Suositelkaa englanninkielisiä kirjoja sellaiselle, joka
haluaa lukemalla petrata kieltä. Ovatko Stephen Kingin kirjat liian vaikeita englanniksi? Ihan sanakirjan kanssa en jaksaisi alkaa lukemaan.
Kommentit (5)
viihdekirjallisuus (dekkarit, naisten hömppä, jännitys jne) on aika helppolukuista.
Vaikeampaa on paljon erikoissanastoa sisältävät (joku eriktyinen aihepiiri, historiasta tarkasti kertovat) tai sitten wanha kirjallisuus tai kovin kokeileva kirjallisuus.
En muista Kingiä erikseen, mutta ei ainkaan ole jäänyt mieleen mitenkään vaikeana.
Minusta sinun kannattaisi mieluummin tilata/lukea lehtiä kuin romaaneja. Tietysti kannattaa valita jotain, joka motivoi lukemaan, mutta jos yrität kohentaa kieltä, voi olla hyödyllisempää lukea uutistekstiä, jossa on hiukan arkisemmat lauserakenteet ja sanasto, jota arjessa tapaat ja tarvitset enemmän. Lehtivalikoimassahan piisaa ja niitä voit käydä vilkuilemassa vaikka kirjastossa ensin.
Sinänsä Kingin sanasto ei ole vaikeaa ja dekkarit ovat helppolukuisia.
englanniksi; kaksi kärpästä yhdellä iskulla. lasten kirjat taitavat olla liian yksinkertaisia, ehkäpä kokeilen jotakin dekkaria alkuun. Kingiä ajattelin, koska tykkään sen kirjoista kuin hullu puurosta ;)
rakastan itsekin lukemista, mutta ihan omasta kokemuksestani sanoisin, että silti sillä uutistekstillä oppii tehokkaammin sanoja, joita ainakin itse olen tarvinnut paljon enemmän kuin jotain kaunokirjallisuussanastoa. Siis esim. pärjätäkseni yliopiston kielitenteissä, ymmärtääkseni englanninkielisiä ohjelmia ja uutisia.
Mutta jos kerran King on sinun suosikkisi (itse inhoan), niin anna palaa!
Jos osaat kieltä todella huonosti, joku lasten/nuortenkirja voisi olla hyvä. Tai sitten vaikka joku Agatha Christien dekkari?