Miten olette puhuneet lapselle sopimattomasta koskettelusta? (ov)
Eli siis vaikka muuten olen kohtuullisen kekseliäs selittämään lapselle kaikenlaisia asioita, niin tässä en tunnu löytäväni oikeita sanoja. Lapseni on 6 v ja hyvin herkkä tyttö, joten minun pitäisi löytää joku sopiva tapa kertoa siitä ilman että hän alkaa pelkäämään kaikkea. Siis että jos joku koskettelee hänen alapäätään tai pyytää sitä tekemään itselleen niin se ei ole sopivaa ja siitä pitää kertoa äidille.
Varmaan heräsin jopa ehkä liian myöhään tähän asiaan kun luin lehdestä artikkelin lapsesta joka ei ymmärtänyt asiasta kertoa äidilleen kuin vasta 10 vuotiaana ja seksuaalinen hyväksikäyttö oli alkanut jo viisivuotiaana :-(
Missä iässä olette alkaneet asiasta lasta valistaa ja millä tavalla olette siitä puhuneet? Olen kaikista neuvoista / kokemuksista kiitollinen.
Kommentit (12)
joihin ei saa toiset koskea ilman lupaa, tai muuten kuin pesulla.
Ja sitten kertonut että alapäähän ei saa koskea muuta ku silloin kun sitä äiti tai isä pesee. Kukaan muu aikuinen ei sinne saa koskea. Ja jos niin tekee niin pitää heti kertoa äidille että niin on tapahtunut niin äiti käy sanomassa että niin ei saa tehdä!
EIkä saa suukotella muut kuin äiti ja isi poskille. Sitten isona sitten saa lapsi itse päättää ketkä suukottaa häntä.
Varmaan heräsin jopa ehkä liian myöhään tähän asiaan kun luin lehdestä artikkelin lapsesta joka ei ymmärtänyt asiasta kertoa äidilleen kuin vasta 10 vuotiaana ja seksuaalinen hyväksikäyttö oli alkanut jo viisivuotiaana :-(
Kerran myös luin nyt jo aikuisista naisista, jotka eivät lapsena uskaltaneet kertoa hyväksikäytöstä vanhemmilleen, etteivät pahoittaisi heidän mieltään. Tosi järkyttävää. :(
Minä en ole suoranaisesti puhunut seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Olen kyllä sanonut ettei kenenkään vieraan mukaan saa lähteä vaikka he lupaisivat mitä, ja että on myös tuhmia aikuisia jotka haluavat satuttaa lapsia.
Ikävä kyllä hyväksikäyttäjä on kuitenkin yleensä tuttu. Tutuista onkin jo paljon vaikeampi "varoitella", koska tietenkään ei halua pelotella lasta turhaan. Olen kyllä korostanut lapsille, ettei ole mitään sellaista asiaa, josta ei voisi kertoa äidille. Ja jos jokin, mikä tahansa asia painaa mieltä, siitä pitäisikin kertoa.
joskus sanonut lapsille, että pimppiin ym. saa koskea vain äiti tai isi silloin kun pestään, tai tarvittaessa lääkäri.
Olen myös sanonut, että pimppi ja pippeli ovat jokaisen omia paikkoja, joihin muut eivät saa koskea eikä niitä esitellä kenellekään.
Pitää kertoa kaikista vieraista (ja tutuistakin) sedistä ja tädeistä, jotka koskee sua pimppiin tai pippeliin, tai tekee ihan mitä tahansa muuta mikä ei tunnu hyvältä. Ei saa ikinä lähteä kenenkään vieraan kotiin tai autoon tai metsään, vaikka sillä olisi siellä ihania koiranpentuja (tällaista houkutuskeinoa olen kuullut käytettävän). Ja jos joku tekee tai näyttää jotain kummallista tai pelottavaa, pitää heti kertoa äidille tai isälle, siitä ei olla koskaan vihaisia.
...karseeta, mutta onneksi lapsella ja äidillään oli voimia tulla esiin varoituksen sanaksi. Enää tuollaisia tällä vuosituhannella ei lakaista maton alle...
Omalle 2,5 pojalleni olen opettanut, että pipu on oma ja hieno sekä tärkeä, eikä siihen saa koskea toiset ilman lapsen lupaa. Vessaressuavut on puhuttu erikseen. Suihkussakin kehotan poikaa pesemään itse pippelinsä. Ja siitä olen tarkka
ettei pipusilteen liikuta turhasti edes kotona.
Ja koitan aina painottaa että äidille ja isille saa kertoa kaikki asiat...
Vaikeaa tuo on, samalla varoittaa ja kuitenkin välttää tekemästä pippelistä mitenkään kummajaista...
ei sisko, veli, kaveri eikä kukaan muu. Lapset eivät ole oikeastaan olleet niin paljon ilman vanhempia, että kovin paljon tilaisuuksia olisi ollut kamaluuksille. Eivät ole ennenkuin 8-9v alkaneet esim. kulkea kodin ympäristössä.
Ja silloin sanottiin, ettei pimppaa tai pippeliä saa näyttää vieraille (edes namia tai rahaa vastaan) eikä saa katsella toisten pippeleitä rahaa/namia vastaan.
Meillä kun on rahalle perso 10v, olevinaan kovis, mutta hyvin naivi.
jutussa se hyväksikäyttäjä oli joku sukulainen tai muuten hyvin tuttu (en muista kumpi), ja yleensähän näin onkin. Sen isoisän, sedän, tädin, serkun (josta ette itsekään ikinä uskoisi mitään pahaa) on paljon helpompi saada lapsi manipuloitua olemaan hiljaa, uskomaan, että se koskettelu on hänen parhaakseen tai hänen vikansa, ja että vanhemmat suuttuu jos niille kertoo, kuin jonkun puskissa piileskelevän vieraan namusedän.
tuollainen hyväksikäyttö herättää lapsessa niin suurta häpeää omaa itseä kohtaan, että sitä on paljon vaikeampi kertoa kuin se, että joku koulukaveri olisi vaikka lyönyt. Siksi sen huomaa yleensä vasta lapsen käytöksestä.
kertonut, että on yksityisalueita, joihin saa itse koskea omassa rauhassa, mutta niitä ei näytellä muille, eikä muut saa niihin koskea kuin äiti/isi tai jos mennään lääkärille, jos tarvetta.
Tuntuu menneen hyvin perille, vaikken ole asiasta numeroa tehnytkään.
olen siinä rasvaa laittaessa sanonut,että "muistathan,että kukaan,kukaan muu kuin äiti tai lääkäri ei saa koskea tai katsoa sinun pimppaasi. se on jokaisen ihmisen oma asia,ja muilla ei ole lupaa siihen koskea,tai katsoa....." ikäänkuin tuon rasvauksen varjolla,olen päässyt kertomaan asian.
kertonut, että on yksityisalueita, joihin saa itse koskea omassa rauhassa, mutta niitä ei näytellä muille, eikä muut saa niihin koskea kuin äiti/isi tai jos mennään lääkärille, jos tarvetta.
Tuntuu menneen hyvin perille, vaikken ole asiasta numeroa tehnytkään.
jota ei saa muille näyttää?
olen omalle kolmivuotiaalleni sanonut, että kukaan ei saa tehdä mitään sellaista mikä tuntuu pahalle. En siis ole sen kummemmin vielä eritellyt, mutta kertonut, että äidille tai isälle saa ja täytyy kertoa jos joku tekee jotain sellaista mikä tuntuu kurjalta, ikävältä tai tulee paha mieli jonkun tekemisistä. Ikätasoisesti sitten myöhemmin tarkennetaan. Niin ja ollaan jo teroitettu sitä, että kenenkään vieraan mukaan ei saa lähteä.