Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedättekö mainoksen, jossa sanotaan "tummille silmänaluKsille"?

Vierailija
29.07.2010 |

Onko muita häirinnyt se tv:stä tuleva Garnierin mainos, jossa mainostetaan siis jotain silmänympärysvoidetta tms. ja sanotaan, että tuote on "tummille silmänALUKSILLE"?

Siis ei kai suomeksi kukaan sano, että silmänalukset? Eikö se ole silmänaluset?!! Alukset tarkoittaa mun mielestä sanan alus monikkoa, eli jotain valtamerilaivan tyyppistä ;) Kuulostaa, että joku ei-suomenkielinen olisi kääntänyt tuon lauseen englannista. En ole varma olenko oikeassa, mutta joka kerta särähtää korvaan, kun tuon kuulee..onko muut huomanneet?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tehdasmyymälä meille annettiin ohjeena ylppäreitä varten! Ehkä asiat ovat muuttuneet sen jälkeen tai opettaja oli vain väärässä :)

Esim. tehtaanmyymälä on kuulemma väärin, se on tehdasmyymälä ja minusta se on epäloogista. Kenkäkaupassa myydään kenkiä, vaatekaupassa vaatteita, kukkakaupassa kukkia ja tehdasmyymälässä...

Minulla on tuossa Kielitoimiston sanakirja auki ja siinä lukee nimenomaan "tehtaanmyymälä".

Vierailija
22/23 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei Kielitoimisto laita sanakirjaansa pelkästään omasta hatusta vedettyjä normeja. Kyllä "silmänaluksia" aivan varmasti joku jossain käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös tunnen ihmisiä, jotka käyttävät Helsingistä slangi-ilmaisua "Shaditsi", mutten silti käyttäisi sitä tekstissä.

Joskus yleisyys ratkaisee, ja kirjatkin on painettu aikanaan. Kieli kuitenkin muuttuu koko ajan.