Vauvan kaulan iho rikki - löytyisikö hoitovinkkejä?
Meidän kolmikuisella on kaulan iho mennyt rikki, hautunut muhkeissa poimuissa ja helteissä. Olen putsannut, pessyt, kuivannut, voidellut, öljynnyt, mutta tuloksetta. Ilmakylpy olisi varmaan paras, mutta eihän tuollainen paikka saa millään ilmaa. Poika pistää kovasti hanttiin muutenkin aina kun nostan hänen leukaansa ja koitan hoitaa kaulaa.
Vauva on jo meidän kolmas, joten ekasta lapsesta ei ole kyse. Mutta koskaan ei ole ollut vastaavaa ongelmaa, kaikki iho-ongelmat on kyllä hoituneet sujuvasti. Nyt ei vaan meinaa tulla mitään, ehkä se on nämä helteet, tiedä häntä. Olisiko jollakulla jotain hyvää keinoa jolla vauvan ihoa voisi vielä koittaa hoitaa?
Kommentit (16)
hautunutta ihoa ja taitaa jotkut laittaa ihan perunajauhojakin... (maizena ja riisijauho mahtavat olla yhtä hienojakoisia).
Pidä mahdollisimaan paljon mahallaan, vaikka sylissä polven päällä. Mitään öljyjä en itse laittaisi, korkeintaan rasvoista jotain Bepanthenia, muuten vain pitää mahd kuivana.
Kannattaa laittaaa perunajauhoa. Kokemuksella voin sanoa, että se auttaa.
Unohdin mainita, että talkkia on jo kokeiltu ihan ekana vaihtoehtona. Perunajauhoja voiskin kokeilla :) Ajattelin ottaa nyt viikonloppuna vielä talkki/jauho-kuurin, katsotaan miten käy. Maanantaina onkin taas neuvola niin voin kysellä sieltäkin.
Kiitos kaikista vinkeistä, turhauttavaa kun ei saa pikkuisen vaivaa hoidettua (vaikka ei tuo häntä tunnukaan onneksi vaivaavan). Kyllähän se iho nyt kuntoon täytyy saada!
t. ap
tenavan rasvatalkkia (saa apteekista, jos ei ole esillä kysy, meidän apteekissa oli piilossa). Siinä on talkin lisäksi sinkkiä ja rasvaa. Oi meillä paljon parempi kuin perustalkki.
Ne auttaa. Mutta älä nyt missään tapauksessa laita vauvan kaulaan mitään öljyjä tai rasvoja! Iho hautuu entisestään, eikä todellakaan pääse paranemaan. Sibicort on 3kk vauvalla ihan liian voimakasta rasvaa!!
Huolehdi että kaulan iho on puhdas ja kuiva. Pesua pelkällä vedellä ja kuivaus painelemalla.
tenavan rasvatalkkia (saa apteekista, jos ei ole esillä kysy, meidän apteekissa oli piilossa). Siinä on talkin lisäksi sinkkiä ja rasvaa. Oi meillä paljon parempi kuin perustalkki.
...auttoi meilläkin! Vauvana kärsi ajoittain tosi pahoista kaulan ihovaivoista, öisin raapi verille ja meni aika kamalan näköseksi lopulta :/ mutta kun ahkeraan käytettiin tenavan rasvatalkkia niin alkoi parantua.
Apteekista saa pienissä pusseissa lampaanvillaa joka auttaa erittäin hyvin hautumiin.
Ne auttaa. Mutta älä nyt missään tapauksessa laita vauvan kaulaan mitään öljyjä tai rasvoja! Iho hautuu entisestään, eikä todellakaan pääse paranemaan. Sibicort on 3kk vauvalla ihan liian voimakasta rasvaa!!
Huolehdi että kaulan iho on puhdas ja kuiva. Pesua pelkällä vedellä ja kuivaus painelemalla.
Olin esikoisen kanssa jo heittää hanskat tiskiin, neuvolasta sain jotain yhtä huonoja ohjeita, ja tietenkin kauhean syyllisyyden että olen huono äiti kun en edes puhtaudesta/kaulan kuivaamisesta pysty huolenhtimaan.
Sibicortia minäkin suosittelisin ja talkkia kun saa ihon terveeksi, siis ennalta ehkäisyyn.
apteekista saatavaa Basibac:ia. Sellasta jauhetta joka samalla desinfioi. Laitoin meidän vauvalle ja auttoi :)
et ainakaan laita rikkinäiselle iholle.
Kyse ei ole mistään ihottumasta vaan hautumista jotka ovat rikkoneet ihon. Mitään kortisonivoiteita ei laiteta jos iho on oikeasti rikki.
Perunajauhot tai talkki on hyviä, huolehdit vaan että poimut on puhtaana. Kuivaat varovasti, ja pidät puhtaana kuolasta, hiestä ja liasta. Bepanthen vois auttaa, mutta muita öljyjä ja voiteita ei. Jos kaula tulehtuu, niin sitten apuja lääkäriltä kun kyseessä on pieni vauva.
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=615&i=ORION+PHARMA_BACIBACT
meillä auttoi jo ensimmäisen käyttö kerran jälkeen eikä toista kertaa ole tullut, meillä oli ongelma märkivät korvantaustat, (johon ei kanssa auttanut mikään!!) muista tarkistaa myös aina ne kun vauva kuolaa ja pulauttelee!!
hautumaan Lansinoh! Itse olen todennut talkin vauvoilla huonoksi hautumissa, meillä ainakin ovat pahentuneet talkin/perunajauhon kanssa ja sinkkivoide on auttanut ankaran puhtaanapidon ja ilmakylpyjen (mahallaan olo) kanssa.
talkki? Tai jos ei talkkia löydy niin perunajauho.