkitä.. Mulla on siis vakiduuni ja sillä palkalla ollaan tultu toimeen. Mies opiskelee alaa, jota rakastaa. Töitä ei vielä ole, toivottavasti saa niitä pian pian :) Opintoja on vielä jäljellä pari vuotta, eli eli... Mutta lapsesta olen ikionnellinen ja siitä että mies on kotona ja läsnä lapsen elämässä muutakin kun viikonloppuina. Mutta alkaa taas nää elämän realiteetit paljastua ja jostain on siis luovuttava :/ Harmittaa, kun lapsi on pieni vaan niin vähän aikaa, ja niitä töitä ehtii tehdä vielä vuosikymmeniä... Harmin harmi.. Ei kai tässä auta kun pitää vähemmän hoitovapaata ja jos sitten osoittautuukin että saan nuukailtua meille kelpo arjen noilla roposilla, niin jatketaan sitten. Ap

sulla on klybädona säästössä ja vielä mietit, miten tulette toimeen noilla pienillä rovoilla!? no siis totta KAI te tulette, kun edes VÄHÄN katsotte mitä ostatte kaupasta. sullahan on säästettynä iso raha pahan pävän varalle. taloutenne ei mene nurin kun jotain menee rikki tai sairastutte.

olet ollut harvinaisen fiksu kun olet säästänyt rahaa juuri tällaiseen tilanteeseen. onnea!

Vierailija
27/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

sulla on klybädona säästössä ja vielä mietit, miten tulette toimeen noilla pienillä rovoilla!? no siis totta KAI te tulette, kun edes VÄHÄN katsotte mitä ostatte kaupasta. sullahan on säästettynä iso raha pahan pävän varalle. taloutenne ei mene nurin kun jotain menee rikki tai sairastutte. olet ollut harvinaisen fiksu kun olet säästänyt rahaa juuri tällaiseen tilanteeseen. onnea!

[/quote]

No, kaikki sentit olen valmis tähän asiaan käyttämään, mutta kun toisella puoliskolla ei käytännössä ole tuloja lainkaan, niin pidemmälle ajalle jaettuna ei tuosta kympistäkään kovin paljoa jää..

Nyt listaan taulukkoon kaikki pakolliset menot ja raakkaan pois turhat, siinähän sen sitten näkee.. On vaan niiiin vaikeaa muuttaa tottumuksiaan kun ei ole sillätavalla ollut puutetta rahasta, kun esim opiskeluaikana silloin joskus.. No pärjäsihän sitä silloinkin, niin eiköhän nytkin.

Kiitos muuten muillekin vinkeistä, nää kaikki tulee todella tarpeeseen :)

Ap taas

Vierailija
28/30 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toihin piti mennä 3kk pituisen äitiysloman jälkeen Kyllä se elämä jatkuu vaikka äiti joutuu toihin. Ja kyllä se vauva lopulta voi hyvin

Niin, vauva voi varmasti ihan hyvin hoidossakin, äidillä saattaa olla tiukempaa :D

Tosiaan Suomessa onneksi on nämä pitkät perhevapaat ja niitä niiiiiin mieluusti haluaisin käyttää (toiset äidit taas haluavat pikaisemmin takaisin työelämään ja sallittakoon se heille)

Mutta nyt ei kun kalkulaattori kuumaksi ja räknäämään minne asti ne rahat oikein riittää...

Ap

Vierailija
29/30 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko unohtanut oheisesta listasta jotain olennaista??

asumismenot (laina+vastike)

puhelimet

netti

sähkö

vakuutukset

tv-lupa

sanomalehti (opiskelijahinnalla tilattu, siksi saa tulla jatkossakin)

lapsen vaipat+ruoat (näistä ei ainakaan ikinä tingitä)

bensa (tästä voisi tinkiä mutta laskin nyt jonkinlaisen summan mukaan)

Nämä oli sellaisia säännöllisiä menoja joille osasin laskea hinnan... sitten on se kohta

MUUT MENOT; johon tulee sitten ruoat, kosmetiikka, lääkkeet, lääkärikäynnit vaatteet ym tarvikkeet. Näille menoille en kyllä nyt ainakaan osaa laskea summaa.

Mutta siis jos nyt en ihan kardinaalimokauksia tehnyt laskutoimituksissa, ja jos tuolta listalta ei ole unohtunut jotain todella tärkeää niin tähän kohtaan muut jäisi euroja joko 765 tai 465 (vähemmän jos siippa ei nosta opintolainaansa) ja tällä siis voisin olla kotona siihen kun lapsukainen täyttää 2v. Vuosi lisää tekee jo aika tiukkaa ilman tuota opintolainaa..

Mutta siis mitä mieltä, riittääkö esim tuo n.500-800 näihin muihin menoihin? Jotenkin nyt tuntuu että riittää... mutta ehkä jatkan pohtimista huomenna vähän vähemmän väsyneenä :)

Ap

Vierailija
30/30 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten yksittäinen korvien putkitus tms. saattaa käydä kalliiksi ...

Mä pärjäsin n. 1500 euron nettotuloilla just tohon reiluun 2v ikään asti hyvin (asumiskulut ilman sähköä reilut 600 euroa siitä). Meillä oli lapsivakuutus, josta maksettiin vuosimkaksu vielä äitiyspäivärahoilla ja vaihdettiin sitten pienempiin eriin, jotta loppuhoitovapaasta tuli pieni maksu ja "pääsin" taas töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi