Mitä tehdä kun lapset suuttuu kun pitäis siivota
mutta kun yrittää ottaa mukaan siivoukseen niin ei sekään kelpaa :( Mutta pakko sitä siivoamista vaan on tehdä. Ja aina lapset kiusaa toisiaan tai esikko kiukuttelee, kun ei haluais odottaa.
Kommentit (12)
että lapset vaatii koko ajan sinun seuraasi niin, että suuttuvat, jos aiot siivota, eivätkä myöskään suostu siivoamaan kanssasi - jolloin olisivat siis edelleen äidin kanssa?
Miten ihmeessä olet päästänyt tilanteen tuohon pisteeseen? Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Jos esikoinen on enemmän kuin yksi, niin sitten annat sen aluksi huutaa sen ajan kun siivoat ja pian oppii, että äiti siivoaa joka tapauksessa. Sitten opetat ettei saa huutaa sillä aikaa kun äiti siivoaa. Jos esikoinen on alle vuoden, niin sitten kannat sitä kainalossa samalla kun siivoat.
Yksinkertaista.
ja hän alkaa aina kiusata pikkusiskoa kun siivoan. Tai juoksee mun perässä huutaen "mitä varten sun pitää siivota! kauanko kestää! kauanko kestää!" Pikkusisko4v saattaa auttaa mukana, mutta esikoispoika alkaa heti tehdä tihutöitä.
Mitä tehdä kun lapset suuttuu kun pitäis siivota mutta kun yrittää ottaa mukaan siivoukseen niin ei sekään kelpaa :( Mutta pakko sitä siivoamista vaan on tehdä. Ja aina lapset kiusaa toisiaan tai esikko kiukuttelee, kun ei haluais odottaa.
Kuulostaa vähän oudolta. Oletko selittänyt lapsillesi, että siivoaminen ei ole vapaaehtoista, vaan kuuluu arkeen / kaikille perheenjäsenille?
Kuulostaa siltä, että lapsesi päättävät asioista, jotka ei heille kuulu.
kerrot miksi pitää siivota - siistissä kodissa viihtyy paremmin, on mukavampi leikkiä, kun ei hiekat ja leivänpalat ole lattioilla. jos on pitkään siivoamatta, niin koti saattaa näyttää kaatopaikalta, ja kuka sellaisessa haluaa asua ;) lika ja pöly kerääntyy, sairastamiset saattaa lisääntyä (?).
Kerrot, että siivoamiseen menee kaksi kertaa kauemmin, jos lapset roikkuvat lahkeissa. jos annatte äidin nyt siivota, niin pelataan yhdessä vaikka jotain sitten tms.
meillä 5 ja 7v tytöt tykkää pyyhkiä pölyjä. tänään toinen imuroi mattoja ja toinen rullasi ne mattojen ulosvientiä+pesua varten. (meillä myös raha houkuttaa tekemään jotain hommia, eilen toinen tiskasi, toinen keräsi marjoja pihalla)
hän ei jotenkin tunnu tajuavan sitä etten siivoa vain hänen kiusakseen. Kun selitän, hän vastaa jotenkin ihan tyhjällä katseella "joo, ymmärrän" ja seuraavassa minuutissa sama meno päälle taas.
Tai jos lupaan jotain, hän ei tajua ettei sitä toteuteta kuin siivoamisen jälkeen. Hän haluaa heti. Ja sitten hän alkaa kantaa vaikka niitä lautapelejä eteeni uusia ja uusia, ihan kuin se jotenkin auttaisi minua siivoamaan nopeammin.
Ja joskus huudan, joskus selitän rauhallisesti, mutta hän ei vain tajua jotenkin kuin sen, mitä hän ITSE haluaa. Eli äidin 100%
mutta hän ei auta... yrittää huijata siskoa tekemään jotta saisi itse rahat.
Vaikea antaa neuvoja. Meillä kun alan siivoaman niin kaikki lapset katoaa maan rakoon, yksivuotiaskin :D
Ja sitten kun olen huhkinut itseni henkihieveriin ja istun juomaan kupin kahvia, ne kyllä taas tulevat esiin ja alkavat yhteen ääneen mankumaan palveluksia.
niin onko oikeasti jotain vikaa? Onko testattu, että ymmärtää puhetta, ettei ole pahoja keskittymishäiriöitä. Kuulostaa siltä, että hankaluuksia luvassa eskarissa jo, viimeistään koulussa jos ei opi.
ns. läpi meni ja sellaisia tehtäviä lapsi mielellään tekeekin, varsinkin kun hän on tavallaan homman keskipisteessä. Mutta arki on se mikä takkuaa, varsinkin kotona.
Luulen että pk:ssa hän katsoo mitä muut tekee ja menee perässä, on aika ujokin siellä ja takertuu hoitajiin. Kotona haluaisi pomottaa ja saada huomiota non stop. Niin ja hoidossa kaikkeen ns. hajamielisyyteen tulee aina kuittaus "pojat on poikia." Nuorempi sisko taas on tosi kiltti, mutta tietty yltyy veljen mukaan usein riehumaankin.
lapset siis odottavat kun aikuiset siivoavat? Ja kiukuttelevat kun aikuisten täytyy siivota? Eivät halua siivota mukana?
Kas kun siivoaminen on asia, joka pitää hoitaa. Se lasten olisi hyvä oppia jo ihan pienenä. Ja lapset olisi hyvä opettaa siivoamaan, oli se heistä kivaa tai ei.
Eli lapset mukaan siivoamaan ja turha curlaus pois!
Oletko kuullut positiivisesta palautteesta, kiitoksesta ja viikkorahasta?