Miksi ihmiset ovat täällä niin ilkeitä toisilleen?
Olen tässä seurannut yhden aloitukseni kehittymistä ja ihmetellyt, missä ovat kaikki asialliset vastaukset. Vain ilkeilevät ihmiset jaksavat vastata. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on täällä kirjoittavien ihmisten koulutustausta noin keskimäärin! Eikö joku voisi tehdä tästä asiasta esim. pro gradu-tutkimuksen?!? AV-palstailevien taustatiedoista.
Kommentit (29)
vittuilevat täällä eniten.
He ovat sitä ahdistunutta ja stressaantunutta sakkia, jonka on pitänyt pätee ja näyttää opinnoissa ja töissä niin paljon että on menny nuttura kireelle.
Sitten huudellaan täällä törkeyksiä kun ei oikeassa elämässä kehdata. Puretaan täällä viattomiin oma vitutus.
Mutta aivan pari viimeistä vastausta on ollut asiallisia. Itse olen koulutukseltani muuten YTM ja työskentelen kuntoutusalalla.
sillä miten tyytyväisiä ihmiset ovat elämäänsä.
Jos ovat tyytyväisiä, eivät ilkeile ja päinvastoin!
Mä olen miettinyt ihan samaa monta kertaa. Mäkin olen muuten YTM, ehkä meitä yhteiskuntatieteilijähörhojä kiinnostaa sitten pohtia tällaistakin. Tosin vielä pahempiakin foorumeita mielestäni on.
Mua kiinnostaisi ehkä enemmän se, miten tällainen anonyymi keskustelumahdollisuus vaikuttaa ihmisiin riippumatta koulutus ym. taustoista. Itse yritän olla empaattinen täälläkin ja vastata asiallisesti mutta varmasti olen joskus ollut ilkeä minäkin kun täällä on niin helppo kirjoittaaa mitä sylki suuhun tuo.
Musta on myös niin, että äidit kovin helposti syyllistyy ja joskus joku voi loukkaantua ihan vain toisen erilaisista kokemuksista kuin itsellä. Jäin jo miettimään olitko se, joka kirjoitti vieroituksesta (mäkin vastasin siihen, en ollut ilkeä!) Itse olen huomannut ainakin sen, että ns. vaihtoehtojuttujen kanssa (perhepeti, kestot, pitkä imetys, sormiruoka, vessaviestintä, sukupuolisensitiivisyys ja tasa-arvo jotka itselle ovat jollain tasolla olleet itsestäänselvästi ainakin jossain määrin kokeilussa ja suurin osa ihan menestyksellä toteutettukin) pitäisi olla ihan eri foorumilla kun niihin tulee niin helposti suureksi osaksi vain vihamielistä keskustelua.
Ja usein se vaan on juuri niin, että uskovat ihmiset, jotka siis aidosti uskovat omassa sydämessään, eivät koskaan loukkaisi ketään esim.
Itse olen uskossa oleva lähihoitaja, olen käynyt aikoinaan lukionkin, enkä voisi sanoa itseäni sivistymättömäksi.
Voisinpa melkein sanoa, että nippelitiedon hankkiminen yliopistosta supistaa ihmisen maailman kuvaa kummasti, kun keskitytään vaan ulkoapäin tutkimiseen, tilastoimiseen tms!
Olen onnellinen siitä, että valitsin lähihoitajan ammatin loppujen lopuksi. Ruohonjuuritasollahan se oikea elämä oikeasti on ja sieltä voi ammentaa niin paljon myös elämäänsä, jos sen osaa.
Yleensä silloin, kun saan tarpeeksi verenpainetta ja on aikaa vastata. Fiiliksestä kiinni. Minä olen se, joka ärsyyntyy siitä, kun ahdasmieliset ja typerät mammat musta-valkoisella elämänasenteellaan hyökkää heti epävarmojen tai epäonnistuneiden kimppuun. Rakastan kiusata niitä mammoja takaisin.:)
Ja usein se vaan on juuri niin, että uskovat ihmiset, jotka siis aidosti uskovat omassa sydämessään, eivät koskaan loukkaisi ketään esim. Itse olen uskossa oleva lähihoitaja, olen käynyt aikoinaan lukionkin, enkä voisi sanoa itseäni sivistymättömäksi. Voisinpa melkein sanoa, että nippelitiedon hankkiminen yliopistosta supistaa ihmisen maailman kuvaa kummasti, kun keskitytään vaan ulkoapäin tutkimiseen, tilastoimiseen tms! Olen onnellinen siitä, että valitsin lähihoitajan ammatin loppujen lopuksi. Ruohonjuuritasollahan se oikea elämä oikeasti on ja sieltä voi ammentaa niin paljon myös elämäänsä, jos sen osaa.
ihan yhtä sydämellisiä ihmisiä sieltä yliopistosta voi valmistua kuin mistä tahansa ruohonjuuritason oppilaitoksesta.
t. Uskova kotiäiti
Toinen on se, ettei osata asettua toisen asemaan. Mä en halua loukata ketään, mutta aika moni vissiin haluaa. Okei, jos joku kirjoittaa tylysti, saatan tylyttää takaisin, mutta en halua ainakaan ketään sivullista loukata. (Pitää olla rehellinen itselleen, niin kivaa kuin olisikin olla pyhimys...)
mielenkiintonsa, niin sitä suppeampaa on yleensä se ajatusmaailma myöskin.
Jos haluaa auttaa heikompiaan, oppii väistämättä elämästä sellaisia asioita, mitä ei akateemisena voi mitenkään oppia.
Se on vaan ruohonjuuritasolla työskentelevien etu ja siksi varmaan moni korkeastikin koulutettu on halunnut vanhemmalla iällä vaihtaa ehkäpä juurikin lähihoitajan ammattiin, jotta oppisi ihmisyyttä ja inhimillisyyttä, vaikka olisi aiemmin arvostanut rahaa, akateemisuutta tms.
Ja varmaan vielä suppeammat tiedot siitä, mitä yliopistoissa opetetaan.
T. akateeminen nro 14
täällä voimme keskustella ilman ilmeitä ja ilman nimiä. Ihminen on pohjimmiltaan syntinen. Se näkyy näistä kirjoituksista. Muiden ihmisten nähden me saatamme olla ns. siivosyntisiä. Emme kiroile julkisesti, emme juopottele tai harrasta muuten paheellista elämää. Kuitenkin synti houkuttelee meitä ihan jokaista. Täällä salassa on niin helppoa antaa pahan houkutukselle periksi ja kirjoittaa joku piikikäs ja omahyväinen kommentti. Tulee illuusio, ettei kukaan saa koskaan tietää kuka on ollut kirjoittaja. Näin ei ole. Jumala näkee meidän jokaisen tekomme ja ajatuksemmekin. Hän kehottaa ihmisiä tulemaan Jeesuksen luokse, jotta Jeesus saa armahtaa meidät synneistämme. Jeesus haluaa ottaa pois kivisydämen ja antaa tilalle lihasydämen. Kun Jeesuksen rakkaus saa tehdä työtään meissä, me tajuamme, että jokainen ihminen on lähimmäisemme, jota tulee ja saa rakastaa. Myös sinä, jonka kasvoja minä en nyt näe.
Nokkimista, nälvintää, halveksuntaa.. miehet eivät käyttäydy näin!
Tästä johtuu naisten kehnommat saavutukset johtavassa asemassa ollessaan: miehet eivätkä naiset tue naista. Mies tukee aina miestä.
Juoruilua, vittuilua ja eristämistä. Tämähän alkaa jo päiväkodissa, kun tytöt jättävät jonkun ulkopuolelle leikissä. Sama tahti koulussa.
Katso huviksesi Diiliä, Kauhukeittiötä tai vaikka Big Brotheria. Kyllä se naisen luonto sieltä esiin putkahtaa.
Eräässä lehdessä oli haastattelu naiseksi syntyneestä Aarnista. Teki lapsen ja vaihtoi sukupuolensa. Sanoi niin osuvasti, että ikinä et ole hyvä äiti: sinut tuomitaan kaikesta (muut naiset), mutta isänä saat käppäillä rauhassa. Riittää, kun vain puuhastelet lapsen kanssa.
Mikäe voluutiossa tai biologissa tekee meistä hiriöitä toisillemme, vaikka meidän pitäisi olla jajasiskoja. Kaikilla naisilla olisi helpompi olla.
että täällä on jokunen sellainen kirjoittelija, että elämän sisältöä ei taida olla kuin netissä roikkuminen ja roskalehdet: kaikkeen suhtaudutaan negatiivisesti, ylimielisesti, pinnallisesti ja mistään asiasta ei taida olla oikein tietopohjaa, mutta toki heilläkin oikeus mielipiteeseensä. Tuntuu vain, että heiltä se mielipide tuleekin joka asiaan ja vieläpä pohtimatta. Sama pätee noita tietyissä aihepiireissä jankkaavia aloituksia.
mielenkiintonsa, niin sitä suppeampaa on yleensä se ajatusmaailma myöskin. Jos haluaa auttaa heikompiaan, oppii väistämättä elämästä sellaisia asioita, mitä ei akateemisena voi mitenkään oppia. Se on vaan ruohonjuuritasolla työskentelevien etu ja siksi varmaan moni korkeastikin koulutettu on halunnut vanhemmalla iällä vaihtaa ehkäpä juurikin lähihoitajan ammattiin, jotta oppisi ihmisyyttä ja inhimillisyyttä, vaikka olisi aiemmin arvostanut rahaa, akateemisuutta tms.
Sun kannattaisi ehkä hankkia hieman tietoa, ennen kuin tällaisia kirjoittelet. Kamalaa puppua! "Jos haluaa auttaa heikompiaan, oppii elämästä väistämättä sellaisia asioita, mitä ei akateemisena voi mitenkään oppia?????" Ai, että akateemiset eivät koskaan halua auttaa heikompiaan? Ja vakka haluaisivatkin, eivät voi koskaan oppia elämästä mitään, koska ovat akateemisia?
Lähihoitajatko (ja muut ruohonjuuritason toimijat) ovat rakentaneet aikanaan esimerkiksi Suomeen sosiaaliturvan, terveydenhuoltopalvelut ja yleensäkin koko yhteiskuntajärjestelmän niin, että Suomi on kohtalaisen hyvä maa elää - myös köyhille ja työttömille.
Suppeasti ajatteleva akateeminen.... Joo. Noin voi kirjoittaa vain ihminen, jolla ei ole kykyä hahmottaa suurempia kokonaisuuksia.
Ja jos mennään ihan pienempiin, ehkä helpommin hahmoteltaviin asioihin... Oletko koskaan kuullut esimerkiksi järjestöstä "Lääkärit ilman rajoja"?
Juu. Me akateemiset ollaan kokonaan vailla ihmisyyttä ja inhimillisyyttä. Meillä ei ole kykyä empatiaan, eikä meillä ole minkään sortin positiivisia tunteita. Me olemme kylmiä, kovia ja armottomia rahan ja mammonan haalijoita.
Mä todellakin haluaisin nähdä millainen Suomi olisi, jos tuollainen sinunlaisesi "laajakatseinen" ruohonjuuritason toimija olisi päättävässä asemassa. Huh! Pelottava ajatus ;)
Palsta on muuttunut sinä aikana todella paljon. Kun aloitin kirjoittelun, täällä oli jonkun verran tyypillistä nettiveetuilua, mutta paljon tosi hauskojakin ketjuja. Monesti sai nauraa itsensä tärviölle niitä lukiessaan. Ja vielä yhdessä muiden äitien kanssa!
Pikkuhiljaa vitsikkyys alkoi vähetä ja vittuilu lisääntyä. Alettiin vääntää näistä koulutusasioista ja uskonnosta, jotka vedetään nykyään selitykseksi KAIKKEEN. Vink ap.
MUTTA. Jos vertaa tätä palstaa esim. joihinkin Suomi24:n palstoihin, meininki on vielä kesyä. Joskus olen googlettamalla eksynyt sinne, ja niiden keskusteluiden antama ihmiskuva PELOTTAA... :(
Moni vaan yrittää päteä täällä ja purkaa patoutumiaan kun ei oikeassa elämässä pysty/uskalla.
Ei siihe tarvita sen kummempaa tutkimusta. Asiahan on ihan ilmiselvä. Nimettömänä voi huudella hävyttömyyksia ja moni käyttää tilanteen hyväkseen ja tekee niin.
koulutuksesta tai oman elämän vaikeuksista. Yksinkertaisesti joidenkin ihmisten perusluonne on sellainen, että kun anonyyminä pääsee kirjoittamaan, niin ei osata ajatella, että toisella puolellakin on tunteva ihminen. Kyse on siis empatian puutteesta. Uskoisin, että suurin osa näistä ilkimyksistä ei ikinä sanoisi kenellekään noin pahasti päin naamaa.
Ei se koulutuksesta tai sen puutteesta johdu. Moni vaan yrittää päteä täällä ja purkaa patoutumiaan kun ei oikeassa elämässä pysty/uskalla.
Ei siihe tarvita sen kummempaa tutkimusta. Asiahan on ihan ilmiselvä. Nimettömänä voi huudella hävyttömyyksia ja moni käyttää tilanteen hyväkseen ja tekee niin.
En käsitä, miten tätäkin asiaa yritetään selittää koulutuksella...
Ja pohtinut myös tuota koulutus / työtaustaa. Olisi kiva tietää, minkä alan ihmiset v-ttuilevat täällä eniten. Ehkä purkavat kauheita paineitaan tänne nimettöminä, kun muuten täytyy pitää kulisseja pystyssä...? En tiiä!
t: sosionomi