Mistä tietää, että vauva on "valmis" syömään kiinteitä?
Vauva 4kk eikä neuvolassa ole sanallakaan mainittu kiinteiden maistelun aloittamisesta. Muutenkin tuntuu, että sieltä saa vain ympäripyöreitä vastauksia kaikkeen. Vauva kasvaa ihan hyvin.
Missä iässä olette aloittaneet maistattamisen? Jotenkin 6 kuukauden täysimetys tuntuu riittämättömältä. Vauva heräilee nykyään parhaimmillaan 2 tunnin välein yöllä syömään, vaikka on nukkunut aiemmin 4-6 tuntia putkeen.
Kommentit (7)
Voisitko kokeilla antaa illalla velliä tuttipullosta rintamaidon päälle?
Voit tehdä vellin itsekin, esim. perunaa tai porkkanaa, ja jos sulla riittää omaa maitoa, voit tehdä vellin omaan maitoosi eikä veteen. Kaupasta voit kokeilla em. mutta myös esim. maissivelliä. Jos ei ilmeenny mitään allergisia oireita, niin aloittaisin tuossa iässä vellillä.
4 kk ikäisellehän voi noita kiinteitäkin aloittaa, mutta varovaisesti yksi ainesosa kerrallaan. Näin erityisesti jos suvussa on allergioita.
Ap tunnustaa nyt, että on muutamana iltana antanut iltaimetyksen päälle desin verran velliä, jolloin vauva nukkunut lähes koko yön.
Jo raskauden alussa neuvolasta annetaan pino imetysvihkoja, joissa rummutetaan puolen vuoden täysimetyksen puolesta. Nyt vaan tuntuu siltä ettei pelkkä maito riitä enää. "Suositusikään" on kuitenkin lähes 2kk vielä.
nykyään suositellaan kiinteiden aloitus 4-6kk iässä, eikä juurikaan patisteta siihen täysimetykseen kunnes vauva 6kk. Itseasissa viimeisin tutkimus osoittanut, että lapsen kuuluisi alkaa syömään kiinteitä ennen sitä 6kk ikää, koska jos kiinteät aloittaa liian myöhään altistuu lapsi herkemmin allergioille. Lisäksi menee se vaihe ohi jolloin lapsi helpoiten oppii käsittelemään soseita myös suussansa.
Minusta kannattaa aloittaa kiinteät kun lapsi herää öisin usein syömään tai painoprosentti lähtee laskusuuntaan. Teidän tapauksessa aloittaisin nyt. ALuksi ihan teelusikallisia päivällä ja pikkuhiljaa enemmän. Ja aloitatte bataatilla, perunalla, kukkakaalilla jne. Hedelmä soseet sitten kun tarpeeksi eri kasvissoseita maisteltu. Anteeksi epäselvä kirjoitus ja se, että en lukenut paria ekaa kirjoitusta pitemmälle, mutta kaupungille lähdössä...
t.Neuvolan th
Voidaanko tulla sun asiakkaiksi, kun sulta saa vastauksiakin tähän asiaan? ;)
Uskomatonta mutta totta tämä 4-6 kuukauden suositusikä on eu-direktiivi =)))!!! Ennen eu;hun liittymistä suomessa suositeltiin kiinteiden opettelua 3 kk ikäisenä.
Itse olen ruvennut antamaan kaikille kolmelle lapselleni kiinteitä (velliä) 3 kk ikäisenä kun yö unet ovat vähentyneet. Kun vellin syönti on onnitunut olen aloittanut hedelmäsoseiden syötön Päivällä n. 1/2 purkkia ja illalla loput 1/2 purkkia... Tämä Yhden purkin syöttö on toki vain viitteellinen. Joskus menee päivässä yksi purkki ja toisena vain puolikas.
Meillä lapset terveitä, kasvaneet normi käyrillä ja allergiat pysyneet kaikilta tyystin poissa =)
Samaa ajattelin jatkaa tulevien kaksosten kanssa =D
Se huono puoli tuossa sinun metodissa on se, että lapset tottuu makeaan hedelmäsoseeseen ja toiset ei meinaa sen jälkeen millään suostua syömään tylsiä, mauttomia kasvissoseita. Sen takia suositellaan kasvissoseita ennen hedelmäsoseita. Ja ottaisin heti muutaman ekan kasvissoseen kokeilun jälkeen maistiaisia luumusoseesta jos kakka menee kovalle niin kuin se usein soseiden aloituksen jälkeen menee.
t. se th joka palasi kaupungilta
hän todella kiinnostunut muiden syömisestä ja haluaa harjoitella mm. lusikan viemistä suuhun. Samoin yrittää napata makupaloja muiden lautasilta... :)
Itse olin esikoisen kanssa ajatellut pyrkiä 6kk täysimetyksseen, mutta kun lapsi oli niin selkeästi kiinnostunut syömisestä päädyimme aloittamaan kiinteät aikaisemmin. Vajaan 5kk iässä lapsi alkoi herkeämättä tuijottaa muiden syömistä. Seurasi siis tiukasti katseella kuinka ruokaa matkasi syöjien lautasilta suuhun. Annoimme lusikan käteen, ja lapsi liikutti sitä samassa tahdissa kuin seuraamansa henkilö. Suukin kävi ja kuola valui... Ja kovasti yritti lautasilta napata. Selkeästi toi esiin, että nyt olisi aika saada maistaa noita herkkuja. Ja heti "osasikin" syödä, ei siis sylkenyt ulos tai vastaavaa. Oli kyllä hyvin pieniruokainen n. 1v ikään asti (kunnes siirtyi soseista normaaliin ruokaan), mutta pari lusikallista maisteli aina innolla. Äidinmaito siis pääravinto n. 1v ikään asti.
Muilla lapsilla meillä ei ollut yhtä selviä herkkyyskausia (tai eivät varmaan olleet vielä tulleet), kun kiinteät aloitettiin 6kk iässä. Varsin helpoti heilläkin aloitus sujui, ei siis mitään viikkojen totutteluja, kuten joskus kuulee. Tosin itse en koskaan olettanutkaan, että lapset söisivat soseita suuria määriä (keskimmäinen kyllä söikin), vaan ajattelin kyseessä olevan maistelun ja uusiin makuihin totuttelun.
Kannattaa seurata lasta ja hänen kiinnostustaan. Välillä kiinteitä voidaan joutua aloittamaan ennen lapsen herkkyykautta esim kasvun turvaamiseksi. Mutta jos ei erityistä syytä ole, niin itse uskon, että helpoiten kiinteiden aloitus sujuu lapsen herkkyykautena, silloin ei tarvita mitään pitkiä opetteluja tai totutteluja, kun lapsi on itsekin kiinnostunut.