Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävää, kun ihmiset ei tajua, mitä tuhoa tv:n katsominen lapsissa saa aikaan :(

Vierailija
29.07.2010 |

Jokainen lasten kanssa työskentelevä näkee sen. Onhan se niin helppo sysätä jo ennestään vilkas lapsi television tai tietokoneen ääreen, että saa hetken olla itse rauhassa, mutta seuraukset ovat tuhoisat.. :(

Samaa jälkeä tekee television aukiolo aamusta iltaan taustalla. Sieltä pikkutaaperot katsovat voicea tai mtv:tä samalla, kun äiti puuhailee kotihommia ja kuuntelee musiikkia. Ja äidistä on niin hauskaa, kun lapsi jorailee tahdissa ja katsoo vähäpukeisia naisia. Samalla televisiokuva vilkkuu, räiskyy ja musiikki pauhaa.

Tarvitseeko tämän jälkeen vielä ihmetellä, miksi lapsi ei pysy hetekäkään aloillaan?? :(

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkkain heistä, se joka "ei pysy hetkeäkään aloillaan" monien ulkopuolisten mielestä, katsoo televisiota vähiten. Televisiohan voi myös passivoidA. Tämän erittäin liikunnallisen lapsen mielestä television katselu ei ole kovin kiinnostavaa, ei siis rauhoitu television eteen. :)

Vierailija
22/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä katsoo telkkaria 8- ja 5-vuotiaat joka päivä, yleensä minun kanssani. Katsotaan luonto-ohjelmia, kokkausohjelmia, uutisia, keskusteluja, komediaa, ihan laidasta laitaan, paitsi amerikkalaisia ja suomalaisia draamoja ei, koska minä en jaksa niitä.

Tosi hirveästi ovat oppineet televisiosta vaikka mitä, ja lapseni ovat fiksuimpia lapsia, jotka tunnen. Viisivuotiaskin tietää yllättäviä asioita maailmanmenosta, joita varmasti ei tietäisi ilman televisiota. Luetaan toki myös paljon, mutta kyllä liikkuva kuva on opetuksen apuna vailla vertaa.

Sääliksi käy lapset, jotka eivät saa katsoa televisiota tai sitten katsovat vain jotain älyvapaita lastenohjelmia, joista ei opi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaalle!!! Mullakin 5-v tyttö, mutta uutisia on nähnyt vain mummolassa. Tylsää politiikkaa, käsittämättömiä sotia jne lapsen mielestä. Oletko laiska vai tyhmä???

Meillä katsoo telkkaria 8- ja 5-vuotiaat joka päivä, yleensä minun kanssani. Katsotaan luonto-ohjelmia, kokkausohjelmia, uutisia, keskusteluja, komediaa, ihan laidasta laitaan, paitsi amerikkalaisia ja suomalaisia draamoja ei, koska minä en jaksa niitä. Tosi hirveästi ovat oppineet televisiosta vaikka mitä, ja lapseni ovat fiksuimpia lapsia, jotka tunnen. Viisivuotiaskin tietää yllättäviä asioita maailmanmenosta, joita varmasti ei tietäisi ilman televisiota. Luetaan toki myös paljon, mutta kyllä liikkuva kuva on opetuksen apuna vailla vertaa. Sääliksi käy lapset, jotka eivät saa katsoa televisiota tai sitten katsovat vain jotain älyvapaita lastenohjelmia, joista ei opi mitään.

Vierailija
24/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV:n suhteen, meidän lapsi alkoi katsoa pari kertaa viikossa lastenvideoita vasta 2 v 9 kk iässä. Aivotutkimusten perusteella alle 3-vuotiaille ei ole TV:n katselusta mitään hyötyä, vaan pikemminkin haittaa. Miksi siis tarkoituksella saattaisin lapseni aivoja ei-suotavaan tilaan? Nykyään lapsi on 4-vuotias ja katsoo keskimäärin kolme kertaa viikossa n. 45 min kerrallaan jotakin lastenvideota.

Vierailija
25/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lapsena arkena ohjelmia "puoli kuusi" ja "pikku kakkonen" kyllä se n. 1h pläjäys riitti silloin (ei niitä lastenohjelmia edes tullut enempää). Yli tunti tv:n ääressä leikki ikäiselle lapselle on tarpeeksi.

Tietokoneelle ennen teini-ikää ei ole asiaa.

Vierailija
26/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lapsena arkena ohjelmia "puoli kuusi" ja "pikku kakkonen" kyllä se n. 1h pläjäys riitti silloin (ei niitä lastenohjelmia edes tullut enempää). Yli tunti tv:n ääressä leikki ikäiselle lapselle on tarpeeksi.

Tietokoneelle ennen teini-ikää ei ole asiaa.

Onnea vaan valitsemallasi tiellä. Se on aika yksinäinen.

Vierailija
27/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaalle!!! Mullakin 5-v tyttö, mutta uutisia on nähnyt vain mummolassa. Tylsää politiikkaa, käsittämättömiä sotia jne lapsen mielestä. Oletko laiska vai tyhmä???

Meillä katsoo telkkaria 8- ja 5-vuotiaat joka päivä, yleensä minun kanssani. Katsotaan luonto-ohjelmia, kokkausohjelmia, uutisia, keskusteluja, komediaa, ihan laidasta laitaan, paitsi amerikkalaisia ja suomalaisia draamoja ei, koska minä en jaksa niitä. Tosi hirveästi ovat oppineet televisiosta vaikka mitä, ja lapseni ovat fiksuimpia lapsia, jotka tunnen. Viisivuotiaskin tietää yllättäviä asioita maailmanmenosta, joita varmasti ei tietäisi ilman televisiota. Luetaan toki myös paljon, mutta kyllä liikkuva kuva on opetuksen apuna vailla vertaa. Sääliksi käy lapset, jotka eivät saa katsoa televisiota tai sitten katsovat vain jotain älyvapaita lastenohjelmia, joista ei opi mitään.

Kyllä meidän lapset katsovat nimenomaan muita kuin lastenohjelmia paljon mieluummin kuin jotain Pipsa-possuja. Katsoin itsekin lapsena uutiset joka ilta, ja ilmankos olin aina luokkani paras oppilas ja tiedän nykyäänkin maailmanmenosta todella paljon enemmän kuin mm. palstamammat keskimäärin. Toki äitini selitti minulle poliittiset uutiset aivan kuten itsekin selitän lapsilleni, ja isompi tajuaa jo politiikasta aika paljon. Samoin tuo 8-vuotias rakastaa erityisesti englanninkielisiä chat show-ohjelmia kuten Graham Nortonia, joka katsotaan joka viikko. Ei lapset ihan niin tyhmiä ole kuin jotkut näköjään kuvittelevat. Ovat siis kaksikielisiä, joten keskusteluenglanti sujuu isommalta jo niin hyvin, että tajuaa vitsejäkin puheen virrasta.

Vierailija
28/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et viitsi lapsiasi itse huvittaa, opettaa tai kasvattaa, vaan annat ruudun hoidella sen homman.

Kyllä meidän lapset katsovat nimenomaan muita kuin lastenohjelmia paljon mieluummin kuin jotain Pipsa-possuja. Katsoin itsekin lapsena uutiset joka ilta, ja ilmankos olin aina luokkani paras oppilas ja tiedän nykyäänkin maailmanmenosta todella paljon enemmän kuin mm. palstamammat keskimäärin. Toki äitini selitti minulle poliittiset uutiset aivan kuten itsekin selitän lapsilleni, ja isompi tajuaa jo politiikasta aika paljon. Samoin tuo 8-vuotias rakastaa erityisesti englanninkielisiä chat show-ohjelmia kuten Graham Nortonia, joka katsotaan joka viikko. Ei lapset ihan niin tyhmiä ole kuin jotkut näköjään kuvittelevat. Ovat siis kaksikielisiä, joten keskusteluenglanti sujuu isommalta jo niin hyvin, että tajuaa vitsejäkin puheen virrasta.

Vierailija
29/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lasten kanssa työskentelevä näkee sen. Onhan se niin helppo sysätä jo ennestään vilkas lapsi television tai tietokoneen ääreen, että saa hetken olla itse rauhassa, mutta seuraukset ovat tuhoisat.. :(

Samaa jälkeä tekee television aukiolo aamusta iltaan taustalla. Sieltä pikkutaaperot katsovat voicea tai mtv:tä samalla, kun äiti puuhailee kotihommia ja kuuntelee musiikkia. Ja äidistä on niin hauskaa, kun lapsi jorailee tahdissa ja katsoo vähäpukeisia naisia. Samalla televisiokuva vilkkuu, räiskyy ja musiikki pauhaa.

Tarvitseeko tämän jälkeen vielä ihmetellä, miksi lapsi ei pysy hetekäkään aloillaan?? :(

Vittu jos jostakin the voicesta tai mtv:stä pitää jo nipottaa musiikkiahan siinä vain on.

Vierailija
30/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei katsota voicea tai mtv:ta. Koska lapsetn kehitys aikaistuu eikä lapsi sa olla lapsi. en halua että murkkuikä on päällä jo 10-vuotiaalla.

sitten ehkä ´+15v voi katsoa voicea.

piirrettyjä katsovat paljon. ja leikkivät vanhempiensa kanssa.

voi vittu jos teillä saa vain +15 v katsoa voicea mä oon 12 ja mun pikkusisko 9 ja saahaan molemmat katsoa voicea.

Vierailija
31/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotias aivopesty kirjoilla, kun hokee kirjoista opittuja repliikkejä leikeissään :P?

Ei vaan, minäkin olen sitä mieltä, ettei telkkari kuulu pienten lasten päiväohjelmaan. Ja isompienkin vain rajoitetusti.

Aivopesty elokuvilla ! Neljä-viisi vuotiaasta lapsesta huomaa, että on katsonut liikaa elokuvia. Lelut ja leikit ei enään kiinnosta ja jatkuvasti pyytää, että laitetaan elokuva. Vaipuu jatkuvasti omaan maailmaan ja hokee elokuvissa puhuttuja repliikkejä ja eläinten/vihaisten otusten nimiä. Tekee tätä elokuvaa katsellessa ja myös TV:n ollessa kiinni.

Vierailija
32/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin. Onneksi ovat siellä en jaksanut enää kotona sitä rumbaa kun piti jatkuvasti vaihtaa dvd:tä tai kelata nauhoitettuja Late Lammas-pätkiä´tmv. Isompi katseli omasssa huoneessaan, kolmivuotias olkkarin taulutv:tä. Aina ramppasivat vaatimassa että iti laita sitä ja tätä nyt pyörimään.

Nyt ei tarvitse edes yrittää viedä ulos tmv. Riittää kun viedään aamulla päiväkotiin ja iltapäivällä pois. Illalla saatetaan ehkä katsoa Salkkarit yhdessä jos jaksavat olla hereillä.

Vierailija
33/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisaalta paistaa läpi, että vanhemmat eivät välitä, vaikka lapset ovat aivan liikaa nenä ruudussa.

Onneksi me asutaan maaseudulla pienessä kylässä, niin on niin paljon muuta tekemistä, ettei juuri ruutuhommia ehdi harrastella.

Käytännössä lapset kattoo telkkaria korkeintaan viikonloppuaamuisin, että silloin me vanhemmat voidaan loikoilla sängyssä. Mutta tuokaan autuus ei tunteja kestä, aika pian vaativat päästä ulos naapureiden kanssa leikkiin (ja sitä ennen aamupala). Jos lapset sairastavat, niin saavat pelata xboxia ja katsoa piirrettyjä. Mutta silti useimmiten kipeenäkin valitsevat legot tai kirjat.

Meillä on aikaa ja halua olla lasten kanssa, ei ne kauaa enää meitä tarvi;)

Vierailija
34/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin. Onneksi ovat siellä en jaksanut enää kotona sitä rumbaa kun piti jatkuvasti vaihtaa dvd:tä tai kelata nauhoitettuja Late Lammas-pätkiä´tmv. Isompi katseli omasssa huoneessaan, kolmivuotias olkkarin taulutv:tä. Aina ramppasivat vaatimassa että iti laita sitä ja tätä nyt pyörimään.

Nyt ei tarvitse edes yrittää viedä ulos tmv. Riittää kun viedään aamulla päiväkotiin ja iltapäivällä pois. Illalla saatetaan ehkä katsoa Salkkarit yhdessä jos jaksavat olla hereillä.

Varmaan toi oli provo, mutta eiks nuo lapset siis leiki ollenkaan?

Vierailija
35/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisaalta paistaa läpi, että vanhemmat eivät välitä, vaikka lapset ovat aivan liikaa nenä ruudussa.

---------klip------------

Meillä on aikaa ja halua olla lasten kanssa, ei ne kauaa enää meitä tarvi;)

Jep, useinkaan vanhemmat eivät tosiaan välitä. Ja sen näkee lapsista. Ei se välittämättä jättäminen aina ole mitään fyysistä pahaa, mutta mä en tajua miks niiät lapsia tehdään kun ruukkukasvitkin on keksitty. Sekin pysyy tosin hyvin paikallaan ruudun edessä.

Lukekaa vaikka MLL:n mediaohjeistuksia. Varmasti asiantuntevaa tekstiä ja tutkittua tietoa.

Tietysti kaikilla vanhemmilla ei ole rohkeutta myöntää olevansa itsekin koukussa, ja väärässä mielipiteensä kanssa "eihän salkkarit kolmivuotiasta voi mitenkään vahingoittaa"

Sama juttu toisaalta kun raskausajan viinanjuonnissa. Eihän se kaikkia sikiöitä vaurioita, eikä kaikki tupakoijat saa kehukosyöpää. Mutta keskimäärin kehitys häiriintyy.

Meillä ei katota lastenohjelmista kuin kakkoselta tulevia, ja dvd:täkin säästeliäästi. Lasten takia ei voi elää itse aina haluamallaan tavalla.

Neuvoloissa ja julkisesti voisi tosiaan joskus ihan vaan kertoa että jotkut vaan ovat huonoja kasvattajia, ja tekevät väärin. Vittuun se paapominen.

Vierailija
36/55 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat niin erilaisia. Yhdelle TV ei tee sitä eikä tätä, tietysti sisällöstä riippuen ja toinen on jo valmiiksi vilkas ja TV saa kiipeämään seinille.

Myös sisällön osalta voisi olla paikallaan miettiä juuri sen oman lapsen luonne ja tapa reagoida. Toinen näkee painajaisia jo pienestäkin jännityksestä ja vauhdista, toinen taas kestää hurjatkin örkit.

Ehkä määräävä tekijä ei välttämättä ole se televisio, vaan se että viekö se pois aikaa muulta tekemiseltä. Mitä lapsi tekisi enemmän jollei katsoisi telkkaria, tekeekö nyt näitä vaihtoehtoisia asioita ja minkä verran.

Lapsen yksilöllisyys ja lapsen päivä ja elämä kokonaisuutena ovat ne ratkaisevat asiat.

Pahin lienee jos lapsi on ylivilkas ja ehkä aggressiivinenkin jo muutenkin ja sitten vielä yhdessäoleminen ja yhdessä tekeminen korvataan pelkällä telkkarilla ja sisältönä on alusta asti vauhdikkaita ja pelottavia monsteripiirrettyjä.

Paras tilanne tietysti että katsotaan vain valikoiden eikä edes joka päivä eikä yli 45min kerrallaan pienen kanssa ja touhutaan paljon monipuolisesti yhdessä sisällä ja pihalla.

Näiden ääripäiden väliltä llöytyy paljon ihan kelvollisia vaihtoehtoratkaisuja ja tilanteita.

Vierailija
37/55 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on puolitoista vuotias. En katso televisiota ollenkaan hänen ollessa hereillä, ja harvoin muutenkaan. Kuuntelen joskus musiikkia ja silloin lapsi saattaa jorailla. Vilkas on kuitenkin.

Kokeilepa kuukauden ajan sitä voicea ja mtv:tä taustalla. Sen jälkeen sanot, että ennen tämä lapsi oli niin rauhallinen, vaikka nyt tuntuu vilkkaalta.

Vierailija
38/55 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omasta lapsesta huomaan, jos on katsonut liikaa telkkua tai ollut tietsikalla pitkään, on muuten tosi äkäinen ja itkuinen. Naureskelijat ja ilkkujat vois vähän enemmän seurata lastensa "henkistä tilaa". En ole mikään jeesustelija näissä asioissa, mutta omaan kypsyyttä seurata omia lapsia.

Vierailija
39/55 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sitä tv:tä voi laittaa pois päältä kun sitten pitäisi oikeasti olla sen oman lapsen kanssa läsnä! Jutella sille jotain merkityksellistä, ehkä leikkiäkin sen kanssa.

Vierailija
40/55 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on puolitoista vuotias. En katso televisiota ollenkaan hänen ollessa hereillä, ja harvoin muutenkaan. Kuuntelen joskus musiikkia ja silloin lapsi saattaa jorailla. Vilkas on kuitenkin.

Kokeilepa kuukauden ajan sitä voicea ja mtv:tä taustalla. Sen jälkeen sanot, että ennen tämä lapsi oli niin rauhallinen, vaikka nyt tuntuu vilkkaalta.

Kaikki sukulaiset ja tutut sanoo muutenkin että ompa vilkas ja laps on kuin elohopeaa ja ittekki sen huomannu että koko ajan saa perässä juosta, paitsi kotona ei ihan joka sekunti tarvi.