Onko työttömyys aina työttömän oma syy? Mitä tehdä jos kukaan ei palkkaa?
Kommentit (22)
jos paikkakunnalta häviää kokonainen tehdas ja alihankkijat päälle, niin siinä on vaikeeta saada uutta paikkaa, jos koko kylä työttömänä.
Itse ratkoin asian lähtemällä muualle työnhakuun ja se kannatti.
Vaikka näin kaiketi annetaankin ymmärtää.
Täällä palstalla usein kirjoitellaan että työttömyys on oma valinta, aina saa töitä jos vain tahtoo tehdä. Tämä ei tosiaankaan pidä paikkaansa. Varsinkin yli 50-vuotiaiden on vaikea työllistyä, vaikka olisi kuinka työhalukas ja motivoitunut.
paikkakunnan vaihtaminen voi olla hankalaa. Meillä on nyt kumpikin töissä, mutta oma työ voi loppua vuoden sisään. Miehellä on työperäinen sairaus ja hänellä on työnantaja räätälöinyt työn sopivaksi. Se on ihan varma, että kukaan ei häntä enää palkkaa.
Minun vaihtoehdot on siis jäädä tänne pikkupaikkakunnalle silloin tällöin työmarkkinatuella työllistyväksi tai muuttaa monen sadan kilometrin päähän, lähempää ei minun alan töitä löydy. Minullakin on rasitteena asstma, joka estää aika monta alaa.
Btw, minu aina naurattaa ilmaisu "aina tekevä töitä löytää" - löytää, juu, mutta palkanmaksajaa ei sitten usein löydykään!
Aika vahvasti uskon siihen, että jokaiselle on jossain töitä, jos töitä todella paljon haluaa. Mutta sen löytäminen on tosiaan aika vaikeaa usein ja toisten pitää joustaa aivan saatanasti muista asioista saadakseen sen työn.
mutta jos käy niin, että esim. tehdas lopetetaan, on vaan pakko alkaa miettiä niitä muita vaihtoehtoja kuten paikkakunnalta muuttoa, vaikkei se tietenkään helppoa ole lähteä kodistaan ja sosiaalisten verkkojen luota. Vaihtoehtoina voisi olla esimerkiksi oman yrityksen perustaminen, uudelleen kouluttautuminen (esim. hoitoalalle), jatkokoulutuksen hankkiminen tms. Itse voisin tehdä vaikka siivoustyötä (ja olen tehnytkin) jos muuta ei löytyisi.
työttömyys tuskin olis kovin suuri ongelma. Aina vois lähteä töiden perässä ihan mihin vaan. Mutta kun asuu pikkukylässämiehen ja kolmen lapsen kanssa, niin vaihtoehdot melko vähissä. Miehellä vakituinen työ täällä, joten työnhakusäde kutistuu huomattavasti. Kolmen lapsen hoitomaksut on sen verran korkeat kuitenkin (2 päivähoitoon, 1 iltikseen), että ihan mitä vaan hanttihommia ei oikeasti kannata edes hakea, koska rahaa jäisi käteen hoitomaksujen jälkeen VÄHEMMÄN kuin nyt.
Et koita nyt täs sit...
löyttää, mutta eri asia maksetaanko siitä niin paljon, että kannattaa lähteä töihin. Kun ottaa huomioon tosiaan työmatkat, päivähoitomaksut, mahdolliset kohoavat asumiskustannukset, sosiaalisten suhteiden menettäminen (jos muutto johonkin). Eli ei se aina ole niin helppoa.
Jos kukaan ei palkkaa nykyisin voi ryhtyä opiskelemaan. Se ei ole ihan hukkaanheitettyä hommaa kuitenkaan.
työttömyys tuskin olis kovin suuri ongelma. Aina vois lähteä töiden perässä ihan mihin vaan. Mutta kun asuu pikkukylässämiehen ja kolmen lapsen kanssa, niin vaihtoehdot melko vähissä. Miehellä vakituinen työ täällä, joten työnhakusäde kutistuu huomattavasti. Kolmen lapsen hoitomaksut on sen verran korkeat kuitenkin (2 päivähoitoon, 1 iltikseen), että ihan mitä vaan hanttihommia ei oikeasti kannata edes hakea, koska rahaa jäisi käteen hoitomaksujen jälkeen VÄHEMMÄN kuin nyt. Et koita nyt täs sit...
No sitten hoidat lapsia kotona 'hyvällä omallatunnolla' etkä sano olevasi työtön vaan kotiäiti :) Ja otat vaikka yhden hoitolapsen vielä niin saat vähän lisätienestiä.
Olen 57v ja en työllisty vaikka ammattitaitoa riittää 37v ajalta mitäs siihen sanotte
Minä opiskelen ja toivon, että uusi tutkinto auttaisi työllistymään.
Harva asia elämässä on pelkästään yhden tekijän tai osasen syytä. Puhumattakaan, että ihminen kykenisi syy-seuraussuhteita jälkikäteen objektiivisesti erittelemään.
Minä muutin aiemmin työn perässä eroon perheestäni (puolisolle ei löytynyt uudelta paikkakunnalta töitä). Se päättyi sitten siihen, että vieraalla paikkakunnalla yksin ollessa alkoi pää hajota.
Jos on yli 30v rakentanut koti ympäristöään nii lähde siitä sitten työ perässä toisellepuolelle suomea, ja hups huomaat kohta että olet taas työttömänä, kun jokapaikassa vähennetään ja ulkoistetaan, kyllä siinä silloin alkaa vitu tus käyrä nousemaan uskokaa vaan. Parempi olis varmaan että tulis oikeesti maailmanloppu nii ei tarttis kärsiä enää tästä paskaa maailmasta.
On sellaisia töitä olemassa, joihin huolitaan lähes kuka tahansa. Niissä vain on usein provisiopalkka.
Maailmanloppu ratkaisee nämä ongelmat kertaheitolla.
Jos katsotaan, että joku on vaikka rötvännyt kotona 30 vuotiaaksi ja sitten ei huolita mihinkään töihin, niin kyllä se varmaan ihan oma vika on.
Zinkkumies
puolen firman kera, joten en koe olleeni sen oma syy. 4kk jälkeen olen menossa uuteen duuniin.