Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vettä pelkäävä lapsi voisi oppia uimaan, parhaat vinkit pinoon...

Vierailija
25.07.2010 |

Meillä 8v tyttö, joka aina, ihan koko ikänsä ollut hyvin arka vedessä. Kasvoihin, korviin ei missään nimessä saa mennä vettä ja hiusten pesu ollut aina hankalaa, jopa vieläkin. Pienestä asti olemme käyttäneet häntä uimahalleissa ja kylpylöissä ja lisäksi talvisin käyneet etelän lomilla, jolloin mahdollisuus uida ja polskia. Hän kyllä nauttii vedessä leikkimisestä uimarenkaan kanssa ja kellukeilla uimisesta. On osannut uida kellukkeilla vajaa 3-vuotiaasta, mutta ilman kellukkeita ei uskalla yrittää yhtään. Tyttö on hyvin jääräpäinen ja häneen ei pakotukset tms tepsi. Olemmekin antaneet hänelle rauhan asian suhteen, mutta nyt on kurjaa kun kaikki luokkakaverit jo osaavat uida. Tyttömme tulee olemaan syksyllä koulu-uinnissa ainoa joka ei ui ja se tulee olemaan kova paikka. Mitä ihmettä voisimme tehdä auttaaksemme häntä rohkaistumaan kokeilemaan uimista? Olen miettinyt yksityisen opettajan etsimistä, kun uimakouluryhmiin hän ei suostu menemään.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eivät ole päiväkodissa käyneet uimahallissa.

Meillä on eskariryhmissä ollut montakin vettä pelkäävää lasta, ja uimaopettajan vankka ammattitaito on saanut aroimmatkin mukaan, omaa tahtiaan.

Mutta se, mitä ryhmässä on tepsinyt, on säännöllinen useita kertoja peräkkäin toistuva uimahallissa käyminen, ensin ihan vain kasvojen peseminen vedellä,matalassa päässä aikuisen seurassa uiminen, sitten aikuisen kannattelemana syvemmälläkin.

Kellukkeita ei uimaopetuksessa ole ollut kenelläkään. Sen sijaan esim "pötkylöitä" ovat käyttäneet.

Oma lapseni pelkäsi myös kovasti uimista, ja häneenkin tepsi se, että mahdollisimman useita, lyhyellä aika välillä tapahtuvia uimiskertoja, ja leikin varjolla asioita, esim. uin häntä karkuun ja hän tuli perässä.

Vierailija
2/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uimahallissa. 5-vuotiaana kävi viikon uimapeuhu-kussilla, mutta inhosi sitä.

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhjentää ilmaa kellukkeista. Josko sitten ei niin tukeutuisi kellukkeisiin. Tietenkin valvottava vierestä tämän jälkeen.

Vierailija
5/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimakouluun ilman vanhempia!

Vierailija
6/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uimakoulu aroille lapsille. Siellä on hyvin vähän lapsia ja arkojen erityistarpeet on otettu huomioon.

Kun kyse on 8-vuotiaasta käyttäisin jo ehkä hieman pakkoa. Eli uimakouluun olisi mentävä. Piste.

Tokihan tunnette itse oman lapsenne parhaiten.

Omani oli myös hyvin arka veden kanssa. Hiustenpesu on yhä usein huutoa, vaikka tyttö on jo 8.

Pistimme hänet kuitenkin 6-vuotiaana uimakouluun ja kas kas, se meni paremmin kuin kukaan meistä uskoi. Lapsi oppi uimaan.

Vierailija
7/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkäsin myös vettä ja inhosin kun nenään meni vettä joskus. Inhosin yli kaiken sitä kun äitini yritti opettaa minua uimaan niin että piti vatsan alta kiinni. Sitten kun joku kesä sain riittävän kauan olla rauhassa yksikseni vedessä, pikkuhiljaa uskaltauduin kokeilemaan uimista. Minä olin uimakoulussa vaikka kuinka monta kertaa, mutta se tyssäsi heti alkuunsa kun siellä käskettiin kastamaan pää veteen ja liukumaan kasvot vedessä. Minä opin uimaan koiraa niin että pää oli reilusti veden päällä. En vieläkään pidä siitä että pää kastuu uidessa. Nykyään osaan uida jo ihan kohtalaisesti. Kilometrin olen ainakin uinut.

Vierailija
8/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostakaa sumutuspullo ja sinne lämmintä vettä, ja sitten lapsi saa ensin suihkutella sillä mihin haluaa, sitten vartaloon ja naamalle. Tottuu että naamaan menee vettä.

meillä ostettiin myös kotiin sellainen väriä vaihtava suihku ja nyt lapsi haluaa enemmän ja enemmän olla kokonaan suihkussa.

Vierailija
9/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt yksityisen opettajan etsimistä, kun uimakouluryhmiin hän ei suostu menemään.

Mietipä, jos lapsesi olisi kieltäytynyt menemästä kouluun ekaluokan alkaessa? Tai neuvolassa rokotukselle? Toteaisitko vain, että ei hän suostu eivätkä pakotukset tepsi?

Vierailija
10/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt yksityisen opettajan etsimistä, kun uimakouluryhmiin hän ei suostu menemään.

Mietipä, jos lapsesi olisi kieltäytynyt menemästä kouluun ekaluokan alkaessa? Tai neuvolassa rokotukselle? Toteaisitko vain, että ei hän suostu eivätkä pakotukset tepsi?

on hieman eri juttu pakottaa kouluun tai rokotuksiin kuin uimaan. Nuo kaksi edellä mainittua asiaa on kuitenkin elämistä ajatellen tärkeitä, uiminen ei. Ja turha sanoa, että uimataito olisi jotenkin tärkeä, koska se ei silti estä hukkumasta.

Ja pakottaminen pahentaisi vain tilannetta. Lapsi saa entistä suuremman kammon veteen kun sinne suorastaan pakotetaan. Kyllä lapsi veteen menee sitten kun haluaa.

Vierailija
11/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika sai yksityisopetusta ihan uimahallin opettajalta eikä maksanut yhtään mitään.

Vierailija
12/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö ei todellakaan ole koskaan uskaltanut laskea liukumäestä kylpylässä, eikä varmaan koskaan tule laskemaankaan...se ei ole mielestäni lainkaan ongelma elämässä jos sitä ei halua/uskalla tehdä, mutta tosiaan uimisen oppiminen olisi tärkeää.

Vierailija
13/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun koulussa jouduin uimaopettajan opetukseen. Se oli tosi ahdistavaa. Etenkin se, kun hän oli ilkeä kun en halunnut/uskaltanut tehdä, mitä hän määräsi. Siitä on toki aikaa ja metodit voivat olla muuttuneet, mutta olen sitä mieltä että pakolla ei saavuteta mitään hyvää. Arka lapsi tarvitsee paljon aikaa. Hänen pitää saada tutustua veteen omilla ehdoillaan ja omassa aikataulussaan.

Vierailija
14/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa ei kenenkään ole pakko mennä uimaan nykyaikana jos ei halua

Vierailija
15/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppia uimaan ja jossakin vaiheessa kouluikäisenä en enää yhtään halunnutkaan veteen.

Koulun uimatunnit oli sitten yhtä piinaa ja aloin inhota vettä yhä enemmän.

No omat lapset pitää tietenkin opettaa uimaan ja heidän myötä on tullut käytyä uimahallissa ja kas, 36 vuotiaana olen oppinut uimaan.

Saattaahan tuo olla, että kavereiden esimerkki vielä tuossa iässä tepsii ja tekee niinkuin muutkin. Tai lähtisikö tytön paras kaveri mukaan uimaan jolta saisi kiinnostusta?

Vierailija
16/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskaltaa kokeilla sitten kun on siihen valmis. Kurjaa luettavaa joidenkin kokemukset kun on pakotettu veteen. Onneksi vielä tyttö toistaiseksi nauttii vedessä "läträämisestä" ja esim. uimarengas on ollut tänä kesänä mieluinen kaveri. Suihkupullo meillä onkin käytössä ja uskaltaa sillä vähän kastella kasvoja. Otan huomenna yhteyttä uimahahlliin ja kyselen mahdollisuuksia yksityisopetukseen.

-ap

Vierailija
17/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäisen eroon. Niitä käyttämällä ei opi koskaan uimaan. Varmaan salaa laittaisin pienet reijät tai "unohtaisin" rannalle/uimahalliin ja yhdessä todettaisiin että ovatpas menneet rikki/kadonneet ja ei iso tyttö enää niitä tarvitse.

Vierailija
18/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne, kun pitäisi säilyttää ilo vedessä olemisesta ja tytöllä turvaton olo ilman apuvälineitä.

-ap

Vierailija
19/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäisen eroon. Niitä käyttämällä ei opi koskaan uimaan. Varmaan salaa laittaisin pienet reijät tai "unohtaisin" rannalle/uimahalliin ja yhdessä todettaisiin että ovatpas menneet rikki/kadonneet ja ei iso tyttö enää niitä tarvitse.

se romahduttaa luottamuksen vanhempiin. Kyllä lapselle pitää sanoa asiat suoraan. Eikä lapselle saa sanoa mitään että "ei noin iso tyttö enää...". sekin on ilkeää ja tuntuu pahalta.

Vierailija
20/23 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi todellakin pakottaa. Ja lapsi olisi päässyt paljon helpommalla, jos vanhemmat olisivat pakottaneet hänet uimakouluun jo 5-6-vuotiaana. Ei olisi tullut erityistä kynnystä olla ainoa tuonikäinen joka ei osaa eikä uskalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän