Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet antavat kiinteitä jo 3-4 kk vauvalle, vaikka suositus on 6 kk?

Vierailija
26.07.2010 |

En tuomitse, ihmettelen vain. Itse vasta odotan ensimmäistä, joten asiat ovat vähän vieraita.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se suositus neuvolasta vieläkin 6kk, mutta meillä aloitettiin 4kk ikäiselle maistattamaan kiinteitä, ei sen ikäisen tarvitse vielä niitä syödä sen enempää, jos maidollakin elää ja voi hyvin.

Ei ole vielä allergioita tullut esiin ja kaikki ruoka maistuu,itse syömisen aloitti 1v1kk ikäisenä, silloin lähes täysin samat ruoat kuin muullakin perheellä.

Ihmisillä on erilaisia tapoja, toiset syöttää 3v lapsille vielä kotioloissakin purkkiruokia, ihan terveitä lapsia heistäkin tulee. Jokainen tavallaan, itse saa ajatella näitäkin asioita ja tekee sitten sen mukaan mikä itselle parhaiten sopii.

Vierailija
2/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

i]tähden, että vauva oli ilmiselvästi kiinnostunut syömisestä. Katsoi kun muut söi, liikutteli suutaan jne. Oli siis selvä herkkyyskausi kyseessä. Tosi pienillä määrillä aloitettiin tietysti, mutta hyvin meni ja oppi heti syömään kiinteitä. Itse olen sitä mieltä, että jos tämän herkkyskauden missaa, on kiinteidensyömisen opettelu sen jälkeen vaikeampaa. Tuttavapiirissä on esimerkkejä tästä. [/i meidän 3,5 kk työntää ruuan kokonaan suusta pois. sisar söi hyvin tuonikäisenä.joten odotan tuota oikeaa aikaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5kk iässä, koska aiemmin hyvin nukkunut poikA alkoi tankkaamaan yötäpäivää kerran tuntiin aiemman 3-4h syöttövälien sijaan. Oppi samoihin aikoihin myös kääntymään ja energian kulutus pomppasi. Nyt 5kk iässä syö aamu- ja iltavelliä ja päivällä sosetta, muuten imetän. Meillä neuvola kannusti aikaiseen kiinteiden alottamiseen, koska poika on isokokoinen ja maito ei vain enää riittänyt.

Vierailija
4/39 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

iässä on myös herkkyyskausi jolloin kiinteiden aloittaminen yleensä sujuu hyvin. Suurimmat ongelmat kiinteiden aloituksen suhteen lähipiirissäni on ollut näillä yli 6 kk täysimetyksellä olleilla, melkeinpä poikkeuksetta.

Vierailija
5/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syy se, että vauva kasvoi hitaanlaisesti.

Vierailija
6/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska huusi nälkäänsä, pelkkä rintamaito ei yksinkertaisesti riittänyt. Peruna-porkkanavelli oli suurta herkkua, eikä syöty tunnin välein...

Vierailija
7/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuositukset suosittavat 4 kk alkaen. Ja vaikka suosittaisivat mitä; sen takia annan ettei tarvitsisi olla tissi ojossa kerran tuntiin. Ymmärrät sitten kun sinullakin niitä mukuloita pyörii siinä jaloissa muutama sen vauvan lisäksi.

Vierailija
8/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan, mutta sekin on vuosien saatossa muuttunut monesti ja ollaan ilmeisesti jälleen palaamassa takaisin siihen 4kk suositukseen. Allergioita vähemmän kun aloittaa siinä iässä. Oli joku tutkimus, mut en nyt linkkiä tähän hätään ehdi etsiä ;)

Vierailija
9/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähden, että vauva oli ilmiselvästi kiinnostunut syömisestä. Katsoi kun muut söi, liikutteli suutaan jne. Oli siis selvä herkkyyskausi kyseessä. Tosi pienillä määrillä aloitettiin tietysti, mutta hyvin meni ja oppi heti syömään kiinteitä. Itse olen sitä mieltä, että jos tämän herkkyskauden missaa, on kiinteidensyömisen opettelu sen jälkeen vaikeampaa. Tuttavapiirissä on esimerkkejä tästä.

Vierailija
10/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan, mutta sekin on vuosien saatossa muuttunut monesti ja ollaan ilmeisesti jälleen palaamassa takaisin siihen 4kk suositukseen. Allergioita vähemmän kun aloittaa siinä iässä. Oli joku tutkimus, mut en nyt linkkiä tähän hätään ehdi etsiä ;)

Suomen allergialiitto on ollut jo vuosia 4kk kannalla ja ylipäänsä lastenlääkäriliitto vastusti aikoinaan tuota siirtymistä 6kk täysimetyssuositukseen (kun se aiemmin oli 4kk). Netistä löytyy näitä vanhoja kannanottoja kyllä,

Vierailija
11/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyin kun tutun vauva sai maissivelliä jo kuuden VIIKON ikäisenä. Samassa perheessä reilusti alle vuoden ikäisellä oli pääasiallisin ruoka nakit...

Vierailija
12/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteiden aloitusiästä ja ruoka-aineista, niin on ihan hyvä muistaa että täällä on äitejä joka eri vuosikymmeniltä. Suositukset ovat vuosien varrella muuttuneet. Itse sain vanhimman -87 ja nuorin on -94. 6 kk suositus on ihan uusi tieto ja ohje minulle ainakin.

Vierailija
13/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni reilusti yli sen suosituksen, kun korvikattahan ei saa antaa litra tolkulla siksi aloitettiin

Vierailija
14/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

annettu kaikille neljälle lapselle soseita noin 3kk ikäisestä lähtien,ja kaikki syntyneet 2000 luvulla.

ihan siitä syystä näin tehty ettei minun maito yksinkertaisesti pitänyt nälkää, imetystä olisi ollut juurikin 1-2tunnin välein, ympäri vuorokauden, aina kaikkialla!

kellään ei ole allergioita, ei mitään!

ja hienosti ovat syöneet kaikkea mitä ovat saaneet..

Vierailija
15/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän hätäisiä, on niin kiire päästä vauvan kanssa kokeilemaan kaikkea uutta, ja sitten niitä kiinteitäkin annetaan jo heti (tai jopa vähän ennen) kuin suositellaan, jotta päästään kokeilemaan sitä lusikalla syöttämistä. Ymmärrettävää kyllä, tavallaan :)

Vierailija
16/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jotkut käyttävät jopa ihan omaa (maalais)järkeä, eikä jaksa vouhkata kaikenmaailman (muuttuvien) suositusten kanssa...

Vierailija
17/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajuat, että lasten kanssa saa käyttää omaa järkeä ja neuvolakin neuvoo usein noiden kiinteiden kanssa. Esimerkiksi meidän poika 5,5kk on saanut nyt kuukauden kiinteitä ja 5kk-neuvolassa kehoitettiin lisäämään syömistä useaan kertaan päivässä, koska painoa oli tullut vain 200g. Alkoi ryömiä 4,5kk ja sitä myöten energiantarve kasvanut hurjasti.

Esikoisen kanssa aloitettiin kiinteät myös 4kk ja silloinkin siihen oli syynsä. Terve ja täysin allergiaton tyttö. Ei edes korvatulehduksia ole ollut kuin yksi, vaikka meni päiväkotiin alle 1,5-vuotiaana.

Ymmärtääkseni keskosille kiinteät aloitetaan tosi varhain..?

Vierailija
18/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kummallakin kerralla lääkäri suositteli sitä. Kumpikaan lapsi ei ole keskonen. Esikoisella vaan meni korviketta lähes 2litraa päivässä. Kuopuksen mahavaivat taas loppuivat tyystin sen jälkeen kun kiinteät aloitettiin.

Vierailija
19/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman harkinnan mukaan. Tai oikeastaan tän vuoden alusta on ollut meille ajankohtainen.

Mun mielestä oli järkevintä aloittaa 4kk iässä. Varsinkin, kun meillä ei toi imetys ollut mitenkään helppoa siihen saakka ja rintakumikin käytössä hankaloittamassa ja pidentämässä syömistä. Vähän ennen kiinteitä helpottui kyllä ja päästiin rintakumistakin eroon, eli imetän edelleen, vaikka tyttö on jo 10kk. Siksi sanon edelleen, että jos se ei olis helpottanut, niin olisin luovuttanut jo.

Sitten yksi syy on se, että eihän se vauva heti sitä syömistä opi, vaan se maistelu ja syömään opettelu vie aikansa. Ja aterioita lisätään vauvan kasvaessa.

Puhumisen kannalta mun mielestä on hyvä pysyä aikataulussa ja siirtyä aina ikää vastaaviin ruokiin: siis lisätä paloja ja karheutta, eikä vetää sitä tasaista sosetta vain. Toki sitten, kun vauva on siihen valmis. Mutta se kehittää niitä suun lihaksia, kun oppii työstämään ruokaa suussa. Mun mielestä senkin kannalta tuntuu 6kk maistelun aloitus vähän myöhäiseltä. Jossain telkkaohjelmassa oli 2,5-vuotiaat, jotka vetivät vain vauvanmössöjä, niin heillä oli puhe viivästynyt selvästi sen takia. Kun ei ollut suun lihakset päässeet kehittymään. Näin esimerkiksi.

Vierailija
20/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähden, että vauva oli ilmiselvästi kiinnostunut syömisestä. Katsoi kun muut söi, liikutteli suutaan jne. Oli siis selvä herkkyyskausi kyseessä. Tosi pienillä määrillä aloitettiin tietysti, mutta hyvin meni ja oppi heti syömään kiinteitä. Itse olen sitä mieltä, että jos tämän herkkyskauden missaa, on kiinteidensyömisen opettelu sen jälkeen vaikeampaa. Tuttavapiirissä on esimerkkejä tästä.

ainakin tässä syömisasiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän