Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka tulee mukaan -älä osta mitään- kuukauteen

Vierailija
29.07.2010 |

Yksi työkaverini oli 6 kuukautta "ostolakossa".Ja säästi tosi paljon rahaa ja myös aikaa, kun ei tarvinnut huvikseen kierrellä kaupoissa. Ja itse ajattelin, että jos kuukauden nyt ensin pystyisi. Toki siis ruokaa ja välttämättömiä tarvikkeita esim. siteitä, ostettaisiin ja lapselle välttämättömät esim. ulkoiluvaatteet. Mutta muuten ei mitään huulikiiltoja, huiveja, vaatteita, lehtiä, hajuvesiä,pentikin kippoja ns. ylimääräistä, mitä ei oikeasti TARVITSE, mitä ilman pärjää.Tuleeko joku mukaan? Luulen, että aika vaikeaksi voi mennä, kun itse ainakin tykkään kovasti kierrellä kauppoja, katsella kauniita juttuja ja ostaa aina jotain "pientä kivaa".

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei tekis tiukkaa

Vierailija
2/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina älä-osta-mitään-kuukausi noilla kriteereillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päätin etten tuhlaa mihinkään turhaan. En kierrellyt kaupoissa ennen kuin toissapäivänä. Olen palaamassa nyt työelämään ja ostin työhousut ja golfhousut :) Kaupoissa kiertely ei enää nappaa yhtään, se on positiivinen muutos!

Vierailija
4/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ostolakossa 2 vuotta, koska rahaa ei yksinkertaisesti ollut. Sain vain opintotukee, ja kouluhommia oli niin paljon, etten ehtinyt käydä töissä. Tai oikeastaa töitä oli vaikka kuinka hemmetisti, koska kirjoitin gradua ja kävin samaan aikaan tekemässä opetusharjoitteluita amk:ssa. Eli kahteen vuoteen en ostanut itselleni mitään muuta kuin ruokaa ja maksoin vuokran. Ei vaatteita, ei mitään. Joten nyt jätän väliin...

Vierailija
5/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän noin lähes aina. Olen itse asiassa yrittänyt oppia kuluttamaan enemmän, kun jo lapsena minuun on iskostettu syvälle ajatus "mitään ei osteta, mitä ei oikeasti tarvita". Tällä hetkellä olisi rahaa ostella, mutta en ole siitä kauheasti koskaan nauttinut ja nykyisin ei kyllä ole aikaakaan kierrellä kaupoissa. Vaan kyllähän tuota tavaraa on silti vuosien myötä kertynyt, kun mitään käyttökelpoista en myöskään osaa heittää pois... Mitenhän oppisi kuluttamaan enemmän ja rennommin...?

Vierailija
6/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli elän tuollaista elämää suunnilleen aina. Voin kyllä kertoa, että on toisaalta aika vapauttavaa, kun voi vaan kävellä ale-kylttien ohi. Mitä sinne menemään, kun ei ole varaa todellakaan ostaa yhtään mitään? Toisaalta, kaikki hankinnat tulee myös harkittua äärimmäisen tarkasti.

Vierailija
7/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina älä-osta-mitään-kuukausi noilla kriteereillä.

Harvoimpa mitään ylimääräistä ostelen. Nyt olen käynyt kosmetologilla, lasketaanko se turhaksi kun kasvojeni iho oli huonossa kunnossa?

Olen juuri säästänyt rahaa ja suunnittelen ostavani pesukoneen, lasketaanko se turhaksi koska olen pärjännyt ilmankin monia kuukausia?

Noh juu, ei mun oikein erikseen näihin tarvitse ryhtyä, vaatteita ostan jos ostan silloin kun kivoja sattuu löytymään, muutenkin kiertelen vaatekaupoissa kerran kuussa, silloin kun on pari kymppiä ylimääräistä, ostan lapselle vähän t-paitaa tai syksyksi jotain tai itselle toppia, nyt on etsinnässä joku kiva pitkähihainen ja vähän juhlavampi paita, joka saa olla lyhyempi hihainenkin.

Vierailija
8/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesällä en, silloin ostelen vähän turhuutta, jos siltä tuntuu.

Vierailija
9/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaisen kulutuksen kasvu saattaa repäistä meidät irti lamasta. Tosin jos nyt säästätte, niin varmaankin tuhlaatte sen rahan sitten myöhemmin vai kuinka? Nousukauden alussa palkankorotukset olisivat jopa hyväksi, jotta saadaan nousu lähtemään käyntiin.

Enemmin pitäisi pitää "Tuhlaan koko kuukauden palkkani" -viikon. :)

Vierailija
10/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ostanut yhtäkään pentikin kippoa. Enkä muutakaan koristerihkamaa. Kaikki tavarat on käytössä, ja uusia ostetaan vain kun vanhat ovat menneet rikki. Sama pätee myös vaatteisiin - täällä ei muodin tuulet ihmistä heiluttele. Järkevää ja edullista elämää.

Vierailija
11/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs ostat, kun ei ole mitään, mistä ottaa? Elämiseen menee kaikki.

Sitä paitsi, mun mielestä ympäristön hyvinvointi on hiukan isompi asia kuin Suomen talous.

Vierailija
12/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan paljon jää käteen.

Vierailija
13/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Mä olen viime vuodet ostellut ihan kaikenlaista turhaa. Jotenkin kun köyhän lapsuuden, opiskelujen ja äitiysloman jälkeen meni töihin ja alkoi saamaan palkkaa, niin "sekosin" ja ostelin vaan kaikenlaista, kun varaa oli. Ei siis mitään isoja juttuja, mutta tosiaan, niitä Pentikin kippoja, henkkamaukan toppeja ja huulikiiltoja on ihan liikaa, niin ja vaatteita..

No nyt on tauko, opettelen uuden elämäntavan. Ostelen vain tarpeellista ja ehkä käytän rahani palveluihin, kampaajalle, hierontaan yms. Ja silmäleikkaukseen olisi haave päästä. Joten jos olen ostelematta monta kuukautta, saan varmaan rahoja kasaan sitä varten.

Vierailija
14/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin mukaan, ellen jo olisi mukana :D olen ollut tässä jo viimevuodet kiinnostunut ns. "vapaaehtoisesta köyhäilystä" eli siis en juuri ostele mitään turhia.. no en nyt ihan ehdoton ole, silloin tällöin hemmottelen itseäni ja lapsia jollain kivalla, vaikka ei nyt ihan tuikitarpeellista olisi.. mutta pääsääntöisesti en ostele oikeastaan mitään.

Kauppoja tykkään edelleen kierrellä, varsinkin kaikkia sisustus- ja lahjatavaraputiikkeja :) Olen kuitenkin jo harjaantunut niin hyväksi siinä, että pelkkä katseleminen riittää, ei tee edes tiukkaa olla ostamatta, nautin vaan kauniista esineistä siellä kaupassa.

Mietin aina että ei se ihana tavara siellä putiikissa näytä sitten kotona kuitenkaan yleensä yhtään miltään, tai en löydä sille paikkaa ja se lojuu jossain kaapissa tai epämääräisesti seilaa pöydältä toiselle, ja että muutenkin on jo koti täynnä tavaraa josta yritän koko ajan päästä eroon, joten lisää en halua. Lisäksi ynnäilen aina päässäni että paljonko säästän, kun en osta tuota ja tuota ja tuota :)

Kiitos kommenteista. Mä olen viime vuodet ostellut ihan kaikenlaista turhaa. Jotenkin kun köyhän lapsuuden, opiskelujen ja äitiysloman jälkeen meni töihin ja alkoi saamaan palkkaa, niin "sekosin" ja ostelin vaan kaikenlaista, kun varaa oli. Ei siis mitään isoja juttuja, mutta tosiaan, niitä Pentikin kippoja, henkkamaukan toppeja ja huulikiiltoja on ihan liikaa, niin ja vaatteita..

No nyt on tauko, opettelen uuden elämäntavan. Ostelen vain tarpeellista ja ehkä käytän rahani palveluihin, kampaajalle, hierontaan yms. Ja silmäleikkaukseen olisi haave päästä. Joten jos olen ostelematta monta kuukautta, saan varmaan rahoja kasaan sitä varten.

Vierailija
15/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jo tavallaan olen mukana. Mietin hyvin tarkkaan, mitä ostan.

Kansantalouden pitää pyöriä, mutta jos haluaa, että siitä täällä hyödytään, niin pitää kuluttaa palveluihin. Tässä ketjussa kosmetologilla käynyt työllisti kosmetologin. Ylimääräinen tavara tulee yleensä kaukoidästä ja ajatuu vain nurkkiin pölyyntymään.

Vierailija
16/16 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta odottakaas niin käyn kaupassa ensin.

En yleensäkään osta kaikenlaista tarpeetonta. Olen vanhaa tietokonettanikin itse kierrättänyt vaikka siinä ei kaikki ohjelmatkaan enää toimi ja muisti ei riitä. Rahaa uuden ostoon olisi kyllä helposti mutta enpä ole viitsinyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän