Perinnöstä - kuka oikeassa?
Miehellä on ulosotossa noin 20 000 e, mitä maksaa, jos sattuu olemaan tuloja. Nyt mies peri isoisältään saman verran. Miehen äiti muistutti, että se menee voudille kaikki. Jos mies kieltäytyy siitä, antaa rahan suoraa meidän lapsille (2 kpl), menee perintövero, mutta vouti ei saa euroakaan.
Nyt minun siskon mies väittää, että me ei saada sitä rahaa kuitenkaan, vaan se menee lasten sulkutilille ja siitä täytyy tehdä jonnekin joka vuosi selvitys, mitä ostettu ja tehty. Ei saa vaihtaa autoa, ei saa matkustaa, ei saa tehdä mitään. Kun lapset on 18v, ne saa rahat.
Koska lapset on vasta 3v ja 4v niin eikö se raha tule käytännössä minulle. Olen lasten huoltaja ja silloin lasten omaisuus on minun. Jos meillä ei ole tilillä kuin 10 e ja laskut täytyy maksaa, niin onhan se lasten raha meidän rahaa.
Kommentit (62)
Jos ulosotossa oleva saa perintöä, on vuodilla oikeus ottaa perintö haltuun.
Aivan, ulosotossa oleva saa perintöä vasta ryhtyessään siihen - jos perillinen luopuu osastaan ryhtymättä perintöön lainkaan, ei voutikaan voi asialle mitään.
Tuossa on vähän kaikki väärin. :)
Ei vouti voi mitään sille jos perijä ei ryhdy perintöön, tämä on todettu jo aiemmin ja tälläisessä tilanteessa olen itsekin ollut pesän osakkaana. Ulosottomies voi vaikuttaa ainoastaan perintöön, joka on jo velallisen nimissä, ei ennen sitä.
Perinnönjättäjäkään ei voi jättää perillisiä ilman lakiosaa, eli et voi testamentata koko perintöäsi lapsenlapsillesi jättämättä lapsille heille kuuluvaa lakiosaa.
Perinnöstä kieltäytyminen ei ole oman tilanteensa huonontamista vaan sen parantumisesta kieltäytymistä - ei velallisen tilanne muutu mihinkään vaikka perinnöstä kieltäytyykin.