Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa! Naapurin mies pahoinpitelee vaimoa. Mitä tehdä?

Vierailija
26.07.2010 |

Hei!

Naapurissamme asuu nuori pariskunta, jolla on 10kk ikäinen lapsi. Mies on muslimi (jostain arabimaasta), nainen suomalainen. Kuulin äsken ulkoa huutoa ja menin katsomaan, niin nainen yöpaidassaan vauva sylissä itkien tuli pihalle ja kysyi voiko tulla vähäksi aikaa meille. Mies oli heittänyt kaukosäätimellä häntä ohimoon, koska hän oli pyytänyt vaihtamaan kanavaa.

No, minä olisin mielelläni soittanut poliisille mutta hän ei halunnut. On kuulema tehnyt sen kerran aikaisemmin, eikä siitä ole mitään hyötyä.

Mies kuulema lyö usein, "pimahtaa" yhtäkkiä, kuten nainen sanoo. Minä yritin puhua järkeä ja sanoa, ettei menisi enää kotiin vaan lähtisi koko suhteesta, sillä jos mies lyö kerran, se lyö myös useamman kerran. Ja hänen tulisi ajatella lastaan.

Mies lähti just autolla jonnekin kaverilleen (tekee kuulema näin riidan jälkeen) ja nainen meni vauvan kanssa kotiin.

Mitä tekisitte tilanteessani? Miten voin parhaiten auttaa naista ja lasta?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään kulttuuri ei oikeuta väkivaltaan. Kulttuuriset valtarakenteet voivat selittää väkivaltaa, mutta niihin voi puuttua ja niitä pitää muuttaa.

Olen muuten asunut muslimimaassa (ei tosin ollut arabimaa). Muistan tilanteen, jossa kävi ilmi, että eräässä perheessä oli väkivaltaa, ja koko suku puuttui äärimmäisen ärhäkästi tilanteeseen ja suojeli perheen naista. Mietin, että Suomessa vastaavassa tilanteessa häpeä vaientaisi kaikki osapuolet.

Sanomattakin selvää, että naisen pitää hakea ja saada apua. Jos mies on uskova muslimi, niin muslimiseurakunnista osalla on kai jonkinlaista perheneuvontaa, joka mahdollisesti toimii vähän samalla tavalla, kun yllä kertomani esimerkki. Minun käsittääkseni uskova muslimi ei oikeasti hyväksy perheväkivaltaa, mikä ei tietenkään estä sitä kuitenkin tosi elämässä tapahtumasta. Aytetta vaikeampaa on näiden ei-uskovien muslimitaustaisten kanssa, jotka selittävät kaikkia vääriä toimiaan kulttuurillaan.

Vierailija
22/35 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläkin väkivaltaisemmaksi, jos tietää, että joku on tehnyt ilmoituksen? Siis tarkoitan sitä, että entäs jos se hakkaa vaimonsa pahemmin, kun kuulee, että nainen on juorunnut pahoinpitelyistä?

Ja ei niiden tarvitse laskea yhteen kuin 1+1 ja tietävät, että minä sen ilmoituksen olen tehnyt.

Minä en omasta puolestani pelkää, lähinnä sen naisen takia. Kun se minulle sanoi monta kertaa "lupaathan, ettet soita poliisille?" jne. Olisko mies sanonut jotain, että näin tapahtuu, jos soitat, tms.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksitstään mikään muslmiseurakutna ei voi olla se apu, vaan se mahdollisesti voi olla yksi lisätaho viranomaisten ja turvakodin rinnalla.

Vierailija
24/35 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi säälittää minua tosiaan eniten. Sanoin sille naiselle monta kertaa, että ajattele nyt tulevaisuutta, ei se lyöminen lopu ja kohta vauva on sen verran iso, että ihan oikeasti tajuaa, mitä perheessä tapahtuu. Hän vain selitti rakastavansa miestä kaikesta huolimatta.

No, soitan kuitenkin huomenna lastensuojeluviranomaisille, sen olen päättänyt. Tuossakin tapauksessa se kaukosäädin olisi voinut osua lapseen.

ap

Vierailija
25/35 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja kärsii myös tuollaisista tilanteista erityisen paljon! Muslimit eivät "pimahtele", se ei kuulu uskontoon vaikka monesti niin virheellisesti luullaankin. Muslimin kuuluisi rakastaa rauhaa. Mutta kun puhut kerran taloyhtiöstä, silloin siellä on muitakin naapureita kuin sinä, joten voit tehjdä ilmoituksen nimettömänä (tai vaatia sossuja ettei sinua saa mainita), ja jos se helpottaa oloasi, voit esittää tuolle naiselle ettei sinulla ole hajuakaan siitä kuka ilmoituksen on tehnyt. Saattaa sekin hieman herätellä kun huomaa että riitely ehkä kuuluukin muuallekin naapureihin ja asiaan puututaan. Kiitos rohkeudestasi, teet oikein kun huomenna soitat sossuun!

Vierailija
26/35 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mies muslimi. Nainen sanoikin, että riidat johtuvat kulttuurieroista.

ap

niin tärkeä tuo uskontoasia tässä jutussa olevan. Voihan mies olla vaikka uskonnoton, eivät kaikki ulkomaalaiset ole uskovaisia. Kulttuurierot ovat muutakinkuin uskontoasioita.

Jos lyövä mies olisi ollut suomalainen, niinoliwitko aloittanmut jutun kuvailemalla, että mies suomalainen, luterilainen...

Vierailija
28/35 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mies muslimi. Nainen sanoikin, että riidat johtuvat kulttuurieroista.

ap

niin tärkeä tuo uskontoasia tässä jutussa olevan. Voihan mies olla vaikka uskonnoton, eivät kaikki ulkomaalaiset ole uskovaisia. Kulttuurierot ovat muutakinkuin uskontoasioita.

Jos lyövä mies olisi ollut suomalainen, niinoliwitko aloittanmut jutun kuvailemalla, että mies suomalainen, luterilainen...

Olisi pitänyt kirjoittaa mies on arabimaasta. Muutenhan sillä ei olisi ollut mitään merkitystä, vaan kun nainen sanoi tuossa jutellessaan, että riidat johtuvat kulttuurieroista. Itse asiassa en edes tiedä, onko mies uskova muslimi, sanoin sen vain, koska nainen tosiaan perusteli miehen pimahtamista ulkomaalais-/uskonto-/kulttuuritaustalla ja sillä, että siellä mies on perheen pomo.

Minulla ei ole mitään muslimeja vastaan...

ap

Vierailija
29/35 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP joko soitit ja mitä sanoivat? Palstoilla nyt ls-asiat näköjään pinnalla...

Vierailija
30/35 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhelinaika vain klo 9-10 aamuisin :-(

Soitan sitten varmaan huomenna. Ajattelin kohta käydä naapurin ovella pistäytymässä ja kysymässä kuulumisia.

ap

Vierailija
31/35 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta älä hämäänny jos siellä on kaikki taas aurinkoista ja hyvää. Monesti nämä jutut ja niiden hoitaminen venyvät juuri siksi koska seuraavana päivänä kaikki on niin paljon paremmin ja samalla tilanteeseen sokeudutaan, ajatellaan että josko se sitten siitä eikä mitään tarvitsekaan tehdä. Tämä toimintamalli on päättymätön. Omat vanhempani ovat olleet naimisissa yli 30 vuotta ja väkivalta on säännöllistä mutta silti pysyvät yhdessä. Tätä on ollut niin kauan kuin muistan ja itselläni kesti 15-vuotiaaksi asti ennen kuin tajusin ettei se ole normaalia. Sain oman osani myös fyysisestä väkivallasta mutta henkinen oli ehdottomasti pahempaa (katsella kuinka äitiä pahoinpideltiin ja paikata haavoja ja murtumia, lähteä saattamaan tikattavaksi jne). Nyt odotan esikoistani ja suren sitä, ettei vauvalla tule oikeasti olemaan kuin yhdet isovanhemmat, koska välit omiin vanhempiini olen joutunut aikuisena jäädyttämään jotta olen saanut oman elämän. Koen ahdistusta siitä että vauvaa on kuitenkin velvollisuuden nimissä aina toisinaan käytettävä "näytillä". Vanhempana olen monesti ajatellut että olisi ollut hyvä jos joku olisi silloin puuttunut tilanteeseen, koska kerroin kotioloista kuitenkin mm. kouluterveydenhoitajalle. Silloin ajat vaan olivat toiset. Koita pitää mielessäsi naapurin lapsi, hän kärsii tilanteesta eniten vaikka äiti onkin todellinen kohde.

Vierailija
32/35 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt suomalaiset taas viitsikö kannattaa sitä sossua. Jos lapsi joutuu valvovan silmän alle vaikkei olisikaan tehnyt mitään niinkuin ei nyt ole, voi siitä koitua ongelmia koko loppuelämäksi. Merkintöjä, merkintöjä. Ymmärrättehän?

Sori, mutten ole yllättynyt.

Ei ole ihmekään että hakkaa, kun on jostakin sovinistisesta kehitysmaasta jossa se kulttuuri van on kertakaikkiaan niin perseestä.

Näitä arabimaista tulevia hakkaajaraiskaajia on pilvin pimein, vaikkeivät kaikki tietenkään ole sellaisia -usein koska he ovat saaneet vaikutteita jostakin tasa-arvoisesta maasta vaikka toisen vanhemman kautta.

Sitä misogynismiä tungetaan monissa arabimaissa pienten poikien päähän syntymästä asti ja näin heidät aivopestään.

Heillä menevät oikeuskäsitykset aivan sekaisin ja siitä paskasta on vaikea lähteä. Se on totuus mutta on aivan sairasta puolustella miestä hokemalla että "se on miehen kulttuuri", kuten miehen uhri aloittajan mukaan sanoi. Olkoon vaan.

Kyysessä on kulttuuri, missä 5-vuotiaita pikkutytöjä myydään vanhojen, väkivaltaisen miesten "vaimoiksi" (seksiorjiksi ja synnytyskoneiksi) ja nämä tytöt ovat myös aivopesty uskomaan että se on ihan okei.

Tällaisesta kulttuurista ei pidä pitää kiinni miestä puolustelemalla tai vähättelemällä tapahtunutta tai väistämällä se tosiasia, että tämä on ihan sairasta.

Myöskään uskonnon varjolla ei pidä edes yrittää ymmärtää miestä koska koraani ei naisiin kohdistuvaa väkivaltaa hyväksy. En ole muslimi enkä ikinä tule olemaan, ihan puolueettomana sanon.

Ymmärrän ajatuksen että mieskin on uhri sillä itsekin ajattelen näin, mutta siihen ei pidä tuudittautua.

Toivon, että aloittaa teroittaa uhrille tätä asiaa.

Ihmiset tekevät virheitä, isompia ja pienempiä, eikä kaunaa ole järkevä kantaa. Eikä se, että lyö, tarkoita automaattisesti sitä että löysi uudestaan.

Mutta koska kyseessä on sovinismin ja yleisen pahan olon valtakunnasta tuleva mies, voi häneltä odottaa ihan mitä vain.

Tämä mies ei käytöksensä perusteella ole sopiva kenellekään naiselle eikä lapselle ja toivon todella että naisparka saisi pidempiaikaisen yöpymispaikan vaikka tämän hyväsydämisen aloittajan kotoa.

Voi kumpa olisin tilanteen lähellä ja voisin itsekin auttaa.

Aloittaja, ole kiltti ja ilmianna mies. Tai pyydä jotakin muuta tekemään se.

Siitä koituu hänelle niin paljon ikävää ettei hän enää uskalla naisen ja lapsen lähelle jäädä. Ja vaikka se voi naisesta tuntua kipeältä niin ajatella, se on paras vaihtoehto.

Vierailija
33/35 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sinne sossuun. Minua mietityttää vain se, että menetänkö äidin luottamuksen, sillä annoin hänelle nyt puhelinnumeroni, jotta voi soittaa jos tarvitsee apua ja minä olin myös tässä taloyhtiössä se, jonka luokse hän tuli apua tarvitsevana tänä iltana. Nyt jos teen lastensuojeluilmoituksen ja hän kenties menettää lapsen tms.

ap

Mistä sait päähäsi, että äiti menettää lapsen, jos isä pahoinpitelee äitiä?

Ls-ilmoituksen kannalla minäkin, se on velvollisuutesi! Sinun täytyy ajatella ennenkaikkea lasta, sinun tekemättä jättämän ilmoituksesi takia hänen elämänsä voi olla helvettiä.

Ls-ilmon kautta äiti saa tukea ja apua tilanteeseensa, ei häneltä kukaan lasta vie tietenkään!

Vierailija
34/35 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sekaantuisi asiaan oman ja perheeni turvallisuuden varmistamiseksi. Eikös se Sellon murhaajakin ampunut ne prisman työntekijät, koska olivat vaimon työkavereita ja olivat tulleet jotain sanomaan hänen häiriköinnistään tms?

En päästäisi naista asuntooni esim. Antaisin hätänumeron ja turvakodin yhteystiedot. Rimputelkoot muiden ovia.

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä nimettömänä. Ei ilmoituksen tekijän nimeä anneta eteenpäin.

Vierailija
35/35 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... mutta älä hämäänny jos siellä on kaikki taas aurinkoista ja hyvää. Monesti nämä jutut ja niiden hoitaminen venyvät juuri siksi koska seuraavana päivänä kaikki on niin paljon paremmin ja samalla tilanteeseen sokeudutaan, ajatellaan että josko se sitten siitä eikä mitään tarvitsekaan tehdä. Tämä toimintamalli on päättymätön. Omat vanhempani ovat olleet naimisissa yli 30 vuotta ja väkivalta on säännöllistä mutta silti pysyvät yhdessä. Tätä on ollut niin kauan kuin muistan ja itselläni kesti 15-vuotiaaksi asti ennen kuin tajusin ettei se ole normaalia. Sain oman osani myös fyysisestä väkivallasta mutta henkinen oli ehdottomasti pahempaa (katsella kuinka äitiä pahoinpideltiin ja paikata haavoja ja murtumia, lähteä saattamaan tikattavaksi jne). Nyt odotan esikoistani ja suren sitä, ettei vauvalla tule oikeasti olemaan kuin yhdet isovanhemmat, koska välit omiin vanhempiini olen joutunut aikuisena jäädyttämään jotta olen saanut oman elämän. Koen ahdistusta siitä että vauvaa on kuitenkin velvollisuuden nimissä aina toisinaan käytettävä "näytillä". Vanhempana olen monesti ajatellut että olisi ollut hyvä jos joku olisi silloin puuttunut tilanteeseen, koska kerroin kotioloista kuitenkin mm. kouluterveydenhoitajalle. Silloin ajat vaan olivat toiset. Koita pitää mielessäsi naapurin lapsi, hän kärsii tilanteesta eniten vaikka äiti onkin todellinen kohde.

Sinulla ei ole velvollisuutta käyttää lastasi näytillä. Itse en tutustuttaisi lastani ollenkaan väkivaltaiseen isovanhempaan. Parempi ilman tuollaisia sekopäitä, en myöskään antaisi äidilleni anteeksi, että on itse jäänyt ja jättänyt lapsensa tuollaiseen elämään (vaikka siis ei olisi itse ollut väkivaltainen - on kuitenkin sallinut sen).